چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 4:01:36 AM
اقتصادنامه بررسی کرد؛

کارشناسان معقتدند اهرم‌های پولی بانک مرکزی و تحرکات سیاسی داخلی و خارجی، بر روند نوسانات نرخ ارز در بازار، اثر می گذارد.
نوسانات قیمت دلار در هفته‌ای که گذشت

راحله درویش -  روز شنبه 18 بهمن ماه، بانک مرکزی نرخ دولتی دلار و یورو را اعلام کرد. دلار دولتی ۴۲ هزار ریال؛ و هر یورو به قیمت ۵۰ هزار و ۶۰۷ ریال اعلام شد.

همزمان در بازار، مبلغ دلار و یورو به ترتیب 242هزار ریال و 290هزار ریال بود.

گفتگویی از عزت الله یوسفیان ملأ، کارشناس مسائل اقتصادی، در رسانه ها منتشر شد.

وی به الزام تعیین قیمت ارز، بواسطه گردش مالی در بازار اشاره کرد و گفت: تقویت ارزش پولی زمانی روی می‌دهد که این مسئله استمرار پیدا کند.

این کارشناس گفت: در صورتی که درآمد ارزی بر اساس فروش نفت افزایش پیدا کند، در نتیجه واردات کمتر و ذخیره ارزی خزانه زیاد می‌شود.

وی با اشاره به تأثیر مواردی چون انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بر نوسانات بازار ارز، اذعان داشت که هر رفتار سیاسی داخلی و خارجی می‌تواند بر روی نرخ ارز اثر بگذارد.

در روز یکشنبه نرخ ارز دولتی نسبت به روز گذشته ثبات را تجربه کرد اما در بازار خیزش اندکی در نرخ دلار و یورو  مشاهده شد؛ به طوری که دلار 6هزار واحد ریالی افزایش قیمت داشت.

روز دوشنبه 20 بهمن ماه همچنان نرخ ارز دولتی ثبات داشت و با قیمت 42هزار ریال و یورو 50هزار و 560 ریال در بانک مرکزی اعلام شد؛ اما همچنان خیز نرخ ارز در بازار مشاهده می‌شد؛ به طوری که قیمت دلار به 252هزار ریال و یورو 298هزار ریال رسید.

سه شنبه 21 بهمن ماه، یکروز قبل از سالگرد پیروزی انقلاب ایران، دلار در بازار با کمی افت قیمت مواجه شد و به 251هزار ریال رسید در همین حال یورو هم به کانال کاهشی وارد شد؛ و نهایتاً در آخر هفته گذشته صرافی ملی ایران قیمت دلار را با افت 9هزار ریالی، 242هزار ریال اعلام کرد.

روند قیمت ارز در بازار و با توجه شرایط کشور ایران تا حدی منبعث از وضعیت و تحرکات سیاسی است. بی‌شک فعل و انفعالات اقتصاد سیاسی در داخل یک کشور واکنش‌هایی را در بازار بر می‌انگیزد؛ از طرفی بازار و نهاد عرضه و تقاضا در این روند اثر می‌گذارد؛ و اما تحرکات خارجی، اعم از تهدیدها، همچنین برداشتن فشارها و محدودیت‌ها و یا راهکارهایی برای جبران تحریم‌ها، همه و همه به عنوان اهرم‌هایی اساسی در بازی گردانی بازار ارز محسوب می‌شوند و انتظار می‌رود دولت‌ها  از این اهرم‌ها  به نحو مؤثر و کارآمدی بهره ببرند.

باید در نظر داشت بخش عمده‌ای از این اهرم‌ها در دست بانک مرکزی است؛ به طوری که امیرعباس میرازیی، مدیرعامل شرکت بازار متشکل ارز ایران درباره اثرگذاری بازار متشکل ارز ایران به مقایسه سیاست‌های ارزی و پولی بانک مرکزی در گذشته و حال پرداخته است و اعلام کرد: بانک مرکزی در گذشته برای کنترل بازار ارز اجبار داشت تا به ارزپاشی دست بزند و پس از آن کنترل قیمت را مورد توجه قرار دهد، اما حدود ۱۳ یا ۱۴ ماه است که بازار متشکل ارز  فعالیت می‌کند تا با عرضه بسیار ناچیز و گاهی اوقات حتی بدون عرضه در بازار متشکل این دخالت را انجام ‌دهد و کنترل را به نتیجه ‌برساند.

اکنون بازار در حال کشف نرخ به عنوان مرجع انتشار آن است، به طوری که مرجع نرخ‌ها هر روز به انتشار در می‌آید و مورد توجه بسیاری از بازیگران بازار است.

برخی مانند جبار کوچکی نژاد عضو کمیسیون برنامه و بودجه نیز معتقداند: غیر از تولید راهی برای حفظ ارزش پولی و مالی و مهار تورم و نرخ ارز در اختیار نداریم.

وی وظیفه بانک مرکزی را در این امر خلاصه می‌کند که این بانک باید راهی پیدا کند تا ارزهایی که خارج هستند را وارد شبکه ارز کند تا مشکل تقویت پول ملی از این طریق حل شود.

آنچه که هم اکنون واضح است، بانک مرکزی  با استفاده از اهرم‌های موجود در نظام بانکی و بازار در تلاش است تا نرخ ارز و قیمت دلار را کنترل کند و از افزایش قیمت جلوگیری کند و ظاهراً این برنامه تا زمان انتخابات ادامه خواهد داشت.

باید توجه داشت افت پلکانی قیمت دلار و سایر ارزها و همچنین کاهش انتظارات تورمی، نوید امیدبخشی برای فعالان اقتصادی است تا به سبب تقویت ارزش پولی بتوانند با پشتوانه و قدرت بیشتری اقدام به فعالیت در بازار اقتصادی امن نمایند.

در آخر نکته حائز اهمیت اینجاست که تأثیر خبرهایی که حاکی از کاهش ارزش دلار امریکا در بازارهای جهانی در برابر سایر ارزها است را نباید نادیده گرفت.



نمایش ساده


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین