جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:09:48 AM

رییس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی اظهار داشت:‌ میزان تقاضای گازهای طبی و اکسیژن در بعضی مناطق نسبت به قبل از شیوع موج پنجم کرونا ۴.۵ تا ۵ برابر بیشتر شده است.
تقاضای اکسیژن ۴.۵ تا ۵ برابر شد/ تولیدکنندگان مشکل کمبود سیلندر دارند/ تکذیب صادرات اکسیژن به عراق

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایلنا، پیکان کلانتری در مورد آخرین وضعیت بازار گازهای طبی و صنعتی اظهار کرد: با توجه به شیوع موج پنجم کرونا، میزان تقاضای گازهای طبی و اکسیژن در بعضی مناطق نسبت به قبل از شیوع موج پنجم ۴.۵ تا ۵ برابر بیشتر شد. ظرفیت‌های تولید هم ثابت است یعنی به شکلی نیست که بتوانیم به جای ۱۰ تن ۱۲ تن تولید کنیم. باید کیفیت را کاهش دهیم تا بتوانیم ظرفیت را افزایش دهیم که این هم امکان‌پذیر نیست، بنابراین نمی‌توانیم سطح عرضه را افزایش دهیم.

وی با اشاره به صحبت‌های مطرح شده مبنی بر صادرات اکسیژن به عراق گفت: مباحثی هم در فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه روزانه ۶۰ تن اکسیژن مایع به عراق می‌رود. الان خودمان در ایران کم کم با مشکل کمبود اکسیژن مواجه می‌شویم. صادرات اکسیژن در سال ۹۹ ممنوع شده و اگر این اتفاق واقعا رخ داده باشد نمی‌دانیم از چه طریقی انجام شده است. ما این موضوع را پیگیری کردیم ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم و این خبر تایید نشد.

کلانتری در ادامه افزود: متاسفانه الان در بسیاری از استان‌ها دچار اکسیژن مشکل شده‌ایم. از خراسان رضوی خبرهایی مبنی بر ایجاد معضل به علت نبود اکسیژن می‌رسد. علاوه بر این، تولیدکنندگان مشکل کمبود سیلندر اکسیژن نیز دارند برای مثال سیلند ۴۰ لیتری و ۱۰ لیتری موجود نیست. جمعی از خیرین می‌خواستند ۱۰ هزار سیلندر برای مراکز درمانی بخرند اما متاسفانه به نتیجه نرسید.

رییس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی در مورد وضعیت بازار گازهای صنعتی تصریح کرد:‌ در تهران، گیلان و بسیاری از استان‌های دیگر عملا دیگر گاز صنعتی دیگر وجود ندارد چراکه در شرایط فعلی اجازه تولید آن را نمی‌دهند و تمرکز تنها روی گاز طبی است. تنها کاری که می‌توانیم برای افزایش عرضه گازهای طبی انجام دهیم این است از ظرفیت گازهای صنعتی هم برای این بخش استفاده کنیم. با روند فعلی کمی خوشبینانه است اما امیدواریم هرچه سریع‌تر موج پنجم را پشت سر بگذاریم.

وی در پاسخ به سوالی در مورد تغییرات قیمتی گازهای طبی اظهار کرد:‌ محصولات تولیدکنندگانی که در جهت تولید گاز طبی فعالیت می‌کنند، توسط سازمان غذا و دارو نرخ‌گذاری می‌شود که با وجود درخواست ما از ابتدای سال هنوز جلسه تصمیم‌گیری در این مورد تشکیل نشده است. ما به سازمان غذا و دارو نامه نوشتیم و گفتیم از ۱۵ تیرماه نرخ اتحادیه ما برای هر کیلو اکسیژن با خلوص ۹۹ درصد ۳۵۰۰ تومان است. چراکه با هزینه‌هایی که برایمان ایجاد شده واقعا نمی‌توانیم به فعالیت ادامه بدهیم. قطعه‌ای که ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان می‌خریدیم الان به ۸۰۰ هزار تومان رسیده است. هیچ کنترلی در بازار نیست و ما مجبور هستیم از آن مواد اولیه و اقلام مورد نیاز خود را خریداری کنیم.

کلانتری همچنین اضافه کرد: نرخ ما در بورس به عنوان پایه قیمت استفاده می‌شود در حالی که طبق مصوبه سازمان حمایت این روش درست نیست. طبق دستور سازمان حمایت نرخ اتحادیه باید حداکثر قیمت باشد و نباید قیمت در بورس از نرخ اتحادیه بیشتر شود اما متاسفانه این اتفاق در حال رخ دادن است و ما نیز کنترلی روی آن نداریم. رصد آن بازار در اختیار سازمان حمایت است که برنامه‌ای در این باره گذاشته که نرخ آنها نباید بیشتر از نرخ اتحادیه باشد. برخی از این فروشندگان نیز برای عضویت در اتحادیه درخواست داده‌اند.

وی با انتقاد از عدم واکسیناسیون پرسنل کارخانه‌های تولیدکننده گازهای طبی و صنعتی خاطرنشان کرد: با وجود درخواست‌های متعدد، واکسیناسیون پرسنل ما انجام نشده است. سیلندرها وارد بخش کرونا بیمارستان‌ها شده و دوباره به دست پرسنل ما می‌رسند. در هر واحد چندین نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، کنترل این وضعیت در توان کارفرما نیست و مجبور به تعطیلی واحد تولیدی می‌شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین