پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 شمسی /5/2/2024 6:12:56 PM

🔻روزنامه دنیای اقتصاد
📍ذهن‌خوانی بورس از دلار ۱۴۰۰

بازار سرمایه در روز یکشنبه نیز مانند روزهای گذشته نشان داد که راه ناهمواری برای بازگشت به رونق دارد. در این روز نماگر اصلی بازار سهام حدود ۸/ ۰ درصد دیگر افت کرد و صفوف فروش نیز تداوم داشت. معاملات این روز در شرایطی خاتمه یافت که همچون گذشته توجه به اعمال نرخ سود بانکی و دلار در مرکز توجه قرار داشت و دوگانگی گشایش برجامی مورد بحث بسیاری از فعالان و تحلیلگران بازار سهام بود.
گوش به زنگ اخبار
ریزش قطره چکانی قیمت‌ها در بازار سهام همچنان ادامه دارد. روز گذشته شاخص کل بورس تهران حدود ۸/ ۰ درصد دیگر از ارتفاع خود را از دست داد. همین امر سبب شد تا نماگر یاد شده به محدوده یک میلیون و ۲۳۰ هزار واحدی برسد. کاهش یاد شده در شرایطی روی داد که در روزهای گذشته و با بهبود وضعیت مذاکرات اتمی افق جدیدی پیش روی بازار سهام گشوده شده است. در حال حاضر به‌رغم تمامی ناملایمت‌هایی که بازار سهام را از طرق مختلف نظیر دامنه نوسان نامتقارن و حجم مبنا در بر گرفته، چشم بخش مهمی از فعالان بازار سرمایه همچنان به مذاکرات اتمی است. شرایط به گونه‌ای است که فعالان بازار سرمایه وزن بالایی به تغییرات سیاسی می‌دهند و از این منظر هر تکانه‌ای را که بتواند قیمت دلار را دستخوش تغییر کند، به دقت رصد می‌کنند. این شرایط سبب شده تا دست کم در بازار یاد شده انتظارات آتی به تحولات احتمالی سیاست خارجی گره بخورد. این‌طور که به نظر می‌آید در آن سوی میدان سیاست نیز طرف آمریکایی با توجه علاقه طرف‌های اروپایی به حل و فصل سریع موضوع برجام بی میل نیست چراکه به گفته تحلیلگران طولانی شدن روند مذاکرات و عدم دستیابی به یک چارچوب مدون تا قبل از انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، می‌تواند آینده حضور در برجام را از سوی آمریکا در هاله‌ای از ابهام ببرد. منظور از این ابهام نبود فضای سیاسی مناسب در داخل کشور برای تسریع در بازگشت به برنامه جامع اقدام اتمی است. تمامی اینها سبب شده تا بخش تحلیلی سرمایه‌گذاران در بورس این روزها بیش از هر چیز به دو عامل کلیدی توجه کنند.

راه دوبانده رونق رکود
در روزهای جاری پیش روی بازار سرمایه دو عامل بیشتر از بقیه خودنمایی می‌کنند. در حال حاضر بازگشت رونق به بازار سهام یا تداوم رکود آن اثر بسیاری از نرخ بهره و دلار می‌پذیرد. در زمین بازی دلار وضعیت اندکی پیچیده است. هر نوع کاهش قیمت دلار اگر چه ممکن است در کوتاه‌مدت اثری منفی بر مسیر پیش روی بازار سهام بگذارد با این حال در مورد هر یک از صنایع یا بهتر بگوییم هر شرکت فعال در این بازار می‌توان سناریویی متفاوت را پیش روی سرمایه‌گذاران به تصویر کشید.

دوگانه زمانی رونق
نگاهی اجمالی به این سوی ماجرا نشان می‌دهد که هر نوع گشایش اقتصادی ناشی از مذاکرات هسته‌ای می‌تواند در کوتاه مدت درآمد شرکت‌های دلاری را کاهش و در بلند مدت به سبب کاهش هزینه‌های تحریم و رشد مقدار فروش، افزایش دهد. از این رو بازگشت به برجام می‌تواند سود ریالی شرکت‌ها را دستخوش تغییر کند. دلیل چنین امری این است که کاهش ریسک‌های سیستماتیک عمده در اقتصاد کشور خود به کاهش نرخ ارز و همچنین افت هزینه مبادله منتهی خواهد شد و اگرچه هزینه‌ تحریم را از فرآیند فروش صنایع دلاری مانند فولادی و پتروشیمی حذف می‌کند اما در کوتاه مدت به سبب کاهش ریالی قیمت‌ها می‌تواند اثر منفی بر سود آنها بگذارد. در خصوص شرکت‌هایی که فروش داخلی دارند این مساله اندکی متفاوت است. گشایش اقتصادی احتمالی در صورتی که به ترمیم قدرت خرید خانوار ایرانی منجر شود، نه تنها در بلند مدت راه را برای افزایش سود شرکت‌ها در صنایع یاد شده افزایش می‌دهد بلکه در کوتاه‌مدت نیز به دلیل شیوه قیمت‌گذاری داخلی راه را برای کاهش ارزش ریالی فروش یا سود خالص خواهد بست. در این میان می‌توان این انتظار را داشت که شرکت‌های خودرویی و بانکی به دلیل ماهیت متفاوت شاید در گروه نخست دارای تاثیر پذیری مثبت از برجام قرار بگیرند. این دو گروه به دلیل کاهش تحریم‌ها و امکان مبادله با شرکت‌های خارجی بدون شک تاثیر مضاعفی از برجام خواهند برد و می‌توانند مانند آنچه که در سال ۹۴ رخ داد در سال جاری نیز (البته با فرض به ثمر رسیدن مذاکرات) شگفتی ساز شوند.

بهره کشی از سود بانکی
در خصوص عامل بهره می‌توان اینطور گفت که هر بارنرخ سود بانکی بالا برود بازارهای دارایی به تناسب آن با کاهش تقاضا رو‌به‌رو خواهند شد و هر بار که این نرخ پایین بیاید به دلیل بیشتر شدن تعداد گزینه‌های در دسترس برای سرمایه‌گذاری تکاپوی عرضه و تقاضا به نفع افزایش قیمت تغییر خواهد کرد.

به همین دلیل در ماه‌های اخیر توجه به نرخ بهره و تقابل دیدگاه‌ها در این خصوص پیرامون آینده بازار سهام توانسته بحث بر‌انگیز باشد. از آنجا که در سال گذشته کاهش نرخ سود بانکی به ۱۵ درصد، عاملی بود که توانست رونق بورس در ماه‎‌های نخست سال را تسریع کند، بسیاری بر این باورند که این نرخ باید به نفع بازار سهام کاسته شود. این در حالی است که نگاه مخالف آنان شرایط جاری کشور به‌خصوص در مورد رشد نقدینگی و تورم فزاینده را مدنظر قرار داده و مخالف کاهش نرخ سود به نفع بهبود اوضاع در بازار سرمایه هستند.

شامگاه اما خبری آمد که به نظر می‌آید به نوعی عامل رضایت طرفداران هر دو دیدگاه بود. وزیر امور اقتصادی و دارایی در نامه‌ای از تمامی بانک‌ها خواسته بود از پرداخت سود با نرخ بیش از ۱۶ درصد خودداری کرده و به قوانین موضوعه احترام بگذارند. این مساله به این معنا خواهد بود که در عمل اهتمام به قانون از سوی بانک‌ها نرخ سود را تا سطح قانونی کاهش می‌دهد و از سوی دیگر کاهش نرخ سود را آنطور که بورسی‌ها می‌خواهند از حیطه احتمالات خارج می‌کند. بنابراین می‌توان اینگونه تصور کرد که اعمال شوک به هر بازاری از جانب نرخ سود حداقل برای نیمه نخست ۱۴۰۰ امری منتفی است.


🔻روزنامه کیهان
📍احتمال تکرار اتفاقات شب عید در بازار رمضان

در حالی که فقط یک روز به آغازماه مبارک رمضان باقی مانده است اما گزارش‌ها از بازار نشان می‌دهد همان اتفاقات بازار شب عید احتمالا در بازار ماه رمضان نیز تکرار می‌شود.

 

خبرگزاری مهر دراین باره گزارش داد :بازار کالاهای اساسی پرمصرفی همچون مرغ و روغن در آستانه ماه مبارک رمضان همچنان با نوسانات شدیدی همراه است و مردم برای تامین این کالاها علاوه‌بر گرانی، با زحمت و مشکل برای دسترسی مواجه هستند.
بنابراین گزارش، بازار برخی کالاهای اساسی طی یکسال گذشته با بی‌تدبیری‌ عجیب دولتمردان شاهد روند صعودی قیمت بوده و این گرانی طی ماههای گذشته خصوصا شب عید با کمبود عرضه نیز همراه شد؛ مسئولان طی ماههای گذشته بارها وعده کاهش قیمت و کفایت عرضه روغن و مرغ را مطرح کرده‌اند اما هم‌اکنون در آستانه ماه مبارک رمضان همچنان بازار این کالاها با نوسانات شدیدی همراه است و مردم برای تأمین این کالاها ناچارند در شرایط کرونایی، ساعت‌ها در صف معطل بمانند. در این زمینه یکی از شهروندان به مهر گفت: همچنان مرغ در فروشگاه‌ها سی و پنج هزار تومان عرضه می‌شود و نکته جالب در این میان آن است که بال مرغ طعم دار نشده کیلویی چهل هزار تومان به فروش می‌رسد.
صف‌های مرغ همچنان طولانی است
قرارگاه ساماندهی بازار مرغ اخیراً قیمت مصوب مرغ را از ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان به ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش داد تا تولیدکنندگان انگیزه بیشتری برای تولید و عرضه مرغ به بازار داشته باشند؛ مسئولان وعده دادند با افزایش قیمت مرغ مصوب، قیمت مرغ غیردولتی که بالای ۳۰ هزار تومان بود نیز با افزایش تولید و عرضه، کاهش پیدا کند و به قیمت مصوب نزدیک شود اما بررسی‌های میدانی نشان می‌دهد همچنان در عمده مرغ فروشی‌های سطح شهر تهران و بسیاری دیگر از شهرها قیمت مرغ بالاتر از ۳۰ هزار تومان است و برای دریافت مرغ با نرخ مصوب مردم باید ساعت‌ها در میادین میوه و تره بار در صف بایستند.
قیمت مرغ زمانی که دولت حسن روحانی در سال ۹۲ روی کار آمد حدود ۶,۴۰۰ تومان در هر کیلوگرم بود و اکنون قیمت مرغ غیردولتی در مغازه‌ها بالای ۳۵ هزار تومان است؛ ۶ برابر شدن قیمت این ماده پروتئینی در دوره مدیریت دولت یازدهم و دوازدهم موجب شده مرغ طی دو سال گذشته از سبد مصرف نه فقط دهک‌های پایین درآمدی بلکه حتی دهک‌های متوسط نیز حذف شود یا مصرف آن به شدت کاهش یابد؛ حذف یا کاهش مصرف مرغ در سبد مصرف بسیاری از خانوارها طی دو سال گذشته در حالی است که از سال ۹۷ با افزایش شدید قیمت گوشت قرمز و حذف آن از سبد مصرف خانوارها، مرغ جایگزین آن شده بود.
یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا هفتم اسفندماه همان سال، ۳.۵ میلیارد دلار ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی (جهت تولید دام و طیور) اختصاص یافت اما این یارانه سر سفره مردم نیامده است و مردم جز گرانی، نشان دیگری از این اقلام ندارند.
قیمت برنج همچنان بالا!
برنج نیز از دیگر کالاهایی است که طی یکسال اخیر افزایش قیمت چشمگیری را تجربه کرده است. در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم برنج هندی دانه بلند ۱۱۲۱ در بازار ۱۹ هزار تومان است ضمن اینکه برنج هندی با وجود داشتن قیمت مصوب ۱۸۵۰۰ تومانی، اما در بازار با نرخ‌های متنوع و بالاتر از نرخ مصوب عرضه می‌شود و نرخ‌های ۱۹، ۲۲ و حتی ۲۷ هزار تومان برای آن اعلام می‌شود.
برنج‌های ایرانی نیز قیمت‌های بالایی دارند؛ قیمت هر کیلوگرم برنج پر محصولی مانند شیرودی حدود ۲۲ هزار تومان و رمضانی ۲۱ هزار تومان است. قیمت هر کیلوگرم برنج طارم معطر ۲۶ تا ۳۹ هزار تومان، برنج هاشمی ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان، برنج طارم محلی ۳۸,۵۰۰ تومان و برنج هاشمی دودی ۴۲ هزار تومان است.
قاسم نوده فراهانی، رئیس‌اتاق اصناف تهران اخیراً در زمینه قیمت برنج گفته است: قیمت برنج هندی ۱۸ هزار و ۵۰۰ تومان، برنج تایلندی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان، شکر ۸ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین شده است و هیچ‌کس حق ندارد گران‌تر بفروشد.
اما این «حق ندارد»‌ها در سطح بازار بازتابی ندارد و فروشندگان به قول یک خانم کارمند، «هر چقدر بتوانند گوش مردم را می‌بُرند».
روغن چندنرخی
از دیگر کالاهایی که مردم طی این مدت در خرید آن دچار مشکل هستند، روغن است؛ آن طور که مردم به خبرنگار مهر گفتند در حال حاضر قیمت روغن ۲ لیتری مخصوص پخت و پز در فروشگاه‌های زنجیره‌ای حدود ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان و در مغازه‌های سطح شهر بالای ۳۰ هزار تومان است و روغن سرخ کردنی هم پیدا نمی‌شد.
یک خانم کارمند هم گفت: ما سالهاست روغن جامد حلب ۵ کیلویی استفاده می‌کنیم و بدلیل مزاج‌مان، نمی‌توانیم روغن مایع مصرف کنیم. الان ماههاست روغن حلب ۵ کیلویی در هیچ فروشگاهی پیدا نمی‌شود اما در مغازه‌ها موجود است و ۱۵۰ هزار تومان به بالا می‌فروشند؛ در حالی که قیمت درج شده بر روی آن ۷۰ هزار تومان است. این روغنی که باید در فروشگاه‌های زنجیره‌ای با نرخ مصوب به مردم عرضه شود اما مشخص نیست چرا از مغازه‌ها سردرمی‌آورد. مسئولان هم دائم مصاحبه می‌کنند و می‌گویند کمبود نداریم.
قاسم علی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی در این زمینه گفته است: در روغن کمبود آن‌چنانی وجود ندارد بلکه بیشتر گران‌فروشی به چشم می‌خورد، چراکه اگر مشتری بخواهد روغن ۷۱ هزار تومانی را ۱۰۰ یا ۱۱۰ هزار تومان بخرد، پیدا می‌کند؛ بنابراین این مسئله نشان می‌دهد که روغن وجود دارد اما گران است.
به گفته وی رانت موجود روی قیمت روغن نباتی ناشی از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات روغن خام است که منجر به سوءاستفاده عده‌ای می‌شود و با برهم زدن تعادل میان عرضه و تقاضا، گرانی را رقم می‌زند.
شبکه توزیع معیوب است
دبیرکل اتحادیه بنکداران مواد غذایی با بیان اینکه تمام فرآیند تأمین و توزیع روغن از صفر تا صد از جمله اختصاص ارز ترجیحی، تأمین مواد اولیه، قیمت‌گذاری و توزیع در اختیار دولت است، افزوده است: ارز ترجیحی باید از واردات روغن خام حذف شود تا رانت موجود روی قیمت روغن از بین برود؛ اگر ارز ترجیحی حذف شود، انگیزه سوءاستفاده و دلالی از بین می‌رود و با ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا، گران فروشی از بین خواهد رفت.
وی گفته است فارغ از فسادی که ارز ترجیحی در بازار روغن ایجاد کرده، نباید از نقش دلالان در شبکه توزیع هم غافل بود؛ شبکه توزیع در ایران معیوب است و باید اصلاح شود.
افزایش ۶۰ درصدی نرخ آش و حلیم ماه رمضان
در همین حال رئیس‌اتحادیه کبابی، حلیم و پزندگان غذای سنتی تهران هم قیمت مصوب هر کیلوگرم آش و حلیم را با افزایش بیش از ۶۰درصدی نسبت به پارسال اعلام کرد.
حسین محمدی در گفت وگو با فارس، گفت: قیمت هر کیلوگرم حلیم ساده برای ماه مبارک رمضان امسال ۴۱ هزار تومان و قیمت این محصول با مخلفات شامل دارچین، کنجد، نارگیل و روغن حیوانی ۴۵ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت هر کیلوگرم شله قلم کار ساده نیز ۴۱ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم از این محصول با مخلفات ۴۵ هزار تومان تعیین شده است.
قیمت هر کیلوگرم آش رشته ساده نیز ۴۰ هزار تومان و هر کیلوگرم آش رشته به همراه مخلفات ۴۵ هزار تومان تعیین شده است. این درحالی است که سال گذشته قیمت هر کیلو حلیم و آش ماه رمضان ۲۵هزار تومان بود.
وعده طرح یک ماهه نظارت بر بازار ماه رمضان
در همین حال رئیس‌سازمان صمت استان تهران وعده آغاز طرح یک ماهه نظارت بر بازار ماه رمضان را داد و گفت: نظارت بر بازار ماه مبارک رمضان هر ساله به صورت مشترک توسط بازرسان این سازمان و اتاق اصناف و با همکاری دستگاه‌های مربوطه مثل شبکه بهداشت، پلیس امنیت اقتصادی و سازمان تعزیرات حکومتی درسطح استان اجرا می‌شود.
اولویت این طرح علاوه‌بر کالاهای پر مصرف مثل خرما، آش و حلیم، اقلام پروتئینی و لبنیات، نظارت بر کالاهای تنظیم بازاری مانند برنج، شکر، روغن نباتی و گوشت منجمد است.
یدالله صادقی در گفت‌وگو با ایسنا، از شهروندان خواست در صورت مشاهده هر گونه تخلف صنفی از قبیل گرانفروشی، عدم درج قیمت، تقلب و احتکار مراتب را به سامانه ۱۲۴ طرح موضوع کرده تا بازرسان این سازمان با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط مانند بازرسان اصناف و اتحادیه‌ها، پلیس امنیت اقتصادی و سازمان تعزیرات حکومتی با متخلفان برابر قانون برخورد کنند.
بهرحال انتظار می‌رود با توجه به درپیش بودن ماه مبارک رمضان، اقدامات ستاد تنظیم بازار برای مدیریت عرضه این کالاهای اساسی نمود بیشتری در بازار داشته باشد و مردم برای مصارف ماه رمضان در تأمین این کالاها با مشکلات کمتری روبرو باشند و مسئولان صرفا به یکسری وعده‌های تکراری دلخوش نکنند.


🔻روزنامه رسالت
📍بورس بی‌بها و بی‌بهار

چهره‌ غالبا منفی که بورس از ابتدای سال ۱۴۰۰ از خود به نمایش گذاشته است، سهامداران متضرر را در سال جدید برای اعتراض به جلوی ساختمان بورس کشاند تا اولین اعتراض به افت شاخص در سال جاری شکل بگیرد. دیروز تعدادی از سهامداران حقیقی به خاطر ریزش مداوم شاخص‌های بورس و زیان‌هایی که از این ناحیه متوجه سرمایه آن‌ها شده است، در مقابل ساختمان سازمان بورس اوراق بهادار تهران در سعادت‌آباد تجمع کردند. شاخص بورس برای دهمین روز معاملاتی متوالی با افت ۹هزار و ۱۵۱ واحدی در ارتفاع یک‌میلیون و ۲۴۰هزار و ۷۵۹واحد قرار گرفت. این در حالی است که در روز آخر بازار سال گذشته، شاخص کل ۱۷ هزار ۱۸۳ واحد معادل ۱/۳ درصد
رشد کرد و روی عدد یک‌میلیون و ۳۰۷ هزار و ۶۵۷ متوقف ماند، اما به‌رغم فضای نیمه تعطیل
ایام نوروز، نماگر بورس با افت کار خود را در سال جدید آغاز کرد.در همین شرایط با وجود اجرای دستورالعمل دامنه نوسان نامتقارن، هنوز صف‌های فروش در نمادهای معاملاتی شکل می‌گیرند و با وجود آشکار شدن آثار نامطلوب این سیاست در نقدشوندگی بازار، هنوز تصمیمی درخصوص نحوه تغییر محدودیت‌ها اعلام نشده است. بازار سرمایه فصل بهار را در حالی قرار است طی کند که در این فصل انتخابات ریاست‌ جمهوری را پیش‌ رو دارد و همین مسئله تأثیر زیادی درروند بازار خواهد داشت. از سوی دیگر زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال توافق ایران با آمریکا و احیای برجام شنیده می‌شود. تجربه سه دوره قبلی انتخابات ریاست جمهوری نشان‌دهنده رشد صعودی شاخص در آستانه این رویداد است، اما شرایط امسال متفاوت با سال‌های قبل است و به علت ابهامات زیادی که در آینده بازار وجود دارد، نمی‌توان پیش‌بینی درستی از وضعیت ما‌ه‌های آینده بورس ارائه کرد. آنچه که مشخص است انگیزه زیادی در سهامداران برای خرید نیست و حبابی که از سال قبل در بورس شکل گرفته است، همچنان احساس می‌شود و بخشی از سهام بازار دارای ارزش واقعی نیستند.
آینده مبهم بورس در سال ۱۴۰۰
سعید درخشانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «رسالت»، درباره دلایل افت مداوم شاخص بورس از ابتدای سال‌جاری اظهار کرد: بخش زیادی از رشد بازار در سال گذشته تا ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد حباب بود و با واقعیت‌های بازار همخوانی نداشت. اکنون در شاخص یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی بازهم بخشی از بازار دارای حباب است که عمدتا شامل شرکت‌های متوسط و کوچک بازار می‌شوند. روش‌های ارزش‌گذاری این شرکت‌ها ارزنده نیستند و سهام این شرکت‌ها در صف فروش قفل شده‌اند.
وی ادامه داد: زمانی که برای صندوق‌ها ابطال زده می‌شود، امکان فروش ندارند و افرادی که نیاز به پول دارند، سهام شرکت‌های با گردش بالا را به فروش می‌رسانند، درنتیجه کلیت بازار منفی می‌شود. برای تعادل بخشی به سهم‌های گران، باید دامنه نوسان به
۵ درصد افزایش پیدا کند. اگر بازار به تعادل برسد حجم معاملات افزایش پیدا می‌کند و فشار فروش از روی سهام ارزنده بازار هم برداشته می‌شود.درخشانی ۴۰ تا ۵۰ درصد نمادهای بازار را همراه با حباب قیمتی عنوان کرد و گفت: اگر شرایطی فراهم نشود که سهام به‌سرعت تعادل قیمتی پیدا کنند و معامله نشوند، فشار فروش را به سمت شرکت‌های بزرگ و پر گردش بازار می‌آورند و همچنان وضعیت فعلی ادامه پیدا خواهد کرد. وی با اشاره به این‌که حباب در بورس هنوز وجود دارد، افزود: در این وضعیت باید شاخص به شرایط قبلی خود بازگردد. با وجود دلار۲۴ هزارتومانی، ۵۰ درصد نمادهای بازار حباب و ۲۰ درصد بازار ارزان هستند، اما چون عمده بازار معامله نمی‌شوند، جو بیشتر بازار منفی خواهد بود. در نگاه کوتاه‌مدت وضعیت فعلی افت محسوب می‌شود، اما طی دو یا سه سال اصلاح درنظر گرفته می‌شود.
درخشانی با اشاره به پایین آمدن نرخ دلار و تأثیر آن در افت بازار سرمایه افزود: دلار هرچقدر افت بیشتری داشته باشد، شاخص نیز به همان نسبت منفی می‌شود.
این کارشناس بورس درباره انتخابات ریاست جمهوری در ماه‌های آتی و اثرگذاری آن برای بورس گفت: بورس در سال گذشته رشد زیادی را تجربه و فضای فعلی را مبهم کرده است. احتمال این‌که توافقی میان ایران و آمریکا صورت بگیرد و قبل از انتخابات نهایی شود و قیمت ارز کاهش پیدا کند، پایین است. اما اگر دلار رشد قیمتی داشته باشد، به‌طور خودکار امکان مثبت شدن بازار وجود دارد. این در حالی است که اکنون عدم ثبات در بازار وجود دارد و مشخص نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.
افت بورس با عدم وجود نقدینگی
قاسم صادقی دیگر تحلیلگر بازار سرمایه، عدم وجود نقدینگی کافی را عامل افت بورس عنوان کرد و به «رسالت» گفت: به علت عدم وجود نقدینگی، افراد مختلف به بورس وارد نمی‌شوند و خرید نمی‌کنند. اگر در بعضی از مواقع بازار مثبت می‌شود، به علت حضور حقوقی‌ها و بازارگردان هاست
که بازار را تکان می‌دهند، اما وقتی آن‌ها در بازار هیچ اقدامی نمی‌کنند، مردم هم دچار ترس می‌شوند. اگر عزمی برای بهبود وضعیت بورس وجود داشته باشد، امکان انجام آن هست، اما چنین عزمی دیده نمی‌شود.
صادقی اضافه کرد: وقتی چرخش نقدینگی در یک روز در کل بازار بورس فقط یک هزار میلیارد تومان باشد، نشان‌دهنده عدم وجود پول کافی در بازار سرمایه است. شرکت‌های دولتی، خصولتی و بزرگ آن‌قدر انگیزه ندارند که بخواهند خریدی انجام دهند و حالا به‌غیراز ورود نقدینگی زیاد به بازار، اقدام دیگری نمی‌توان انجام داد.
وی با بیان این‌که با وجود تداوم افت شاخص امکان رسیدن شاخص به یک‌میلیون واحد هم پیش‌بینی می‌شود، افزود: به نظر نمی‌رسد شاخص سازها امکان کف‌شکنی از یک‌میلیون و ۵۰ هزار واحد را بدهند.
این تحلیلگر بازار سرمایه ذهنیت سهامداران خرد را به علت اتفاقات رخ داده شده برای بورس منفی دانست که به اخبار مثبت واکنش نشان نمی‌دهد و گفت: تجربه به آن‌ها نشان داده اگر بازار در پی انتشار خبر یا دستورالعمل جدید یک روز مثبت باشد، روزهای بعدی با افت همراه می‌شود.
صادقی احیای برجام را دارای تأثیر منفی بر وضعیت شاخص عنوان کرد و افزود: توافق‌های احتمالی باعث افت قیمت ارز می‌شود، درحالی‌که مردم دارای انتظارات تورمی هستند و با کاهش نرخ دلار، شاخص هم دچار افت دوباره می‌شود. این کارشناس بورس در پایان تصریح کرد: شاخص بورس تا سه ماه آینده می‌تواند به یک‌میلیون و ۳۷۰ هزار تا یک‌میلیون و ۴۵۰ هزار برسد، اما نیاز به ورود نقدینگی دارد. دولت باید تدابیر لازم را برای جمع کردن صف‌های فروش بیندیشد تا جو بازار مثبت شود، اما در صورت ادامه این روند امکان رسیدن شاخص به یک‌میلیون و ۵۰ محتمل است.


🔻روزنامه همشهری
📍گفت‌وگوی ۷میلیارد دلاری

نخست‌وزیر کره‌جنوبی به تهران آمد و مذاکرات سه‌روزه او در ایران نشان خواهد داد که آیا یخ روابط اقتصادی و تجاری بین دو کشور آب خواهد شد یا نتیجه آن تفاهم سیاسی برای گشایش اقتصادی پس از مشخص‌شدن سرانجام مذاکرات هسته‌ای در وین اتریش خواهد بود. چانگ سای کیون نخستین نخست‌وزیر کره‌جنوبی است که در طول ۴۴سال گذشته به ایران می‌آید. نخست‌وزیر کره‌جنوبی که دیروز با استقبال محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی قدم به تهران گذاشت، قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه، گفت‌وگو و مذاکره کند. گفته می‌شود قرار است چانگ با محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس و علی لاریجانی مشاور رهبر معظم انقلاب هم دیدار کند. اما نکته مهم برای فعالان اقتصادی آن‌که؛ قرار است نخست‌وزیر کره‌جنوبی با مقامات شرکت‌های کره‌ای فعال در ایران ازجمله سامسونگ الکترونیک، ال‌جی الکترونیکس و شرکت اس کای نتورک نیز دیدار کند.

پایان گلایه‌ها در دوران سرد
به گزارش همشهری، سفر چانگ سای کیون به تهران می‌تواند به یک دوره روابط سرد تجاری بین دو کشور پایان دهد. با تشدید تحریم‌ها در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، شرکت‌های کره‌ای ازجمله سامسونگ و ال‌جی رسما به فعالیت خود در ایران پایان دادند و حالا انتظار دارند موانع حضور دوباره آنها در بازار ایران برداشته شود. نخستین سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی در طول ۴۴سال گذشته درست در زمانی انجام شده که روابط دو کشور به‌ویژه پس از مسدود کردن دارایی‌های ارزی ایران و توقیف نفتکش کره‌جنوبی سطح تنش در روابط دو کشور را به اوج خود رساند. حالا چانگ سای کیون چند روز پس از آن به تهران آمده که نفتکش کره‌ای آزاد شده اما از آزادسازی پول‌های ایران خبری نیست. همزمان مذاکرات جدی برای احیای برجام در جریان است و این احتمال مطرح است که آزادسازی دست‌کم ۷میلیارد دلار از دارایی‌های ارزی بلوکه‌شده ایران، بخشی از توافق احتمالی در مذاکرات وین اتریش باشد.

بخش خصوصی در اتاق انتظار
پویا فیروزی، دبیرکل اتاق ایران و کره‌جنوبی در گفت‌وگو با همشهری تأکید کرد: نظرات بخش خصوصی از طریق اتاق ایران و کره در اختیار اتاق بازرگانی ایران قرار گرفته و از همین مسیر مجموعه دیدگاه‌ها و مطالبات نهادهای مختلف برای طرح در مذاکرات ارسال شده است. او افزود: اولویت بخش خصوصی در این مذاکرات، گسترش روابط تجاری و اقتصادی ایران و کره، انتقال سرمایه، دانش و تکنولوژی است. به باور ما مسیر آینده همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور، باید بر مبنای الگوی توسعه و تولید باشد و جلوی واردات کالاهایی که از امکان تولید داخلی برخوردارند، گرفته شود. او گفت: باید منتظر آغاز مذاکرات سیاسی بین مقامات دو کشور بمانیم تا فضای کلی گفت‌وگوها روشن شود تا درباره چشم‌انداز آینده روابط تجاری و همکاری‌های اقتصادی تهران-سئول تصویر بهتری در اختیار داشته باشیم. فعلا منتظریم تا ببینیم نتیجه این گفت‌وگوهای سیاسی چه خواهد شد.

موانع بانکی
دبیرکل اتاق ایران و کره‌جنوبی در پاسخ به این پرسش که به فرض گشایش و تفاهم سیاسی برای گشایش در روابط اقتصادی دو کشور، بدون برداشتن موانع پیش پای بانک‌ها ازجمله مسئله FATF تا چه اندازه امکان افزایش سطح همکاری‌های اقتصادی و تجاری وجود دارد؟ می‌گوید: درخصوص چالش اصلی بر سر روابط بانکی بین ایران با دیگر کشورها و مسئله FATF فرقی بین بانک‌های ایران با بانک‌های کره‌ای با بانک‌های دیگر کشورها وجود ندارد. فیروزی توضیح داد: اگر در نبود FATF امکان مبادلات بانکی و انجام مراودات آسان تجاری با دیگر کشورها وجود داشته باشد، این مسئله درخصوص بانک‌های کره‌جنوبی هم صدق می‌کند. این فعال اقتصادی تأکید کرد: اگر دنبال گشایش در روابط اقتصادی خود با دیگر کشورها ازجمله بهبود روابط بانکی با دنیا هستیم، باید گره FATF حل شود، چون مسیر همکاری‌های بانکی دنیا چه بانک‌های کره‌ای باشد، چه بانک‌های چینی و یا سایر کشورها، همه از کانال FATF می‌گذرد.

احتمال موفقیت سفر
دبیرکل اتاق ایران و کره‌جنوبی در واکنش به این سؤال که چقدر امیدوارید که مذاکرات نخست‌وزیر کره‌جنوبی در تهران موفقیت‌آمیز باشد؟ می‌گوید: ما وقتی می‌توانیم این گفت‌وگوها را جدی و رو به جلو بدانیم که کره‌جنوبی اقدام عملی انجام دهد و تا زمانی که پول‌های ایران در بانک‌های کره‌جنوبی آزاد نشود و به چرخه تجارت و اقتصاد ایران بازنگردد نمی‌توان زیاد امیدوار بود. به هر حال آزادسازی دارایی‌های ارزی، خود نشانه‌ای از بهبود روابط خواهد بود و باید دید طرف مقابل تعهدات جدی برای دسترسی ایران به این دارایی‌های بلوکه‌شده را می‌دهد یا نه.

افت سنگین تجارت ۲کشور
به‌گفته دبیرکل اتاق ایران و کره در ۲‌ماه نخست امسال، حجم تجارت بین دو کشور به کمترین میزان ممکن در یک دهه اخیر رسیده؛ به‌نحوی که در مدت یادشده ۳۲میلیون و ۷۷۰هزار صادرات ایران به کره‌جنوبی و ۴۷۳میلیون دلار میزان واردات از کره‌جنوبی بوده که مجموع آن نیم‌میلیارد دلار می‌شود. فیروزی در عین حال یادآوری کرد: باید چارچوبی فراهم شود که شرکت‌های خارجی ازجمله شرکت‌های کره‌ای دیگر پشت شرکت‌های داخلی را خالی نکنند و با توجه به مناسبات جهانی نتوانند متاثر از سیاستگذاران به‌راحتی عرصه را ترک کنند.

روابط اقتصادی تهران و سئول در گروی مذاکرات سیاسی
محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در سئول محور اصلی گفت‌وگوها خواهد بود. به گزارش همشهری، هنوز مشخص نیست که آیا در تیم مذاکره‌کننده همراه نخست‌وزیر کره‌جنوبی، مقامات بانک مرکزی کره هم حضور دارند یا نه، و آیا قرار است دیداری با رئیس‌کل بانک مرکزی ایران صورت گیرد. بانک مرکزی ایران اصرار دارد در این گفت‌وگوها نه‌تنها باید تکلیف ۷میلیارد دلار دارایی‌های ارزی این بانک روشن شود، بلکه ایران پیگیر جریمه‌های دیرکرد هم خواهد بود. گذشته از مذاکره ۷میلیارد دلاری نخست‌وزیر کره‌جنوبی در تهران، اراده مقامات دو کشور برای بازگشت سطح روابط تجاری به قبل از دوران ترامپ هم تعیین‌کننده است. تا پیش از تحریم‌های آمریکای دوران ترامپ، ایران نفت، میعانات گازی، محصولات پتروشیمی و خاویار به کره صادر می‌کرد و در مقابل تهران نیز از این کشور کالاهایی همچون خودرو، لوازم خانگی، محصولات فولادی و گوشی تلفن همراه وارد می‌کرد تا جایی که در دهه۹۰ حجم تجارت بین تهران و سئول به ۱۶میلیارد دلار در سال هم رسید. ایران امیدوار است با رفع تحریم‌های آمریکا و برداشتن موانع بر سر روابط بانکی خود با دنیا، صادرات نفت خود را به روزی ۲.۳میلیون در روز برساند و کره‌جنوبی که همواره یکی از خریداران اصلی و سنتی نفت و به‌ویژه معیانات گازی بوده، حالا هم می‌تواند در فهرست متقاضیان و خریداران قرار گیرد. حضور نخست‌وزیر کره‌جنوبی پس از ۴۴سال شاید یک گام و نشان‌دهنده اراده سیاسی بین تهران و سئول برای پایان دادن به فضای سرد در روابط اقتصادی و تجاری باشد، از این منظر برای روشن شدن نتیجه مذاکرات سه‌روزه ایران و کره‌جنوبی، دست‌کم باید ۳روز صبر کرد.


🔻روزنامه اعتماد
📍کاهش پیاپی نرخ مشارکت در زنان و مردان

روز گذشته، معاونت اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی به بررسی روند بازار کار در سال‌های ۹۵ تا ۹۹ پرداخت؛ با استناد به آمار و ارقام ارایه‌شده، به رغم کاهش بیکاری در این سال‌ها، نرخ مشارکت اقتصادی نیز کاهش یافته است. بدان معنا که افراد کمتری در بازار کار حاضر یا جویای کار بودند. هر چند برخی کارشناسان بر این باورند که کاهش نرخ مشارکت اقتصادی می‌تواند آثار مخربی بر اقتصاد کشور داشته باشد که یکی از آن، ناامیدی از انجام فعالیت‌های اقتصادی است. طی این سال‌ها بار اشتغالزایی بر دوش خدمات با سهم بالای ۵۰ درصد است. شاید به همین دلیل باید واکسیناسیون گسترده علیه همه‌گیری بیماری کرونا را در دستور کار قرار داد چرا که در صورت هر روز تاخیر، شماری از شاغلین فعلی از بازار کار خارج می‌شوند.

کاهش پیاپی نرخ مشارکت در زنان و مردان در دو سال
براساس آنچه در این گزارش عنوان شده، نرخ مشارکت زنان در سال ۹۹ برای دومین سال پیایی کاهش یافته و به ۱۳.۹ درصد رسیده که نسبت به سال ۹۸ کاهشی ۳.۱ درصدی داشته است. هر چند مشاهده روند نرخ مشارکت زنان از سال ۹۵ نشان از «تقریبا ثابت» بودن آن است و اینکه نرخ مشارکت نیمی از جمعیت کشور در این سال‌ها هیچگاه بیشتر از ۱۷ درصد گزارش نشد. این در حالی است که نرخ مشارکت اقتصادی مردان در سال ۹۹ حدود ۵۵ درصد بیشتر از زنان اعلام شده است. در سال گذشته این نرخ ۶۸.۷ درصد بود که کاهشی ۲.۴ واحد درصدی نسبت به سال ۹۸ را نشان می‌دهد. با استناد به آنچه اتاق بازرگانی در این گزارش عنوان کرده، نرخ مشارکت مردان در سال ۹۹ نیز برای دومین سال پیاپی کاهش یافته است. مقایسه اعداد و ارقام نرخ مشارکت اقتصادی برای هر دو گروه زنان و مردان نشان می‌دهد که بهترین سال‌ها از نظر میزان مشارکت ۹۶ و ۹۷ بوده و پس از رخدادهای بین‌المللی مانند خروج یکجانبه امریکا از برجام همچنین شیوع کرونا در کشور، نرخ مشارکت نیز تحت‌تاثیر قرار گرفته و کاهش یافته است. این امر را می‌توان با کاهش نرخ بیکاری در شرایط کاهش فعالیت‌های اقتصادی به دلیل قرنطینه و محدودیت‌ها نیز توجیه کرد. میانگین نرخ مشارکت اقتصادی در ۵ سال منتهی به سال ۹۹ برابر ۴۳.۵ درصد و برای سال ۹۹ نیز ۴۱.۳ درصد بوده است. این در حالی است که این نرخ برای کشورهای OECD و اتحادیه اروپا بالاتر از ۷۵ درصد و در کشورهای ترکیه، اندونزی و هند نیز بالاتر از ۶۰ درصد گزارش شده است. به باور اتاق بازرگانی کم بودن نرخ مشارکت اقتصادی در ایران به دلیل عدم مشارکت و استفاده حداکثری از زنان در بازار کار است. هر چند در این بین نباید از تاثیر تکانه‌های سیاسی، بین‌المللی و اقتصادی و تاثیر مخرب‌شان بر کشور نیز به راحتی گذشت چرا که این تکانه‌ها مانند آنچه پس از خروج یکجانبه امریکا از برجام و شیوع گسترده کرونا در کشور رخ داد، امید به آینده همچنین میزان مشارکت را نیز کم می‌کند.

نرخ بیکاری کم، گول‌زننده است
در بخش دیگری از این گزارش به نرخ بیکاری نیز اشاره شده؛ نرخ بیکاری زنان و مردان ۱۵ سال و بیشتر در سالی که گذشت به ترتیب ۱۵.۷ و ۸.۶ درصد بوده که برای هر دو گروه کاهشی ۰.۶ درصدی نسبت به سال ۹۸ داشته است. نرخ بیکاری در شهرها برای سال گذشته، ۱۰.۴ و برای روستاها نیز ۷.۲ درصد گزارش شده که هر دو با کاهش روبرو بوده است. نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال در سال حدود ۳۰ درصد بوده که در سال گذشته به ۲۳.۷ درصد رسیده که کمترین نرخ در ۵ سال منتهی به ۹۹ است. اما این رقم در کنار کاهش نرخ مشارکت اقتصادی، چندان جای امیدواری ندارد. چرا که به معنی خروج این افراد از گروه افراد جویای کار است. در این گروه سنی، ۳۶ درصد زنان و ۲۱.۲ درصد مردان بیکارند. اما بالاتر بودن نرخ بیکاری جوانان این گروه سنی به اندازه ۱۴.۱ درصد بیشتر از بیکاری کل کشور به نوعی نگران‌کننده است. چرا که باعث می‌شود افراد جوان دیرتر به بازار کار وارد شوند که این امر می‌تواند مشکلات اجتماعی مانند بالا رفتن سن ازدواج را نیز سبب شود. در بخش دیگری از این گزارش به بیکاری فارغ‌التحصیلان نیز پرداخته شده؛ در سال ۹۵ حدود ۱۹ درصد بیکاران، فارغ‌التحصیلان آموزش عالی بودند که در سال ۹۹ به ۱۴.۲ درصد رسید. از کل آنهایی که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدند، ۲۲.۸ درصد از زنان و ۱۰.۴ درصد از مردان در سال گذشته بیکار بودند. بدین معنا که برای آموزشی که دریافت کردند، بازار کاری وجود ندارد. مقایسه اعداد و ارقام نشان می‌دهد که بیکاری فارغ‌التحصیلان ۴.۶ درصد بیشتر از بیکاری کل کشور است. به‌طور کلی به نظرنمی رسد در سال جاری تغییر محسوسی در نرخ مشارکت اقتصادی رخ دهد به همین دلیل نرخ بیکاری ممکن است در سال ۱۴۰۰ نیز کاهش یابد. چرا که مهم‌ترین عامل اثرگذار بر آن، کرونا، شرایط وخیمی را در کشور ایجاد کرده و جز با واکسیناسیون سراسری و فوری از بین نمی‌رود. هر چند به دلیل ماهیت اقتصاد ایران و نوسان در نرخ رشد، با واکسیناسیون نیز مدت‌ها طول می‌کشد تا تبعات کووید ۱۹ از اقتصاد ایران برود. بنابراین کاهش بیکاری نه تنها نکته امیدوارکننده‌ای ندارد که می‌تواند در نوع خود گول زننده باشد.

مشارکت در روستاها بیشتر از شهرها
با استناد به گزارش اتاق بازرگانی، نرخ مشارکت اقتصادی جمعیت ۱۵ ساله و بالاتر در روستاها بیشتر از شهرهاست؛ این نرخ در سال گذشته و در روستاها ۴۴.۲ درصد در مقابل ۴۰.۴ درصد گزارش شد. مطابق آنچه برای نرخ مشارکت کشور رخ داد، برای روستاها و شهرها نیز رخ داده وبرای دومین سال پیاپی میزان مشارکت افراد در اقتصاد کاهش یافته است. در این گزارش عنوان شده که بیشترین نرخ مشارکت در روستاها و شهرها برای سال‌های ۹۶ و ۹۷ بوده که البته نرخ مشارکت کشوری نیز در سطح بالایی قرار داشت.

بار اشتغالزایی بر دوش بخش خدمات
از زمستان ۹۵ تا زمستان سال گذشته، بخش خدمات بیش از ۵۰ درصد بار اشتغالزایی را بر دوش می‌کشد. هر چند در این مدت یک درصد از سهم این بخش در اشتغال کاهش یافته است. سهم بالای بخش خدمات در اشتغالزایی می‌تواند هر تصمیمی که مستقیما به بازار کار مربوط می‌شود را تحت‌تاثیر قرار دهد. به عنوان مثال اگر تعطیلی‌های چند باره و محدودیت‌های طولانی‌مدت به تعدیل نیروی کار منتهی شود، قطعا شاغلین بخش خدمات را کم می‌کند. شاید به همین دلیل باشد که «مثبت شدن رشد اقتصادی» آنچنان که باید احساس نمی‌شود.


🔻روزنامه شرق
📍قول روحانی برای حمایت از بورس
اگرچه روند نزولی و قرمزی حاکم بر بازار سرمایه ایران حالا برای سرمایه‌گذاران تا اندازه‌ای عادی شده و در سال جدید هم تقریبا هر روز این فضای منفی ادامه پیدا کرده اما دیروز در کنار این روند منفی، رویدادهای متفاوتی هم رخ داد؛ از یک طرف سرمایه‌گذارانی مقابل سردر سازمان بورس دست به اعتراض و سردادن شعار علیه رئیس‌جمهوری زدند و از طرفی و تقریبا هم‌زمان با این اعتراض، رئیس‌جمهوری در جلسه‌ای دیگر، بار دیگر قول حمایت از بازار سرمایه را داد. این رویدادها در حالی است که در دو روز گذشته خبری دیگر هم حاشیه‌ساز شد؛ پیش‌تر و به طور گسترده در گروه‌های بورسی اعلام شده‌ بود که وزیر اقتصاد از رئیس بورس خواسته که حقوقی دست به خرید نزند تا بازار سرمایه همچنان نزولی و راکد بماند که این موضوع هم با تکذیب صریح و شدید همراه شد. در بازار بورس چه می‌گذرد و ادعای گروگان‌گرفتن سرمایه مردم تا چه اندازه درست است؟ آینده این بازار به چه سمتی خواهد رفت؟
‌ به‌تازگی در بورس چه گذشت؟
مشابه روزهای سپری‌شده از سال ۱۴۰۰، دیروز هم بازار سرمایه سرخ بود و شاخص کاهش پیدا کرد. دیروز و در دومین روز هفته، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات ۰.۸ درصد افت داشت، شاخص هم‌وزن نیز ۰.۱ درصد افت کرد. در این روز شاخص کل بورس پس از افت ۹هزارو ۷۷۵ واحدی شاخص کل (۰.۸ درصد) آن در ارتفاع یک‌میلیون‌و ۲۳۰ هزار واحدی قرار گرفت و همچنین شاخص کل هم‌وزن با کاهش ۰.۱درصدی مواجه شد. آخرین قیمت ۲۸ نماد حداقل یک درصد نسبت به قیمت روز قبل آنها افزایش یافته و ۵۲۲ نماد با کاهش بیش از یک‌درصدی قیمت همراه بوده‌اند.
حقیقی‌ها حدود ۴۷۵ میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. نمادهای «اپال»، «شستا»، «فولاد»، «وبملت»، «خزامیا»، «بوعلی» و «غپاک» در گروه پرتراکنش‌های بورس و نمادهای «بپیوند»، «آریا»، «بگیلان»، «وهور»، «صبا»، «بپاس» و «تسه» در گروه پرتراکنش‌های فرابورس قرار گرفتند. ارزش کل معاملات خرد بورس و فرابورس نیز در مجموع به بیش از هزارو ۴۹۵ میلیارد تومان رسید. این اعداد و ارقام به خوبی وضعیت نه‌چندان مساعد بازار سرمایه ایران در این روزها را نشان می‌دهد و شاید به همین دلیل هم رئیس‌جمهوری وعده حمایت از این بازار را داد.
قول روحانی برای حمایت از بورس
در روزهای گذشته و در بسیاری از گروه‌های بورسی درخواست شرکت در تجمع به شرایط بورس منتشر شده بود و در نهایت دیروز تجمعی هم شکل گرفت که با شعارهای تندی هم همراه شد. در همین روز و در جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت، فردی که مورد انتقاد و اعتراض معترضان در جای دیگری از پایتخت بود، وعده حمایت از بورس داد.
«حسن روحانی» رئیس‌جمهوری با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نام‌گذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند.
او این سخنان را در دویست‌وشانزدهمین جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت اعلام کرد. در این جلسه همچنین گزارش تحلیلی نوسانات بازار سرمایه ارائه و راهکارهای بهبود شرایط این بازار مورد بررسی قرار گرفت که رئیس‌جمهور پس از ارائه این گزارش، با بیان اینکه سیاست مستمر دولت حمایت از بازار سرمایه بوده است، گفت: در سال جاری که سال پشتیبانی و مانع‌زدایی از تولید نام‌گذاری شده است، سعی دولت بر این است تا موانع رشد بازار سرمایه را مرتفع کند و تلاش خواهد کرد همراه با آموزش‌ها و ایجاد تمهیدات لازم، مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دولت در راستای چابک‌سازی و اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به ویژه هدایت نقدینگی به سوی اشتغال مولد و در مجموع برای مردم‌‌محورکردن اقتصاد و شفاف‌سازی اقتصادی، از بازار سرمایه حمایت می‌کند و سهام بنگاه‌ها و مؤسسات دولتی را عرضه کرده و ادامه خواهد داد، اظهار کرد: حمایت از بازار سرمایه به معنی هدایت دستوری نیست و دولت به وظیفه ساختارسازی و نظارت خود عمل می‌کند.
روحانی با تأکید بر اینکه در شرایط جنگ اقتصادی می‌بایست همه با حساسیت و مراقبت در زمینه مسائل اقتصادی اظهارنظر کنند، گفت: فعالان سیاسی نباید اظهارنظر اقتصادی را با اظهارنظر سیاسی یکسان بپندارند. رئیس‌جمهور تصریح کرد: ایجاد فعالیت نهادها و ابزارهای مالی در بازار سرمایه و نقش‌آفرینی کامل و اثربخش آنها مقوله‌ای است که با آگاهی و ارزیابی، تنظیم و اجرای مؤثر و کامل قوانین و مقررات اجرائی و نظارتی و همچنین ایجاد سازوکارهای یک بازار کارا می‌تواند مفید باشد.
پاسخ سازمان بورس به انتشار یک شایعه
وعده روحانی برای حمایت از بورس و همچنین اعتراض سهامداران به شرایط کنونی بازار سرمایه تنها خبرهای مهم دیروز بورس نبودند. در این روز البته خبری که پیش‌تر در گروه‌های بورسی منتشر شده بود و از تلاش وزارت اقتصاد و سازمان بورس برای راکدشدن بازار سرمایه حکایت داشت، رسما تکذیب شد. در این باره روابط‌عمومی سازمان بورس و اوراق بهادار در اطلاعیه‌ای نسبت به انتشار برخی شایعات در فضای مجازی واکنش نشان داد.
در این اطلاعیه آمده است که پیرو برخی شایعات منتشرشده در فضای مجازی مبنی بر «دستور وزیر اقتصاد برای جلوگیری از خرید سهام توسط حقوقی‌ها» یا انتساب برخی نظرات جعلی به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار؛ روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تکذیب مطلب منتشرشده، انتشار این قبیل شایعات به شیوه ناشیانه و ادبیات غیررسانه‌ای را اقدامی واهی توسط افرادی دانسته که اهداف غیرفنی و غرض‌ورزانه را در بازار سرمایه دنبال می‌کنند و این سازمان حق خود را برای پیگیری موضوع محفوظ می‌داند.
خبری امیدبخش که شاید تأثیرگذار شود
در کنار همه این خبرها، در روزهای گذشته موضوعی هم رسانه‌ای شد که گمان می‌رفت به سبز‌شدن بازار سرمایه کمک کند اما دست‌کم تاکنون چندان اثرگذار نبوده؛ الزام بانک‌ها به رعایت دقیق نرخ سود. این خبر به طور خلاصه می‌گوید که بانک‌ها ملزم به رعایت دقیق نرخ سود هستند که می‌تواند مردم را به سرمایه‌گذاری در بورس تشویق کند. دراین‌باره وزیر اقتصاد به مدیران عامل ۱۲ بانک بورسی و دولتی دستور داد تا نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار را با دقت رعایت کنند و نرخ‌های بالاتر، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نخواهد بود.
فرهاد دژپسند با ارسال نامه‌ای در روز گذشته به مدیران عامل ۱۲ بانک دولتی و بورسی خبر داد: با توجه به لزوم حمایت از تولید در راستای تحقق شعار سال «تولید، پیشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» و پیرو تأکیدات قبلی، کلیه بانک‌ها موظف به رعایت دقیق نرخ‌های سود سپرده و تسهیلات مصوب شورای پول و اعتبار هستند. همچنین نرخ‌های بالاتر از نرخ مصوب شورای پول و اعتبار، جزء هزینه‌های قابل قبول مالیاتی نبوده و سازمان امور مالیاتی موظف است مطابق گزارش سازمان حسابرسی درخصوص این موضوع اقدام لازم را به عمل آورد. براساس این گزارش، در حالی حداکثر نرخ سود سپرده بانکی طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، ۱۶ درصد تعیین شده که طبق گزارش‌های غیررسمی، برخی بانک‌ها بیش از این رقم به سپرده‌گذاران کلان، سود پرداخت می‌کنند.
نامه فوری دژپسند به مدیران عامل بانک‌های غیربورسی و بورسی ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، ملت، تجارت، صادرات، رفاه، توسعه تعاون، پست‌بانک و توسعه صادرات ارسال شده است. اگرچه این نامه‌ هم در اولین روز پس از خبری‌شدن آن، نتوانست قرمزی بازار سرمایه را به سمت سبز متمایل کند اما تحلیلگران امیدوارند با انتشار چنین اخباری و همچنین بازگشت آرامش به فضای اقتصادی کشور، بازار سرمایه هم راه خود را پیدا کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین