چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 5:52:35 AM
سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز برگزار شد

دولت حسن روحانی، دومین انتخابات ریاست‌جمهوری در زمان فعالیت خود را دیروز برگزار کرد؛ سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که بنا بر اعلام وزارت کشور، نتیجه آن امروز اعلام و تکلیف هشتمین رئیس قوه مجریه برای رفتن به ساختمان ریاست‌جمهوری در پاستور مشخص می‌شود.
روز انتخاب مسیر چهار سال آینده

در این انتخابات که موضوع میزان مشارکت در آن یکی از اصلی‌ترین موضوعات مطرح شده در دو ماه اخیر بود، در اظهارات روز گذشته چهره‌های سیاسی و نامزدهای انتخابات نیز مطرح شده بود. شاید از این موضوع بتوان به‌عنوان نقطه اشتراک این اظهارات یاد کرد؛ انتخاباتی که برخی از واجدین شرایط رای دادن به‌دلیل انتقادشان به وضع موجود بر عدم مشارکت خود در آن تاکید داشتند و در مقابل گروه دیگر بر ارتقای این مشارکت تاکید داشتند.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری که دیروز پس از انداختن رای خود به صندوق آرای انتخابات ریاست‌جمهوری، این انتخابات را از مهم‌ترین انتخابات کشور دانست، از مردم درخواست کرد که به مشکلات و مسائلی که در مراحل قبل از ثبت‌نام نامزدها تاکنون وجود داشته توجه نکرده و با حضور در پای صندوق‌های رای، به نامزد مورد‌نظر خود رای دهند. روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست‌جمهوری و اختیارات و مسوولیت‌های وسیع و سنگین مشخص شده در قانون اساسی برای رئیس‌جمهور، گفت: از مردم تقاضا می‌کنم امروز پای صندوق آرا رفته و به فرد مورد نظر خود در میان نامزدهای انتخابات رای بدهند.

رئیس‌جمهور با اشاره به نگاه جهانیان به صندوق رای و صف‌های مردم در انتخابات ایران، گفت: با حضور خود در پای صندوق‌های رای کاری کنیم که دوستان و علاقه‌مندان به این سرزمین در سراسر جهان خوشحال و دشمنان مایوس شوند.

رای ندادن، قهر با خودمان است
همین موضع را علی لاریجانی نامزد ردصلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری نیز داشت؛ مشاور مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با دعوت از مردم برای حضور گسترده در پای صندوق‌های رای، تاکید کرد: امروز مصالح ملی بر هر چیزی رجحان دارد و نابسامانی‌ها و دلخوری‌ها نباید مانع حضور در پای صندوق‌های رای شود.

او افزود: آنچه که مهم است باید تلاش کنیم انتخابات را که سرمایه ملی برای حل مشکلات کشور است، به‌درستی برگزار و همه مشارکت کنیم و نباید اجازه دهیم مشکلات و دلخوری‌ها بر انتخابات اثرگذاری کند. او حضور مردم در پای صندوق‌های رای را در حل مشکلات داخل کشور و در عرصه بین‌المللی تاثیرگذار خواند و گفت: اگر معتقد به عدالت در کشور هستیم، عدالت در ساحت سیاست معنای مهمش مشارکت سیاسی است و معنای اصلی مشارکت سیاسی هم حضور در صحنه انتخابات است. لاریجانی رای‌ندان را قهر با خودمان دانست و گفت که امروز مصالح کشور به خودمان بستگی دارد. البته اگر اشکالی هم وجود دارد باید رفع کنیم ولی نباید از صحنه سیاسی قهر کنیم. قهر کردن راه حل نیست نگاه مثبت باید داشته باشیم.

مشارکت مردم مهم‌تر از نتیجه است
علی شمخانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی هم حضور و مشارکت مردم در انتخابات را مهم‌تر از نتیجه انتخابات خواند و پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: هرگامی که برای افزایش حضور و مشارکت مردم در انتخابات به‌عنوان نماد مردم‌سالاری برداشته می‌شود اقدامی در مسیر افزایش اقتدار،امنیت و مشروعیت نظام اسلامی و شرط لازم برای پیشرفت و توسعه و افزایش جایگاه بین‌المللی ایران عزیز است.

همچنین سخنگوی دولت هم دیروز در رشته توییتی با اشاره به برگزاری انتخابات ۱۴۰۰، تاکید کرد: بیایید گلایه‌ها را به فردای ‎انتخابات بسپاریم تا در کنار هم، همه آن گلایه‌ها را به مطالبه و تغییر تبدیل کنیم. علی ربیعی نوشت: فارغ از اینکه نتیجه آرا چه کسی خواهد بود، صندوق و مشارکت، میراث گرانبهایی است از زحمات، تلاش‌ها، زندان‌ها، تبعیدها و خون‌هایی که خاک وطن را لاله‌گون کردند و ‎جمهوریت را برای فرزندان ایران برجای گذاشتند.

همه در انتخابات شرکت کنند
سید ابراهیم رئیسی گفت: با توجه به برخی گزارش‌ها، برخی بخش‌های کشور برای اخذ رأی فعال شده‌اند، ولی در برخی بخش‌ها باید در رسیدن تعرفه و گرفتن رای مردم اقداماتی صورت بگیرد و کُندی‌ها رفع شود و امیدوارم امانتدارانه نسبت به رأی مردم تلاش کنند.

سید ابراهیم رئیسی روز گذشته با تاکید بر اینکه همه نهادهای نظام جمهوری اسلامی برخاسته از رأی ملت است و این افتخار جمهوری اسلامی است، گفت: توصیه من به‌عنوان نامزد انتخابات این است که رای مردم حق‌الناس است و حق‌الناس را باید مراقبت کنند و حتی یک رأی هم نباید برخلاف تصمیم مردم باشد. او گفت: از هر کسی که مشکلی دارد و ناامید است خواهش می‌کنم که رای دهد و از همه مردم و جوانان با هر گویش و هر اقلیم و با هر نگاه سیاسی می‌خواهم پای صندوق بیایند و رای خود را بیندازند. وی تصریح کرد: ناراحتی مردم حق است و به‌دلیل برخی از کاستی‌ها بوده اما اگر دلیل شرکت نکردن باشد اشتباه است.

رئیسی تاکید کرد: مردم از صندوق رای ناراحت نباشند و در انتخابات شرکت کنند و من از همه می‌خواهم در انتخابات شرکت کنند تا به نفع مردم و در جهت تغییر در وضعیت آنها اقدامات صورت گیرد.

همه سلایق جمع شوند
سعید جلیلی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد انصراف داده سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری هم دیروز پس از انداختن رای خود به صندوق آرا گفت: همه سلایق جمع شوند و از فردا برای پیشرفت ایران در چهار سال آینده همکاری کنند. او افزود: هر رای مردم می‌تواند بر اقتدار کشور اضافه کند و تهدیدها را کم و فرصت‌ها را بیشتر کند و این امکان را بدهد که با دقت بیشتر پیش برویم.

محسن رضایی دیگر کاندیدای ریاست‌جمهوری هم دیروز پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: صحبت من با کسانی است که با صندوق رای قهر کردند؛ شما حق دارید اما ملت بزرگ ایران، مسوولیت شما در شرایط کنونی بسیار مهم است من قول می‌دهم به فضل پروردگار مسائل اقتصادی و معیشت حل خواهد شد.

توصیه جهانگیری
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری هم که صلاحیتش برای این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری از سوی شورای نگهبان احراز نشد، دیروز نسبت به مشارکت مردم ابراز امیدواری کرد و از مردم خواسته بود کسی را از بین کاندیداها انتخاب کنند که بتواند زمینه پیشرفت کشور و حل مشکلات مردم را در داخل و فضای بین‌الملل به وجود بیاورد. معاون اول رئیس‌جمهوری تصریح کرد: از طرفی حساسیتی راجع به انتخابات جمهوری اسلامی به‌ویژه در ارتباط با رئیس‌جمهور وجود دارد. ما در شرایطی هستیم که با دنیا در حال مذاکرات جدی لغو تحریم‌ها و حل مسائل کشور در فضای بین‌المللی هستیم. مسائل داخلی کشور با مسائل بین‌المللی بسیار مرتبط است و یکی از رویکردهای اقتصاد مقاومتی، رویکرد برون‌نگری است. اقتصاد کشور باید به‌صورت جدی با اقتصاد جهانی مرتبط باشد تا دادوستد کند، پول، بازار، فناوری و کالا بگیرد.

بعد از انتخابات مسائل خارجی حل می‌شود
از سوی دیگر دیروز محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور بعد از آنکه رای خود را به صندوق انداخت گفت: ما دموکراسی را از ۴۰ سال پیش شروع کردیم و گام به گام پیش می‌رویم. ممکن است نقص‌هایی وجود داشته باشد، اما هیچ وقت نباید با صندوق رای قهر کنیم و از صندوق رای ناامید شویم. او در ادامه به مذاکرات وین اشاره کرد و افزود: مذاکرات وین نتایج خوبی داشته است و مذاکرات به خوبی در حال انجام است. بعد از انتخابات موضوعات مهم بین‌المللی حل خواهد شد.

تاکید ظریف بر صندوق رای
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه هم که برای شرکت در مجمع دیپلماسی آنتالیا به ترکیه سفر کرده است، صبح دیروز پس از انداختن رای خود به صندوق گفت: حق تعیین سرنوشت از مهم‌ترین حقوقی است که مردم ما با انقلاب به دست آوردند و جمهوریت نظام یکی از مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب است. ظریف گفت: صندوق رای بهترین جا برای تعیین سرنوشت خود و آینده فرزندان ما و نیز تعیین مسیر کشور است. او افزود: اگر ناراحتی و مشکل و کمبودی وجود دارد که من به سهم خودم نسبت به همه این کمبودها شرمنده هستم و از مردم عذرخواهی می‌کنم، اما ضرورت دارد که در تعیین سرنوشت خود مشارکت کنیم. معصومه ابتکار معاون روحانی به رئیس‌جمهور آینده توصیه کرد وارد دسته‌بندی‌ها و جناح‌بازی‌های سیاسی نشود. ابتکار پس از انداختن رای خود به صندوق در حسینیه جماران در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توصیه من به رئیس‌جمهور آینده این است که وارد دسته‌بندی‌ها و جناح‌بازی‌های سیاسی نشود و رئیس‌جمهور همه ایران باشد. این انتخابات با دشواری زیادی همراه است و متاسفانه در مورد مشارکت مردم و نرخ مشارکت‌شان‌ نگرانی‌های زیادی وجود دارد، رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود باید رئیس‌جمهور آنهایی که رای نداده‌اند و به هر دلیلی پای صندوق رای نیامدند نیز باشد، یعنی رئیس‌جمهور همه مردم ایران با همه سلایق و مذاهب و دیدگاه‌های فکری و فرهنگی و این اولین مساله است، رئیس‌جمهور آینده باید پاسخگوی همه مردم باشد و کشور را به درستی اداره کند.

انتخابات فرصت تغییر چهره مدیریت
همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس دیروز صندوق‌های رای را بزرگ‌ترین و مهم‌ترین سرمایه سیاسی و اجتماعی کشور خواند و تاکید کرد: ایجاد ثبات اقتصادی در کشور در گرو انتخاب مدیریتی صحیح و کارآمد برای کشور است. قالیباف تصریح کرد: انتخابات فرصت بزرگی برای مردم است تا چهره مدیریت کشور را نسبت به نقدهایی که دارند، تغییر دهند. بنابراین این وظیفه برعهده آنهاست که انتخاب و بررسی دقیقی در این مورد انجام دهند؛ چراکه به هر حال می‌خواهند ۴ سال اداره کشور را در سطح ملی و محلی به نمایندگان خود واگذار کنند.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین