پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:41:05 PM
  • گروه مطلب:| خبر| خودرو| فارسی|
  • کد مطلب:26777
  • زمان انتشار:سه شنبه 12 اسفند 1399-11:14
  • کاربر:
محبی نژاد مطرح کرد:

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور در نشست با سازندگان قطعات تارا که با حضور مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو برگزار شد، گفت: ایران خودرو دستاوردهای مهمی داشته که مهم‌ترین آن دستیابی به هدف جهش تولید و تحقق شعار سال است.
تارا، ستاره بخت شکوفایی صنعت قطعه سازی کشور

به گزارش اقتصادنامه، آرش محبی نژاد با بیان این‌که ایران خودرو در سال جهش تولید ۴۲ درصد بیش‌تر از سال گذشته خودرو تولید کرده است، گفت: این در حالی است که کل صنعت خودروی کشور رشد ۲۱ درصدی داشته است.

وی تصریح کرد: ایران خودرو جور همه خودرو سازان کشور را کشیده است؛ در این میان تعداد تولید خودروی مونتاژی بسیار کم بوده و حذف محصول ۴۰۵ بنزینی نیز جزء افتخارات ایران خودرو در شرایط تحریمی بوده است.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، به موفقیت‌های ایران خودرو اشاره کرد و گفت: افزایش تیراژ خودرو، عدم تولید خودروهای قدیمی و حذف تولید خودروهای مونتاژی از خطوط تولید از نتایج خوب ایران خودرو در سال جاری است که جای قدردانی دارد.

محبی نژاد ادامه داد: با اعتمادی که بین مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو و قطعه سازان صورت گرفته در سال جاری امکان افزایش ۵۰ درصدی تولید در ایران خودرو وجود دارد،‌ در حالی که در دیگر خودروسازان امکان این افزایش وجود ندارد.

وی ادامه داد: با مشارکت شرکت‌های خارجی، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در ساخت و تجهیز خطوط توسط قطعه‌سازان صورت گرفت و با تحریم های اعلام شده شرایط برای بقای قطعه سازان سخت تر شده اما با اجرای پروژه تارا و استفاده از ظرفیت های داخلی، شاهد چرخش چرخ تولید بودیم.

محبی نژاد تولید تارا را نجات دهنده صنعت قطعه سازی دانست و افزود: سرمایه گذاری های زیادی در صنعت قطعه سازی برای خودرو ۳۰۱ توسط قطعه سازان انجام شد ولی با خروج طرف اروپایی از برجام، نگرانی درباره شکست قطعه سازی وجود داشت، اما با طراحی و تولید خودروی تارا توسط ایران خودرو این امید برای راه‌اندازی و چرخش صنعت قطعه سازی زنده شد و این تهدید بزرگ تبدیل به فرصت مناسبی برای تولید خودروی زیبای تارا شد.

دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی، به تلاش های صورت گرفته توسط مدیرعامل ایران خودرو برای تولید این خودرو اشاره کرد و گفت: برگزاری جلسات متعدد، بازدیدهای فنی و حضور مستمر در شرکت‌های قطعه ساز، سبب شد این پروژه با همت و تلاش مضاعف به نتیجه برسد و این نهضت برای تولید خودرو با بیش از ۹۰ درصد تولید داخل، به تولید خودرویی با سطح کیفیت پنج ستاره ختم شود.

وی ادامه داد: تمام این اقدامات در ایام تحریم و توسط قطعه سازان متعهد و متخصص ایرانی صورت گرفته است و این امر با ایجاد حس اعتماد بین ایران خودرو و زنجیره تامین سبب شکوفایی و تولید این خودروی خاص شد.

محبی نژاد، به مصوبه شورای پول و اعتبار در خصوص پرداخت تسهیلات اشاره کرد و گفت: برخلاف نظر ما که قرار شد ۱۰۰ درصد مبلغ پنج هزار میلیارد تومان به قطعه ساز پرداخت شود این مبلغ به ۸۰ درصد رسید که گروه ایران خودرو هزار میلیارد تومان دریافتی را به قطعه سازان پرداخت کرد و این کار داوطلبانه و برخلاف شواری پول اعتبار پرداخت شد.

دبیر صنایع همگن با بیان این‌که راهبرد اتاق شیشه‌ای در ایران خودرو سبب اعتماد قطعه سازان شده، گفت: عدالت نسبی در پرداخت به قطعه سازان به‌خصوص اولویت دادن به قطعه سازان کوچک در پرداخت‌ها، باعث اعتماد و اطمینان و همدلی بیشتر برای ادامه روند تولید شده که این کار با نظم و انضباط خاصی انجام می شود.

وی یادآور شد: شفافیت ارتباط مدیر عامل ایران خودرو با قطعه سازان و تقویت این ارتباط باعث شد در شرایط سخت تحریمی و با همدلی به نتیجه دلخواه برسیم.

محبی نژاد ضمن ابراز نگرانی از تکرار تولید خودروی ناقص، گفت: انتظار می رود روند برنامه ریزی برای تامین قطعه به‌گونه ای باشد که در پایان سال شاهد انباشت خودرو با کسری قطعه در پارگینگ های ایران خودرو نباشیم.

وی برگزاری چهار میز خودکفایی را از دیگر طرح های تاثیرگذار در افزایش داخلی سازی تولید عنوان کرد و گفت: با پیگیری های مدیرعامل ایران خودرو روند مشارکت قطعه سازان برای تولید قطعات مورد نیاز بیشتر شد.

دبیر صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازی کشور، به تعامل ایران خودرو با سازمان ها و نهادهای مرتبط با صنعت خودرو اشاره کرد و گفت: بازدید مسوولان ارشد نظام در حوزه های مالی و سیاسی و اقتصادی و صنعتی از ایران خودرو برای شناخت و ظرفیت ها و دستاودرها و نقش صنعت خودرو نشان از تغییر رویکرد آنان برای رفع مشکلات دارد و تعامل مثبت و واقعی ایران خودرو، تاثیر مثبتی در میان تصمیم گیران و تصمیم سازان گذاشته است.

وی دیپلماسی مدیریت ارشد گروه صنعتی ایران خودرو را ستود و گفت: ارتباط و تعامل با قطعه سازان و در کنار آن تعامل حداکثری با بانک ها، راهنمایی و رانندگی و سایر نهادها، سازمان‌ها و ارگان‌های مرتبط از اقدامات مهم مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو برای رفع موانع تولید است.

محبی نژاد خرید اوراق گام توسط ایران خودرو را مثبت ارزیابی کرد و گفت: ایران خودرو انخستین شرکتی بود که برای تسویه بدهی آتی قطعه سازان از این اوراق استفاده کرد و امیداواریم این روند تا سقف ۱۲هزار میلیارد تومان ادامه داشته باشد.

وی به بحران نقدینگی قطعه‌سازان اشاره کرد و گفت: کسری نقدینگی قطعه‌سازان برای جهش تولید ۲۵ هزار میلیارد تومان است و امید می رود با خرید اوراق گام تسویه بدهی قطعه سازان صورت گیرد.

محبی نژاد، خواستار تعمیق ساخت داخل تولیدو استفاده از ظرفیت قطعه سازان داخلی شد و ادامه داد: انتظاری که از مدیرعامل ایران خودرو داریم این است که شرکت های داخلی که در شرایط سخت کنار صنعت خودرو سازی بودند را در اولویت خرید و تامین قطعه قرار دهند و از ظرفیت‌های موجود استفاده کنند.

محبی نژاد عبور از رکوردهای متعدد تولید و تحویل در ایران خودرو در سال جهش تولید را از دستاوردهای مهم ایران خودرو برشمرد و گفت: عبور از رکورد تولید دو سال گذشته، تکمیل و تجاری سازی خودروهای دارای کسری قطعه، کاهش خودروهای معوقه و همچنین افزایش خودرو های تولیدی در ایران خودرو دیزل از اقدامات مهم در تولید و عرضه محصول بوده است.

محبی نژاد با بیان این که نخستین خودروی ایرانی دارای پنج ستاره را ایران خودرو تولید کرده، تصریح کرد:‌برای محصول تارا نیز همین مسیر را در پیش خواهیم گرفت.

وی تصریح کرد: اعلام عرضه اوراق گام ایران خودرو و تزریق آن به زنجیره تامین و قطعه سازان شرایط را برای تولید فراهم کرده است.

دبیر صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازی کشور با تاکید بر استفاده از ظرفیت های داخلی در تولید قطعه تصریح کرد: بعد از رفع احتمالی تحریم ها، قطعات مشابه از خارج تامین نشود زیرا شرکت های قطعه سازی در شرایط سخت تحریم کنار خودرو ساز بوده اند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین