دوشنبه 24 ارديبهشت 1403 شمسی /5/13/2024 2:32:42 AM
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با اقتصادنامه مطرح کرد:

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان با اشاره به پیش‌شرط‌های رشد اقتصادی کشورها اظهار کرد: کشورهای در حال توسعه برای رشد اقتصادی به روش‌هایی متوسل می‌شوند به عنوان مثال بنگلادش یا کشورهای جنوب شرق آسیا تلاش می‌کنند با جذب سرمایه و تکنولوژی از سایر کشورها و به واسطه نیروی کارارزان قیمت در کشورخودشان کالا تولید کنند و به همان کشورها صادر کنند.
اقتصاد ایران رئیس‌جمهور مطالبه‌گر می‌خواهد

شهرام معینی در گفت‌وگو با اقتصادنامه ادامه داد: کشور چین برای افزایش رشد اقتصادی همین سیاست را دنبال می‌کند یعنی از کشورهای غربی تکنولوژی وارد کرده و در چین کالا تولید می‌کند و به همان کشورهای غربی می‌فروشد سایر کشورها همچون ترکیه نیز به واسطه دریافت وام اقدام به جذب سرمایه و واردات تکنولوژی از کشورهای مختلف می‌کنند و کالا تولید می‌کنند.
معینی با اشاره به مهم‌ترین چالش اقتصاد ایران افزود: رشد اقتصادی در کشورهای در حال توسعه منوط به این است که اقدام به واردات تکنولوژی کنند و از سایر کشورها جذب سرمایه داشته باشند تا بتوانند در داخل کشورهایشان کالا تولید کنند و به بازار سایر کشورها دسترسی پیدا کنند ولی برای ایران راه‌های دستیابی به تکنولوژی و جذب سرمایه از کشورهای ثروتمند بسته شده است.
عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان بیان کرد: برای دستیابی به رشد اقتصادی به طور قطع راهیابی به بازارکشوری مانند افغانستان راهگشا نیست بلکه ایران باید با کشورهای ثروتمند در ارتباط باشد چون رشد اقتصادی نیازمند تکنولوژی و سرمایه است.
معینی تاکید کرد: به طور معمول کاندیداهای ریاست جمهوری زمان انتخابات به صورت کلی اهداف اقتصادی خود را مطرح می‌کنند به عنوان مثال وعده‌هایشان را اینطور مطرح می‌کنند که شرایط اقتصادی کشور را بهبود خواهند بخشید ولی تعیین اهداف کلی دستاوردی ندارد بلکه باید در قالب اعداد و ارقام صحبت کنند و وعده بدهند به عنوان مثال برای تحقق هدف گذاری‌هایشان برای اقتصاد ایران تا چند سال آینده دولت به چه میزان درآمد نیازدارد؟ واین درآمد از چه طریقی قرار است تأمین شود؟ یا اگر قرار است حقوق کارمندان افزایش پیدا کند درآمدی که برای پرداخت حقوق آنها لازم است قرار است از چه روش‌هایی تأمین کند؟
این اقتصاددان گفت: اقتصاد کشور به یک رئیس جمهور مطالبه گر نیازدارد یعنی رئیس جمهوری که بقیه ارکان اداری و اجرایی کشور را در قبال مشکلات مسئولیت پذیر کند دراین شرایط اهداف اقتصادی سریعتر تحقق پیدا می‌کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین