جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 9:47:47 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:27472
  • زمان انتشار:شنبه 1 خرداد 1400-17:17
  • کاربر:.
تأمین مالی 1350 میلیاردی شرکت گسترش انرژی پاسارگاد از بستر بازار سرمایه

سلمان خادم‌المله، مدیرعامل تأمین سرمایه امین با تأکید بر اینکه توسعه تأمین مالی از بازار سرمایه برای اقتصاد کشور فرصت‌های مناسبی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: فردا دوم خردادماه پذیره‌نویسی اوراق اجاره سهام شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به تعداد 13 میلیون و 500 هزار ورقه در بازار ابزارهای مالی فرابورس آغاز می‌شود.
پذیره‌نویسی اوراق اجاره «پاسار» در بازار ابزارهای مالی فرابورس

 

 

به گزارش اقتصادنامه به نقل از مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، سلمان خادم‌المله، مدیرعامل تأمین سرمایه امین که مجموعه تحت مدیریت وی به‌عنوان متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان اوراق اجاره شرکت گسترش انرژی پاسارگاد نقش‌آفرینی می‌کند، درباره ویژگی‌های این اوراق گفت: شرکت گسترش انرژی پاسارگاد که یکی از زیرمجموعه‌های بزرگ بانک پاسارگاد و هلدینگ تخصصی حوزه انرژی است 1350 میلیارد تومان اوراق اجاره منتشر می‌کند که این اوراق 4 ساله و نرخ اجاره‌بهای آن 18 درصد است.

 

فردا دوم خردادماه پذیره‌نویسی اوراق اجاره سهام شرکت گسترش انرژی پاسارگاد به تعداد 13 میلیون و 500 هزار ورقه در بازار ابزارهای مالی فرابورس آغاز می‌شود و امروز به مناسبت این پذیره‌نویسی مدیران شرکت و متعهد پذیره‌نویس این اوراق با حضور در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه به معرفی اوراق «پاسار» پرداختند.

 

به گفته وی شیوه عرضه این اوراق به قیمت بازار و به روش حراج است و مقاطع پرداخت سود 18 درصد آن نیز به‌صورت سالانه و با دوره عمر 4 سال خواهد بود.

 

خادم المله با اشاره به اینکه اوراق فوق قابلیت معاملات ثانویه در فرابورس را دارد و از فردا به مدت 5 روز کاری در بازار ابزارهای مالی فرابورس پذیره‌نویسی می‌شود، گفت: شیوه بازارگردانی این اوراق بر مبنای روش حراج و به قیمت بازار است.

 

وی همچنین ارکان انتشار اوراق را تشریح کرد و اظهار داشت: ناشر اوراق شرکت واسط مالی مهر دوم، ضامن آن بانک پاسارگاد، حسابرس موسسه حسابرسی رایمند و همکاران، عامل فروش شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد، عامل پرداخت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، بازارگردان و متعهد پذیره‌نویسی آن، شرکت تأمین سرمایه امین و مشاور عرضه نیز کارگزاری بانک پاسارگاد هستند.

 

وی با اشاره به اینکه سیستم بانکی در سال‌های اخیر به دلیل شرایط خاص، تأمین مالی با ارقام بزرگ را نمی‌تواند به‌راحتی انجام دهد، افزود: بر همین اساس بازار سرمایه و به‌تبع آن شرکت‌های تأمین سرمایه در این فرایند کمک می‌کنند.

 

مدیرعامل تأمین سرمایه امین با تأکید بر اینکه توسعه تأمین مالی از بازار سرمایه برای اقتصاد کشور فرصت‌های مناسبی را ایجاد می‌کند، تصریح کرد: سال گذشته حدود 40 هزار میلیارد تومان توسط تأمین سرمایه‌ها از محل انتشار اوراق، در بازار سرمایه تأمین مالی انجام شد.

 

خادم المله با دعوت از شرکت‌های بزرگ که سرمایه کافی و سود کافی برای بازپرداخت اصل و سود اوراق برای تأمین مالی از مسیر بازار سرمایه رادارند، گفت: ابزارهای مختلف و متنوعی برای تأمین مالی در بازار سرمایه فراهم‌شده که با مراجعه به شرکت‌های تأمین سرمایه می‌توان تأمین مالی پروژه‌ها را از این مسیر انجام داد که به‌نوعی کمک به توسعه اقتصادی کشور و افزایش اشتغال خواهد بود.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای تأمین نرخ 18 درصدی این اوراق اندیشیده شده تا ریسک نکول وجود نداشته باشد، گفت: در حال حاضر نرخ رایج تأمین مالی و پرداخت نرخ بهره برای اوراق 18 درصد است و با توجه به اینکه ضمانت انتشار اوراق توسط یک بانک بزرگ و معتبر مثل بانک پاسارگاد انجام‌شده احتمال نکول بسیار پایین و می‌توان گفت نزدیک صفر است.

 

مدیرعامل تأمین سرمایه امین درباره تعهدات بازارگردان نیز این‌گونه توضیح داد: تأمین سرمایه امین متعهد پذیره‌نویس و بازارگردان اوراق است، بازارگردانی بر مبنای تعهدی که پذیرفته‌شده، انجام می‌شود که روزانه 2.5 درصد حجم کل اوراق به قیمت بازار است.

 

خادم المله درباره زمان موردنیاز برای انجام فرایند تأمین مالی از بازار سرمایه گفت: فرایند انتشار اوراق در بازار سرمایه در مقایسه با سیستم بانکی و تأمین مالی از طریق بانک، زمان‌بر نیست و اگر شرکت مدارک کامل داشته و مشکل خاصی نداشته باشد از زمانی که اقدام کند تا کمتر از دو ماه می‌تواند به رقم تأمین مالی موردنظر خود برسد.

 

تأمین مالی دو پروژه به کمک اوراق اجاره سهام پاسار

 

در ادامه این نشست ایمان نوربخش، معاون تأمین مالی گسترش انرژی پاسارگاد به تشریح جزییات فعالیت شرکت مذکور پرداخت.

 

وی با اشاره به اینکه شرکت گسترش انرژی پاسارگاد از هلدینگ های زیرمجموعه بانک پاسارگاد است که درزمینهٔ نفت، گاز، پتروشیمی و تولید برق فعالیت می‌کند، گفت: فعالیت این شرکت در قسمت بالادست بخش اکتشاف و تولید نفت و در حوزه پایین‌دست درزمینه احداث پالایشگاه، مجتمع‌های پتروشیمی، نیروگاه‌های برق و همچنین ارائه خدمات فنی مهندسی در بخش‌های مختلف نفت، خدمات حفاری و مهندسی مربوط به فرایندهای تولید و استخراج نفت است.

 

به گفته وی اوراق اجاره سهام شرکت گسترش انرژی پاسارگاد که فردا در فرابورس عرضه می‌شود برای تأمین مالی دو پروژه این شرکت است و پروژه اول مربوط به پالایشگاه نفت فوق سنگین در قشم است که محصولات آن نفت سبک، قیر و سایر مشتقات نفتی خواهد بود.

 

نوربخش به جزئیات این پالایشگاه اشاره کرد و افزود: در فاز اول ظرفیت تولید پالایشگاه مذکور به 35 هزار بشکه در روز و در فاز دوم ظرفیت تولید به 70 هزار بشکه افزایش خواهد یافت، در فاز سوم نیز بحث گوگردزدایی محصولات پالایشگاه خواهد بود. این اوراق برای تأمین مالی تکمیل فاز اول این پالایشگاه است که طی سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

 

وی بابیان اینکه پروژه دوم نیز که از اوراق اجاره سهام برای تأمین مالی آن استفاده می‌شود، طرح پتروشیمی سینا در استان چابهار منطقه مکران است، افزود: این طرح تولید متانول با ظرفیت 1.7 میلیون تن را در دستور کار دارد که در فاز ابتدایی تولید متانول انجام می‌شود و عملیات احداث آن در سال گذشته آغازشده و تا سال 1402 به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین در فازهای بعدی این پروژه، تولید محصولات از اتانول به الفین و پلی الفین گسترش پیدا خواهد کرد.

 

معاون تأمین مالی گسترش انرژی پاسارگاد در خاتمه اظهار داشت: برنامه شرکت برای تأمین مالی سایر پروژه‌های در دست اجرا و احداث، انتشار اوراق جدید طی سال جاری است تا از ظرفیت‌های بازار سرمایه برای تأمین مالی پروژه‌ها بیشتر استفاده کنیم

 

 

 

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین