پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 5:51:35 PM
سخنان رئیس جمهور در جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی؛

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه مقاومت مردم و تدبیر دولت در جنگ سه ساله اقتصادی آمریکا، باعث نمدمال شدن ترامپ شد، اظهارداشت: هر کجا که با هم بودیم و در کنار هم تلاش کردیم، خداوند هم پیروزی را نصیب ما ساخت و ما همانطور که در جنگ هشت ساله تحمیلی پیروز شدیم، در جنگ اقتصادی سه ساله نیز به پیروزی خواهیم رسید.
مقاومت مردم و تدبیر دولت در جنگ سه ساله اقتصادی آمریکا، باعث نمدمال شدن ترامپ شد


به گزارش اقتصادنامه به نقل از خبرگزاری دولت، حسن روحانی در جشن پیروز انقلاب اسلامی ایران، گفت: امسال در حالی سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می‌گیریم که ملت ما بعد از سه سال مقاومت در برابر تحریم و جنگ اقتصادی در حال پیروزی است.

روحانی گفت: از سال ۹۷ تا امروز مردم ایران درگیر یک جنگ اقتصادی هستند. در آن جنگ تحمیلی نظامی به پیروزی بزرگ رسیدیم در این جنگ اقتصادی هم به حول و قوه الهی پیروز خواهیم شد و پایان شب ظلمانی و طلوع صبح صادق برای همه آگاهان مشهود است.

روحانی ادامه داد: خواسته مردم از منتخب خودشان در انتخاب اول این بود که با تعامل سازنده سایه جنگ را از سرشان دور کند و منتخب مردم هم وعده داده بود که هم اقتصاد ایران و هم قدرت هسته‌ای کشور شرایط بهتری خواهد داشت.

رئیس جمهور  با بیان اینکه ما امروز در برابر ملت سرافرازیم که به وعده‌هایی که دادیم در چهار و نیم سال اول خود به خوبی عمل کردیم، گفت: ۸ سال دولت تدبیر و امید را باید به سه بخش تقسیم کنیم. از سال ۹۲ تا ۹۶ به مدت چهار و نیم سال دوران ثبات، رشد و پیشرفت کشور بود از سال ۹۷ تا پایان ۹۹ جنگ تحمیلی اقتصادی سه ساله و ۶ ماهه پایان دولت که آن را باید دوران بازآفرینی بنامیم.

روحانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه تنها دولتی که بعد از جنگ تحمیلی ۸ ساله کار خود را با رکود تورم آغاز کرد دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ بوده است، گفت: این دولت کار خود را در شرایطی آغاز کرد که با تورم ۴۰درصدی و رشد اقتصادی منفی ۷.۶ درصدی یعنی رکود کامل مواجه بودیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: این دولت در طول چهار و نیم سال اول فعالیت خود با تلاش‌های انجام شده در کنار مردم به گونه‌ای عمل کرد که متوسط تورم در طول چهار و نیم سال ۱۰.۲درصد بوده است که در تاریخ کشور چنین رقمی را برای تورم سراغ نداریم. البته در دو سال ۹۵ و ۹۶ و حتی ماههای اولیه سال ۹۷ که جنگ اقتصادی علیه  ایران آغاز شد نیز تورم تک رقمی بوده است که در تاریخ کشور بی‌سابقه است.

روحانی با بیان اینکه رشد اقتصادی ما در بعضی از سالهای فعالیت این دولت دو رقمی بوده است، گفت: سال ۹۵ رشد اقتصادی ما بالای ۱۴درصد بود که این رقم بالاترین رشد اقتصادی در جهان بوده است که از افتخارات بی نظیر این دولت در تاریخ بعد از انقلاب است و همین موفقیت بود که رژیم صهیونیستی و ارتجاع منطقه را به لرزه درآورد. سالها در کنار ترامپ قرار گرفته تا ایران را در حصر و محاصره کامل قرار دهد.

رئیس جمهور ادامه داد: در طول چهارونیم سال اول فعالیت دولت رشد اقتصادی ما به طور متوسط ۴.۷ درصد بوده است و از سال ۹۳ تا ۹۶ در هر فصل نسبت به فصل مشابه سال قبل ۷۰۰هزار اشتغال خالص در کشور داشته‌ایم.

دومین مصوبه ما رفع موانع تولید بود و لایحه دوفوریتی که در این رابطه تنظیم و به مجلس ارائه کردیم که البته بعد از یک سال به تصویب رسید و با این مصوبه ما در کنار بخش خصوصی قرار گرفتیم و خصوصی سازی که  امروز بعضی آن را به عنوان یک نقطه منفی تلقی می‌کنند افتخار این دولت است. مقام معظم رهبری هم از خصوصی‌سازی و اجرای اصل ۴۴ با عنوان انقلاب اقتصادی تعبیر کردند.

روحانی با اشاره به تاکید این دولت به واگذاری سهام بخش دولتی به بخش خصوصی و فاصله گرفتن بخش دولتی از تصدی‌گری تاکید کرد: این بخش خصوصی است که می‌تواند اقتصاد کشور را متحول کند و با راهنمایی‌ها و راهبری رهبر معظم انقلاب بود که توانست اقتصاد مقاومتی را در مسیر درست قرار دهد.

روحانی تاکید کرد: درست است که ما در پی تعامل سازنده و مذاکره بوده‌ایم اما قبل از آن به دنبال مبارزه با فساد بودیم و تنها این دولت بود که بانکها و موسسات اعتباری غیرمجاز را منحل کرد که البته بهای سنگینی هم برای آن پرداخت کردیم و ۳۰هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی برای تسویه بدهی این موسسات به مردم پرداخت شد.

رئیس جمهور همچنین ادغام بانک‌های نیروهای مسلح را به رغم همه مخالفت‌ها یک اقدام بزرگ برای اصلاح نظام بانکی عنوان کرد و گفت: در این دولت طرح‌های زیربنایی را به عنوان پایه‌های اصلی اقتصاد مقاومتی به حرکت درآوردیم.

روحانی با اشاره به افتتاح پروژه‌های ملی کشور در روزهای پنجشنبه گفت: دیروز پنجاهمین سد در این دولت افتتاح شد و ۴۴ تصفیه‌خانه آ‌ب و ۷۸تصفیه‌خانه فاضلاب تا امروز در این دولت ساخته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه در حوزه ارتباطات نیز شاهد یک انقلاب بزرگ در این دولت هستیم، گفت: امروز جوانان این کشور در سایه پهنای باند می‌توانند به شکل‌های مختلف فعالیت‌های درآمدزا داشته باشند و اقتصاد دیجیتال در کشور رونق گرفته است. پهنای باند در این دولت ۳۵ برابر شده و شاغلان در فضای مجازی افزایش بی نظیری داشتند.

روحانی افزایش شرکت‌های دانش بنیان از ۵۵ شرکت به ۵هزار و ۷۰۰ شرکت و توسعه و پیشرفت در حوزه‌های حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، بنادر و ترانزیت کالا را از موفقیت‌های دیگر این دولت عنوان کرد و گفت: چهارونیم سال را با افتخار، توسعه، پیشرفت و از بین بردن رکود و تورم پشت سر گذراندیم و من از همه رسانه‌ها می‌خواهم خدای ناکرده به تاریخ و مردم خود خیانت نکنیم و واقعیت‌ها را به مردم بگوییم.

رئیس جمهور در ادامه به بخش دوم دوره فعالیت این دولت اشاره کرد و گفت: از سال ۹۷ ما وارد یک جنگ اقتصادی شدیم که مقایسه این سه سال با چهارو نیم سال گذشته مقایسه درستی نیست.

روحانی با بیان اینکه صادرات نفتی ما در سال ۸۹ ، ۹۰ میلیارد دلار و در سال ۹۰ ، ۱۱۹ میلیارد دلار بوده است، گفت: در این دولت کل درآمد نفتی ما در سال ۹۴ به خاطر فشارها و تحریم‌ها ۳۱میلیارد دلار بود.

رئیس جمهور ادامه داد: درآمد نفتی دولت قبل در بدترین شرایط ۶۸میلیارد دلار در سال ۹۱ بوده است در حالی که درآمد این دولت در بهترین شرایط «سال ۹۶» ، ۳۵ میلیارد دلار بوده است و در چنین شرایطی افتخار این دولت این است که ما امروز حدود ۳۰میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داریم و افتخار ۶۰ سال قبل پیشی گرفتن صادرات از واردات در دولت مصدق برای کشور در این دولت تکرار شده است.

روحانی با بیان اینکه در یک سال اخیر فشارهای بی سابقه و مضاعفی بر دوش مردم ایران قرار داشته است، گفت: در یک سال گذشته در کنار تحریم سخت و جنگ اقتصادی ما با پاندمی ویروس عالم‌گیر کرونا مواجه شدیم و به خاطر بسته شدن مرزها در ماههای اولیه شیوع کرونا صادرات غیرنفتی ما تقریبا متوقف شده بود.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دوران تحریم حداکثری و جنگ اقتصادی تمام شده است، گفت: امروز همه فهمیده‌اند که فشار حداکثری شکست خورده و من در مقابل مردم به خاطر مقاومت‌شان و ذهن آگاه‌شان در مقابل رسانه‌های بیگانه سر تعظیم فرود می‌آورم.

رئیس جمهور در ادامه با بیان اینکه نخستین گام برای احیای شرق کشور در این دولت با  انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان به قلب کویر، تا سیرجان و گل گهر با ۱۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه برداشته شده است، گفت: این طرح باید در دولت بعدی از سیرجان به سمت مس سرچشمه و اردکان ادامه یابد.

روحانی با بیان اینکه در این دولت برای ادامه توسعه کشور در دولت های بعدی ریل گذاری شده است، افزود:  در این دولت مطالعات و اقدامات اولیه انتقال آب از جنوب به اصفهان، خراسان جنوبی و رضوی و مشهدالرضا انجام شده است، گفت: این طرح بزرگ در دولت بعدی پیگیری و اجرا می شود.

رئیس جمهور همچنین از طرح احیای دریاچه ارومیه که در ماه های آینده در همین دولت به بهره برداری خواهد رسید، خط لوله انتقال نفت از بوشهر تا هرمزگان ( گوره تا جاسک)به طول یک هزار کیلومتر، افزایش استحصال گاز از ۶۰۰ میلیون متر مکعب به یک میلیارد متر مکعب، افزایش تولید بنزین از ۵۶ میلیون لیتر به ۱۰۷ میلیون لیتر، توسعه ریلی و افزایش خط ریلی کشور از ۱۰ هزار کیلومتر به ۱۴ هزارکیلومتر و همچنین افزایش راه های روستای از ۹۹ هزار به ۱۱۵ هزار کیلومتر، افزایش تولیدات پتروشیمی از ۵۶ میلیون تن به ۱۰۰ میلیون تن و افزایش صادرات این محصول از ۱۱ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار را از دیگر اقدامات توسعه ای و زیر ساختی در این دولت عنوان و از همه تلاشگران در این حوزه ها قدردانی کرد.

روحانی در عین تاکید کرد: اگر در این ۵/۷ سال در بخش هایی از اداره کشور، نتوانستیم آن چنان که شایسته این ملت بوده ، عمل کنیم، از مردم عزیز طلب بخشش و عفو می کنم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مردم عزیز بدانند اگر توطئه های خارجی و دشمنی صهیونیست ها، تندروهای آمریکا و ارتجاع منطقه نبود و جنگ تحمیلی اقتصادی علیه مردم ایران اعمال نمی شد، امروز  در شرایط خیلی بهتری قرار داشتیم و به همه آرزوهای خود دست می یافتیم.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین