پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 8:51:36 PM
با وجود تحریم اتفاق افتاد

خودروسازی ایران هرچند طی سه سال گذشته با تحریم هایی سخت مواجه بوده، اما ایران خودرو توانسته در همین دوران، ضمن بهبود تولید، داخلی سازی را هم افزایش دهد و از مونتاژی ها فاصله بگیرد.
بهبود تولید و داخلی سازی در ایران خودرو

به گزارش اقتصادنامه، تحریم های آمریکا که از تابستان ۹۷ گریبان کشور به خصوص صنایعی مانند خودروسازی را گرفت، در ابتدا سبب افت شدید تولید شد، به نحوی که در آن سال و نسبت به ۹۶، تیراژ حدود ۴۰ درصد افت کرد. در این بین، ایران خودرو نیز از شوک های اولیه تحریم در امان نماند و با افت تولید در سال ۹۷ مواجه شد. طبق آمار، این شرکت در پایان سال نخست تحریم، ۴۲۳ هزار دستگاه انواع محصول را به تولید رساند که در مقایسه با سال ۹۶ افتی بالغ بر ۴۰ درصد را نشان می داد. ایران خودرو در سال ۹۸ هم افت تولید را تجربه کرد و تیراژش به ۳۹۳ هزار دستگاه رسید، اما در سال ۹۹ اوج گرفت. آمارها نشان می دهند تولید محصول در ایران خودرو طی سال گذشته از مرز نیم میلیون دستگاه گذشته و این شرکت توانسته ۵۰۱ هزار دستگاه خودرو را به تولید برساند. در مقایسه با سال ۹۸، حدود ۲۸ درصد رشد را نشان می دهد. با توجه به این تیراژ، ایران خودرو در سال ۹۹ بالغ بر ۵۱ درصد از تولید کل خودرو در کشور را در اختیار داشته است.

مقایسه روند تولید خودرو در دوران تحریم های اخیر با تحریم های هسته ای در سال های ۹۱ و ۹۲ نشان می دهد این شرکت در این دوره عملکرد بهتری داشته است. در آن دوران، تولید ایران خودرو طی سال ۹۱ و در مقایسه با ۹۰، بالغ بر ۴۲ درصد افت کرد و در سال ۹۲ نیز افتی حدودا ۱۷ درصدی را به خود دید. بنابراین ایران خودرو در دوران تحریم های اولیه نتوانست تولید را بالا ببرد، اما در تحریم های اخیر موفق به این کار شد.

"رشد داخلی سازی و سهم برند
اما دیگر اقدام مهم ایران خودرو در دوران تحریم، افزایش داخلی سازی و کاهش مدل های به اصطلاح سی کی دی است. سهم برند این شرکت در سال های ۹۷ و ۹۸ به ترتیب چیزی حدود ۲۴ درصد و ۲۵ درصد بوده است. این در حالی است که سهم برند آبی های جاده مخصوص در سال ۹۹ به عدد ۲۷ درصد رسیده است. این شرکت همچنین قصد دارد در سال ۱۴۰۰ سهم برند خود را به ۴۰ درصد افزایش دهد.

نکته دیگر در مورد ایران خودرو این است که محصولات به اصطلاح مونتاژی در این شرکت مانند هایما، سوزوکی، تندر و پژو ۲۰۰۸، تنها یک درصد در سال ۹۹ سهم داشته اند و باقی محصولات به نوعی تولیدی (با داخلی سازی بالا) بوده اند. طبق اطلاعات موجود، طی سال ۹۷، حدود ۸۷ درصد از محصولات ایران خودرو را خودروهای غیر مونتاژی تشکیل داده اند و ۱۳ درصد باقیمانده، مونتاژی بوده اند. این نسبت در سال ۹۸ کاهش یافته، به نحوی که ۹۵ درصد محصولات ایران خودرو به اصطلاح تولید داخل بوده اند و پنج درصد نیز مونتاژی. در نهایت اما طی سال ۹۹، سهم محصولات غیر مونتاژی ایران خودرو به ۹۹ درصد رسیده و مونتاژی ها فقط یک درصد سهم داشته اند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین