شنبه 22 ارديبهشت 1403 شمسی /5/11/2024 9:37:59 AM

به نظر می رسد حداقل ٣جریان اصلی از احیای برجام تا پایان ماه جون یا اوایل جولای سود می برند.
چه کسانی از احیای برجام سود می‌برند؟

یکم: دولت بایدن؛ استراتژی همزمان اما سه مرحله ای دولت دموکرات ها برای حل معمای ایران با احیای برجام آغاز می شود؛ این دولت تعجیل بسیار زیادی دارد تا قبل از تغییر دولت در ایران برجام را احیا کند تا به اصطلاح جمهوری اسلامی در باکس یا ریل قرار گیرد.

پیش بینی تیم بایدن از تابستان سال گذشته این بود که یک دولت محافظه کار پس از دولت روحانی به قدرت می رسد و اگر احیای برجام تا آن زمان نهایی نشود؛ کار برای حل معمای ایران دشوار خواهد شد.

دوم: دولت روحانی؛ دولت عملگرا در تهران در ماههای پایانی حیات خود تمایل زیادی دارد که میراث برباد رفته اش یعنی برجام را احیا کند.

برنامه جامع اقدام مشترک و بطور کلی سیاست خارجی در کانون استراتژی دولت قرار داشت که با خروج ترامپ در می ٢٠١٨ از میان رفت؛ بنابراین با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین این دولت می تواند با یک میراث مهم از قدرت خداحافظی کند؛ البته دولت تمایل داشت این اتفاق تا پایان ماه می رخ دهد تا تاثیرات خود را بر انتخابات بگذارد؛اما به نظر می رسد نتایج تایید صلاحیت ها این موضوع را از دستور کار خارج کرده است.

از طرف دیگر نهایی شدن برجام چالش های احتمالی برای کارگزاران این حوزه در آینده را به حداقل می رساند.

سوم: دولت آینده ایران که احتمالا اصولگرا خواهد بود؛ احیای برجام کار را برای این دولت آسان تر خواهد کرد؛ ضمن اینکه زیر بار مسوولیت انعقاد آن نیز نمی رود.

اصولگرایان در سال های گذشته انتقادات تندی را روانه برجام کرده بودند و معطل ماندن این مذاکرات تا دولت بعدی به زیان آن ها خواهد بود و آنها را با پدیده ای مواجه خواهد ساخت که حداقل به ظاهر نشان داده اند از بنیاد با آن مخالفند.

این جریان ترجیح می دهد احیای برجام تا قبل از تشکیل دولت جدید رخ دهد.


هادی خسروشاهین، روزنامه نگار

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین