پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:20:40 PM
ایمنی و کارایی واکسن مدرنا مورد تایید است

اوایل ژانویه سال ۲۰۲۰ نیویورک تایمز نوشت: پس از ثبت موارد «زیاد» و «غیرعادی» از واکنش منفی به واکسن کرونای شرکت مدرنا، مقام‌های بهداشت و درمان ایالت کالیفرنیا طی یک بیانیه خواستار متوقف شدن تزریق این واکسن شده‌ بودند.
اصل ماجرای واکسن های آلوده

به گزارش اقتصادنامه، اخیرا نیز درپی گزارش‌هایی مبنی‌بر مشاهده مواد خارجی در بعضی شیشه‌های حاوی واکسن کرونای ساخت شرکت مدرنا در ژاپن، استفاده و تزریق یک‌میلیون و ۶۳۰هزار دز از این واکسن به‌دلیل احتمال آلودگی به حالت تعلیق درآمد تا پیرامون این حادثه بررسی‌های لازم صورت بگیرد. 

ژاپن تزریق ۱.۶۳ میلیون دز واکسن کروناویروس مدرنا را  از پنج شنبه، یک هفته پس از دریافت گزارش‌هایی مبنی بر وجود آلودگی در برخی از ویال‌های این واکسن متوقف کرد. مسئولان ژاپن و شرکت مدرنا اعلام کرده‌اند هیچ مشکلی در رابطه با ایمنی یا کارآیی این واکسن‌ها مشخص نشده و تنها برای احتیاط تزریق این واکسن‌ها به حالت تعلیق درآمده است اما این اقدام باعث شده تا چندین شرکت ژاپنی واکسیناسیون کارکنان خود را که طبق برنامه ریزی برای امروز تعیین شده بود، لغو کنند. 

<p >شرکت مدرنا در گزارشی تایید کرده است که مواردی از وجود ذرات خارجی در ویال‌های واکسن کووید ۱۹ مشاهده شده است. این شرکت در حال بررسی گزارش‌هاست و همچنان متعهد به همکاری با شریک خود شرکت «تاکدا»ست که مسئولیت توزیع واکسن در ژاپن را بر عهده دارد. یک مقام وزارت بهداشت ژاپن گفته که شرکت تاکدا ابتدا در ۱۶ ماه آگوست از ویال‌های آلوده مطلع شده و این موضوع را روز چهارشنبه به دولت گزارش کرده است. این تاخیر به این دلیل بوده که شرکت تاکدا به زمان نیاز داشته تا اطلاعاتی را در مورد ویال‌های آلوده و اینکه در کدام استان‌ها توزیع شده، جمع آوری کند. در همین بین شرکت مدرنا اعلام کرده که این آلودگی می‌تواند به دلیل بروز مشکل در یکی از خطوط تولید واکسن در اسپانیا باشد. <p >بنابر اعلام سخنگوی مدرنا، استفاده از مجموعه (دسته تولیدی) شامل واکسن‌های آلوده به مواد خارجی‌، به‌علاوه دو مجموعه دیگر که دقیقا قبل و بعد از آن مجموعه در همان خط تولید ساخته شده‌اند، به دلیل احتیاط تعلیق می‌شوند. این مجموعه‌های تولیدشده واکسن مدرنا که در مراحل نهایی آماده سازی آنها در خط تولید شرکت داروسازی رووی (Rovi) اسپانیا بوده، تنها در ژاپن توزیع شده‌اند. <p >مرگ دو شهروند ژاپنی با دریافت واکسن آلوده  <p >وزارت بهداشت ژاپن  روز شنبه اعلام کرد که دو نفر در پی دریافت واکسن کووید ۱۹ مدرنا جان خود را از دست داده‌اند؛ براساس اعلام این وزراتخانه، افراد جان باخته، دو مرد سی ساله بوده‌اند که پس از دریافت دز دوم واکسن خود در ماه جاری فوت کرده‌اند؛ در همین راستا شبکه دولتی NHK ژاپن به نقل از منابع وزارت بهداشت گزارش داد، تصور می‌شود، محموله واکسن مدرنا که در اسپانیا پر و بسته‌بندی شده‌ حاوی آلاینده ذرات فلزی بوده است. <p >قرارداد شرکت مدرنا با شرکت اسپانیایی «رووی» <p >شرکت آمریکایی مدرنا در جولای سال گذشته با شرکت اسپانیایی رووی قراردادی را امضاء می‌کند تا این شرکت واکسن کرونای مدرنا را برای خارج از ایالات متحده آمریکا تأمین کند؛ براساس داده‌های موجود، شرکت رووی یک خط تولید و تجهیزات جدید برای پر کردن و بسته بندی ویال، بازرسی بصری خودکار و برچسب زدن واکسن مدرنا تهیه کرده و برای این خط تولید جدید، کارکنانی را به منظور تأمین واکسن کووید ۱۹ استخدام کرد. طبق قراردادی که بین این دو شرکت به امضاء رسیده شرکت روی از سه ماهه سوم سال جاری میلادی یعنی ماه سپتامبر ( اوسط شهریور) مجاز به تولید ماده فعال واکسن کرونای مدرنا خواهد بود. <p >قرار است ماده فعال این واکسن در شهر گرانادا تولید شود؛ تاسیسات این گروه در کارخانه اندلس در گرانادا برای تولید ماده فعال انتخاب شده که نیاز به یک سری سرمایه گذاری صنعتی دارد و در واقع هدف از این اقدامات تأمین نیاز بازار به واکسن است. مدرنا قبلاً با دولت ایالات متحده برای تامین بودجه برای افزایش تولید و همکاری ۱۰ ساله با شرکت سوئیسی «لانزا گروپ» (Lonza Group AG) با هدف ایجاد ۵۰۰ میلیون دز در سال ۲۰۲۰ و ۱ میلیارد دز از سال ۲۰۲۱، قراردادی منعقد کرده بود. مدرنا در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ نیز اعلام کرد، با شرکت داروسازی  «Catalent Inc» قرادادی منعقد کرده تا بواسطه آن ۱۰۰ میلیون دز اولیه واکسن کروناویروس خود را برای ایالات متحده تولید کند. <p >منبع:فارس



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین