جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 11:36:17 AM
حسن روحانی؛

رئیس جمهور در جلسه هیات دولت امروز گفت: دولت تدبیر و امید از آغاز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی سیاست‌ها را اجرا کرده و با کمترین درامدهای نفتی کشور به بهترین شکل اداره شد.
با کمترین درآمدهای نفتی کشور به بهترین شکل اداره شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت، حسن روحانی روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت، گفت: مشکل امروز فقط تحریم‌های ظالمانه است. اگر دولت آمریکا در عمل تحریم‌ها را رفع کند، جمهوری اسلامی ایران در فاصله کوتاهی پس از راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، به تمام تحریم‌های تعلیق شده خود باز خواهد گشت. این موضع از سوی بالاترین مقام جمهوری اسلامی ایران یعنی مقام معظم رهبری به صراحت اعلام شده است.

وی گفت:دولت تدبیر و امید از آغاز ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی با عزمی راسخ این سیاست‌ها را اجرا کرده و گواه آن نیز همین سال‌هایی است که با کمترین درامدهای نفتی کشور به بهترین شکل اداره شد.

رئیس جمهور در ادامه افزود: از مجلس شورای اسلامی بخاطر تصویب اصلاحیه بودجه سال ۱۴۰۰ تشکر می کنیم. همه ما می‌دانیم که بودجه یکی از لوایح بسیار مهم سالانه دولت‌هاست که امسال ویژگی‌های خاص خودش را دارد، آخرین سال این دولت است و اولین سال این مجلس است در آستانه سال ۱۴۰۰ هستیم و قرن به تدریج تغییر می‌کند و پایان قرن هستیم.

بسیار مهم است که بودجه را به سامان برسانیم. در قدم اول بودجه به مجلس رفت و در کمیسیون تلفیق بحث‌های مختلفی بوجود آمد و تغییرات گسترده غیرقابل قبول از دیدگاه دولت در بودجه بوجود آمد.

وی گفت: خوشبختانه نظر دولت را مجلس هم تأیید کرد. دولت آن تغییرات را قبول نداشت و مجلس هم اعلام کرد که من قبول ندارم و مجلس گزارش کمیسیون تلفیق را رد کرد.

روحانی ادامه داد: بعد از آن ۲ راه وجود داشت، یک راه اینکه هیأت رئیسه محترم این گزارش را برگرداند به کمیسیون تلفیق برای اصلاح نهایی و یک راه دیگر اینکه برگرداند به دولت. شاید راه اول آسان‌تر بود، ولی مجلس یعنی هیات رئیسه راه دوم را انتخاب کرد و دولت هم بخاطر اهمیت این لایحه و بخاطر اینکه لایحه بودجه در زندگی و معیشت مردم، در تولید، در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور نقش دارد و شرکت‌های بزرگ اقتصادی همه نگاهشان به بودجه است. در زندگی مردم حقوق‌بگیر و مستمری‌بگیر در وضع کالاهای مورد نیاز مردم و روی همه اینها بودجه تأثیرگذار است.در دولت یکبار دیگر بررسی کردیم و به آن نظراتی که کمیسیون تلفیق داشت هم توجه کردیم.

روحانی گفت: با هماهنگی که با رئیس محترم مجلس انجام دادیم، قرار شد، یک هیأت کوچکی از طرف مجلس در دولت با هم بنشینند و تبادل ننظر کنند که این اصلاحیه به گونه‌ای باشد که هم مورد قبول دولت باشد و هم مورد قبول مجلس باشد و این کار هم انجام گرفت.

رئیس جمهور افزود: برخی از اصلاحات مهمی که خود کمیسیون تلفیق انجام داده بود مورد توجه دولت هم قرار گرفت، در نهایت لایحه به صورت جدید تنظیم و اصلاحیه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد و دیروز با یک رأی قاطعی مجلس شورای اسلامی این لایحه اصلاحی دولت را کلیات‌اش را به تصویب رساند.

امیدواریم بقیه کارهایی که باید در کمیسیون انجام بگیرد، سریع نهایی شود و به صحن علنی مجلس بیاید و امیدواریم آنچه در مجلس تصویب می‌شود با این اصلاحیه اخیر دولت که خیلی در تعامل با مجلس کار کردیم، البته ممکن است تغییرات جزیی هم مورد نظر مجلس محترم باشد. به همان صورت تصویب شود و خدای ناکرده تغییرات حاصل نشود و شاکله بهم بخورد که دو مرتبه به شورای نگهبان بگوییم قابل قبول نیست.

روحانی گفت: خواهش می‌کنم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ضمن اینکه نظرات آنها برای ما محترم است و نظرات آنها در لایحه دولت اعمال خواهد شد. طبق قانون اساسی به گونه‌ای عمل کنیم که آخرش وقتی در می‌آید به عنوان لایحه مصوب دولت باشد. نه خدای نکرده به عنوان طرح نمایند.

ان‌شاء الله این کار خواهد شد و همه امیدمان این است که دولت وزرا و مخصوصاً سازمان برنامه و بودجه که مسئول این کار است در هماهنگی دولت و مجلس تلاش‌های خودش را ادامه دهد، ان‌شاء الله در اسرع وقت ممکن بودجه در مجلس نهایی شود و ما هم بتوانیم آخر سال بودجه را دریافت کنیم گر چه علاقمند بودیم بودجه را زودتر دریافت کنیم و آیین‌نامه‌اش را در اسفند بنویسیم به هر حال ان‌شاء الله به دست ما برسد که ما هم بتوانیم در پیشگاه مردم عزیز خودمان شرمنده نباشیم.

رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود به  اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت:  امروز روز اقتصاد مقاومتی هم است و ما نشان دادیم که در اقتصاد مقاومتی چگونه عمل کردیم، اولین بار در سال ۹۳، ۹۴ نشان دادیم که کمترین رقم درآمد نفتی ما بود.۳۱ میلیارد دلار پول نفت شد به جای ۹۰ الی ۱۰۰ میلیارد دلار. دیدند این هیچ تأثیری در اقتصاد و حرکت ما نگذاشت بخاطر اقتصاد مقاومتی بود.از این بالاتر، در این ۳ سال.

وی افزود: در ۴.۵ سال دیدند ما چه جوری عمل کردیم، با یک کارنامه درخشان، در این ۳ سال هم که ۳ سال مقاومت و ایستادگی بود به خوبی ایستادگی کردیم و مقاومت کردیم، البته رنج و سختی برای مردم عزیز ما بود. معتقدیم، راه همان اقتصاد مقاومتی است. "درون‌زا بودن"،‌ "برون‌گرا بودن". این ۲ پایه اصلی است و "مردمی بودن اقتصاد" این ۳ تا پایه اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد را به مردم واگذار کنیم، در درون برای تولید فعالیت کنیم، برون‌گرا هم باشیم و با دنیا در تعامل باشیم. در تولید تعامل با جهان نتیجه نهایی در اختیار ما می‌گذارد برای اینکه برسیم به آن هدف نهایی، راهی جز همدلی، اتحاد، انسجام، دوستی، دست به دست هم دادن، راه دیگری وجود ندارد.

رئیس جمهور در آخر گفت: بدانیم، تضاد، تقابل و انسداد، ما را به شکست می‌کشاند. کنار هم باشیم. با هم صحبت کنیم. برادرانه با هم کار کنیم و فعال باشیم خدای ناکرده بددلی، بدزبانی، دشنام و تهمت نباشد، حرف‌ها برادرانه و دوستانه باشد.

مطمئنم پیروزی نهایی از آن ماست همانطور که در ۲۹ بهمن در تبریز پیروز شدیم، امروز هم ملت ما با مقاومت پیروز نهایی خواهد بود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین