پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 4:26:34 PM
مسیر هفتگی اسکناس آمریکایی تغییر کرد

بررسی آمارها و تحولات حاکی از آن است که برخی انتظارات در بازارها تغییر کرده است و شاخص بازارها در یک فضای تردید قرار گرفته‌اند. 
تغییر انتظارات در بازارها؟

نرخ بازدهی دلار در هفته گذشته ۵درصد رشد کرد؛ حال آنکه در ۴ هفته قبل از آن، این بازدهی کاهشی بود. در دوره جدید، بازار دلار و سکه فعالان چشم انتظار خبرهایی از مذاکرات برجامی هستند. در این فضای نااطمینانی، سهامداران نیم‌نگاهی نیز به تحولات خیابان فردوسی دوخته‌اند و منتظر رسیدن به قطعیتی درخصوص مسیر آتی نرخ ارز هستند.
پس از ۴ هفته نزول متوالی، دلار در اولین هفته کامل بهمن ماهی، افزایش قیمت را تجربه کرد. اسکناس آمریکایی در هفته‌ای که گذشت، ۵ درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و به انتهای کانال ۲۳ هزار تومانی سرک کشید. در آخرین روز هفته نیز روند بازار صعودی بود و دلار توانست با رشد ۲۵۰ تومانی به بهای ۲۳ هزار و ۹۵۰ تومان برسد. این اتفاق در حالی رخ داد که دلار دو هفته پیش ۴/ ۴ درصد از ارزش خود را از دست داده و سه هفته قبل، بیش از ۶ درصد نزول قیمت را به ثبت رسانده بود.

برخی از فعالان، خروج دلار از مسیر کاهشی را آغاز دوران جدیدی برای دلار می‌دانستند و اعتقاد داشتند که این ارز در ادامه ماه نیز به حرکت صعودی خود ادامه خواهد داد. با این حال، تعداد کمی از معامله‌گران اعتقاد داشتند که دلار تا انتهای سال ۹۹ به بالای محدوده ۲۷ هزار تومانی بازگردد. از نگاه آنها بازار دو مقاومت سنگین ۲۵ هزار و ۲۰۰ و ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان را پیش روی خود دارد و احتمال اصلاح قیمتی در آن نقاط را بالا می‌دانند.

برخی از معامله‌گران باور داشتند، اصلاح انتظارات سیاسی یکی از عواملی بود که موجب شد قیمت دلار در هفته گذشته سیر صعودی به خود بگیرد. به‌عنوان مثال، روز پنج شنبه، برخی از فعالان عنوان می‌کردند که بازار، صحبت‌های وزیر امور خارجه جدید آمریکا را جدی گرفت. برداشت معامله‌گران از صحبت‌های این مقام مسوول آمریکایی این بود که «ایالات متحده برای برگشت به برجام برای ایران پیش شرط گذاشته شده است». بلینکن در صحبت‌های خود عنوان کرده بود که« اگر ایران به تعهدات خود ذیل برجام بازگردد، آمریکا نیز همان کار را می‌کند».

استنباط بازار این بود که آمریکا به راحتی حاضر به بازگشت به برجام نیست و این مساله سمت و سوی انتظارات را تحت تاثیر قرار داد. در معاملات پشت خطی قیمت به بالای مرز ۲۴ هزار تومانی رفت، مساله‌ای که ممکن است موجب شود، اسکناس آمریکایی در ابتدای هفته کار خود را در کانال بالاتری آغاز کند. مساله دیگر که بازار به آن توجه کرد،‌خواست آمریکا مبنی بر مذاکرات دیگر با ایران بود؛ بلینکن عنوان کرد،‌ از برجام به‌عنوان بستری برای مذاکرات آتی جهت توافق گسترده‌تر که دیگر نگرانی‌های ما و متحدانمان را شامل شود، استفاده می‌کنیم.

این در حالی است که ایران بارها عنوان کرده است که تمایل به صحبت در مورد مسائل دیگر را ندارد. سکه در آخرین روز هفته توانست با کمک رشد دلار و افزایش اونس طلا در مسیر افزایشی قرار بگیرد. روز پنج شنبه، فلز گرانبهای داخلی ۱۲۰ هزار تومان افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای ۱۰ میلیون و ۷۱۰ هزار تومان رسید. با این رشد، میزان بازدهی سکه امامی در هفته گذشته به نزدیک ۳ درصد رسید. فلز گرانبهای داخلی ۲ هفته قبل، بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده بود. به گفته فعالان، سکه به دلیل حبابی که داشت، نتوانست به اندازه دلار در هفته گذشته رشد کند. معامله‌گران سکه امیدوارند که با ادامه رشد اسکناس آمریکایی، روند رشد فلز گرانبهای داخلی نیز در هفته جاری سرعت بیشتری بگیرد. در حالی که سکه درهفته گذشته با سرعت زیاد رشد نکرد، ربع سکه و نیم سکه با قدرت بیشتری افزایشی شدند.

ربع سکه رشد دو رقمی را ثبت کرد و نیم سکه بالای ۶ درصد افزایش یافت. درصورتی که در هفته جاری اتفاق خاصی رخ ندهد، سرعت رشد نیم سکه و ربع سکه آرام‌تر خواهد شد. در صورت کاهشی شدن بازارها، این دو سکه کوچک ظرفیت بیشتری برای افت قیمت خواهند داشت. به بیان دیگر، خرید سکه‌های کوچک در هفته جاری پرریسک‌تر از سکه امامی است.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین