جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 5:30:28 PM
فریال مستوفی در گفت‌وگو با اقتصاد نامه مطرح کرد:

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران گفت: طرح تامین مولد گام، طرح تامین سرمایه برای واحدهای تولیدی مولد است.
طرح طراوت بانک صادرات به تامین مالی جریان تولید کمک می‌کند/ گواهی اعتبار مولد گام، حمایت از بنگاه‌های مولد است

فریال مستوفی در گفت‌وگو با «اقتصاد نامه» مطرح کرد: این طرح از سوی بانک مرکزی معرفی و مورد تایید قرار گرفته است. هدف این طرح رفع معضل سرمایه در گردش و تامین مالی بنگاه‌های تولیدی است.

اوافزود: بنگاه‌های مولد در قالب این طرح به بانک معرفی شده و با تضمین بانک اعتبار دریافت میکنند به این ترتیب این طرح با عرضه اوراق گام قرار است جایگزین پول نقد شود.

رئیس کمیسیون بازار، پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بر اساس دستورالعمل این گواهی بازار محور بوده و قابلیت نقل و انتقال در بازارهای پول و سرمایه را دارد، بیان کرد: تولیدکنندگان برای رونق تولید می توانند از تسهیلات جدید استفاده کنند. اوراق گام ابزار تامین مالی با قابلیت انتقال است که متکی بر تضمین یک بانک برای پرداخت کالای فروخته شده در زمان سررسید خواهد بود و انتقال عرضه اوراق را در بازار سرمایه هم به وجود می‌آورد.

او ادامه داد: با اجرای این طرح اعتبار فروشی رونق پیدا می کند.
در این طرح اعتبار سنجی خرید توسط بانک انجام شده و اوراق صادر می شود.

مستوفی با بیان اینکه در کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی، جلسه ای پیرامون مشکلات طرح تامین مولد گام برگزار شده است، تصریح کرد: یکی از موارد مطرح شده آن است که چنانچه هر بنگاهی دارای چک برگشتی باشد این تسهیلات به آن تعلق نمی گیرد و اکنون در شرایط اقتصادی در کشور خیلی از بنگاه ها دارای چک برگشتی هستند.

او افزود: از سوی دیگر لزوم اعتماد بانک به متعهد اصلی انتشار اوراق گام و عدم صدور مجوز بانک به این اوراق به بازار سرمایه تا پس از دو ماه انجام می گیرد که این موضوع باعث بروز مشکلاتی می شود.

رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی در پایان گفت: اگر ایرادات این طرح را فراموش کنیم طرح خوبی جهت تامین مالی سرمایه در گردش برای بنگاه‌های مولد است و هر بانک بر اساس گواهی اعتبار مولد نامی را انتخاب کرده است که به عنوان نمونه در بانک صادرات به آن طرح "طراوت" گفته می شود. طرح تامین مولد گام گواهی اعتبار مولد به بنگاه‌های تولیدی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین