چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 4:04:28 PM
جمشید پژویان در گفت‎وگو با اقتصادنامه:

رئیس پیشین شورای رقابت گفت: به آمار منتشر شده در خصوص رشد 7.4 درصدی مشکوک هستم.
به رشد 7.4 درصدی مشکوکم/ از سیف که شاگرد من بوده اعلام چنین رقمی بعید است

جمشید پژویان در گفت‎وگو با اقتصادنامه با اشاره به رقم اعلام شده برای رشد شش ماه نخست امسال گفت: اخیرا رئیس کل بانک مرکزی که از شاگردان بنده نیز بوده اعلام کرده که رشد شش ماه نخست امسال به 7.4 درصد رسیده این درحالیست که هیچ کدام از مشاهدات ما در بخش های مختلف اقتصادی چنین رشدی را تایید نمی کند.

او گفت: وقتی به شاخص‎های کلان نگاه می‎کنیم می‎بینیم در بخش اشتغال اتفاق خاصی رخ نداده و رشد موجود در ایجاد اشتغال نقشی نداشته در حالیکه بنا به اظهارانت تیم اقتصادی دولت، برنامه‎ریزی‎های باید به سمتی می‎رفت که رشد اقتصادی اشتغالزا ایجاد شود.

پژویان گفت: اگر رشد اقتصادی 7.4 درصدی صحت دارد پس این همه تعطیلی بنگاه‎ها و رکود در صنایع کوچک و متوسط کشور در چیست؟ در خوشبینانه ترین حالا می توان گفت این رشد حبابی بیش نیست که در اثر افزایش تولید نفت به وجود آمده یا به خاطر بالا رفتن تولید گندم محقق شده که باز هم به نظر می‎رسد افزایش تولید این دو کالا قادر نیست رشد 7.4 درصدی را به وجود آورد.

رئیس پیشین شورای رقابت افزود: امیدوارم شخص آقای سیف که از شاگردان من بوده به دام عددسازی نیفتاده باشد چرا که فقط اعلام کرده رشد 7.4 درصد شده و از ذکر جزئیات آن سخنی به میان نیاورده است.

او گفت: رشد 7.4 درصدی آنقدر بالاست که به هر حال باید اثر خود را در جامعه نشان دهد اما وقتی به آحاد اقتصادی کشور نگاه می‎کنیم کماکان رکود در تولید، چرخیدن چرخ کارخانه ها با کمترین ظرفیت و بالا رفتن نرخ بیکاری را شاهد هستمیم پس جای سوال باقیست که این رشد در چه بخشی از اقتصاد کشور خود را نشان داده است.

پژویان افزود: من از سیاستگذاران اقتصادی کشور می‎پرسم که در حال حاضر چه اتفاقی در عرصه اقتصادی به وجود آمده است؟ بیکاری کاهش یافته؟ رکود از ربین رفته؟ تولید بیشتر شده؟ به هر حال اولین نشانه رشد اقتصادی باید افزایش اشتغال باشد که ما نه در آمارها و نه در مشاهدات عینی خود چیزی نمی‎بینیم.

او گفت: ممکن است که نفت نقش عمده‎ای در بالا رفتن رشد شش ماهه داشته باشد اما سهم آن به گونه ای نیست که بتواند رشد 7.4 درصدی به وجود آورد. البته بنده به عنوان یک اقتصاددان بسیار خرسند و خوشحال خواهم شد که اقتصاد کشور با رشد بالا مواجه شود اما وقتی به واقعیت‎های اقتصادی نگاه می‏کنم به این رقم مشکوک می‎شوم که امیدوارم مسولان بانک مرکزی توضیح دهند چنین رشدی از کجا آمده است.



منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین