پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 4:34:37 PM

این روزها که ماجرای پاداش 500 میلیون تومانی به هیات مدیره بانک تجارت همچنان نقل محافل است، این پرسش در ذهن افکار عمومی شکل گرفته که دیگر هیات مدیره ها به خصوص در خودروسازی کشور چقدر پاداش می گیرند.
حقوق مدیران عامل ایران خودرو و سایپا چقدر است؟

به گزارش اقتصادنامه، چندی پیش ویدئویی از جلسه مجمع بانک تجارت منتشر شد که در آن، پاداش 500 میلیون تومانی برای اعضای هیات مدیره به تصویب رسید. این ویدئو حاشیه های زیادی داشت و این پرسش را در ذهن شهروندان ایجاد کرد که در این اوضاع سخت اقتصادی، چرا هیات مدیره بانک تجارت باید چنین پاداشی دریافت کند. در واکنش به این ماجرا البته بحث های زیادی مطرح شد و حتی کاشف به عمل آمد که برخی از بانک ها خیلی بیش از بانک تجارت پاداش پرداخت کرده اند و این اتفاق، عادی و طبق روال مرسوم بوده است.
ماجرای پاداش 500 میلیونی هیات مدیره بانک تجارت اما این پرسش را برای خیلی ها ایجاد کرده که اعضای هیات مدیره شرکت هایی مانند ایران خودرو و سایپا چقدر پاداش دریافت می کنند؟ ازآنجاکه شهروندان دل خوشی از خودروسازان ندارند و ضعف کمی و کیفی در این صنعت را حاصل عملکرد مدیران آن می دانند، نمی پذیرند که مدیران ایران خودرو و سایپا پاداش دریافت کنند. این در حالی است که با توجه به زیان ده بودن دو خودروساز بزرگ کشور، هیات مدیره آنها اصلا مجاز به دریافت پاداش نیست.
در شرکت های بورسی، پرداخت پاداش به اعضای هیات مدیره، سه شرط دارد. شرط نخست این است که شرکت سودده باشد و شرط دوم نیز تقسیم سود است. همچنین طبق شرط سوم، تنها سه درصد از سود کسب شده می تواند به عنوان پاداش برای اعضای هیات مدیره اختصاص پیدا کند. بنابراین چون ایران خودرو و سایپا هیچکدام سودده نبوده و زیان می دهند، عملا اعضای هیات مدیره آنها شایسته دریافت پاداش نیستند و تازه باید بابت عملکرد نامناسب شان پاسخگوی سهامداران نیز باشند. عدم پرداخت پاداش به اعضای هیات مدیره ایران خودرو و سایپا البته در حالی است که گاهی مبالغی در قالب کارانه به آنها پرداخت می شود. گفته می شود متوسط حقوق یک مدیرعامل در خودروسازی کشور (بخش وابسته به دولت) چیزی حدود 35 میلیون تومان است که با کارانه و دیگر موارد تا 50 میلیون تومان هم بالا می رود.

منبع:صنعت نویس



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین