شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 5:00:14 AM

این روزها عمده چهره‌های سیاسی، رسانه‌ای، اپوزیسیون و فعالان شبکه‌های اجتماعی به قضاوتی یکطرفه در خصوص برخورد نماینده مجلس با یک سرباز پرداخته‌اند.
چرا سرباز هتاک به نماینده مجلس باید محاکمه شود؟

این افراد بدون آنکه داستان را بدانند بر طبل مظلومیت سربازی می‌کوبند که با هوچی گری مردم را علیه یک نماینده مجلس شورانده است.

سرباز یا هر نیروی نظامی دیگر حافظ قانون است اما اگر همین سرباز که معلوم نیست چند کلاس درس خوانده، در چه خانواده‌ای بزرگ شده و دارای چه سطحی از ادب و شخصیت است، با الفاظی رکیک دیگران را مورد خطاب قرار داده و به عقده گشایی می‌پردازد، موضوعیست که نباید از آن غافل شد.

یادمان نرود که این سرباز، رفیق و همکار همان افرادیست که همسر و خواهر برخی از ما را به زور وارد ون کرده و با الفاظی ناشایست عصبانیت ما را برانگیخته‌اند.

کافیست یک بار با این جماعت برخورد داشته باشید تا برآوردی از سطح ادب و شخصیت آنان داشته باشید.

اگرچه کار آن سرباز که جلوی حرکت غیرقانونی راننده نماینده مجلس را گرفته کاملا درست است اما او حق نداشت نه نسبت به نماینده و نه نسبت به هیچ شهروند دیگری، بد رفتاری و بی‌احترامی کند.

بنده نسبت به تفکر سیاسی و نحوه رفتار مجلس یازدهم بسیار منتقد هستم و معتقدم که اگر رد صلاحیت‌های گسترده نبود، نمایندگانی با کیفیت بهتر از نظر شخصیت و جهان‌بینی وارد مجلس می‌شد.

اما سربازی ۲۰ ساله که باتوم بدست می‌گیرد و به شکم نماینده مجلس میزند و به او می‌گوید"هر خری هستی برای خودت باش" یا عنوان می‌کند "برو بچه خوشگل" نیاز به محاکمه ندارد؟

این ادبیات را اگر سربازان درباره شما بکار ببرند همین‌طور نگاه‌شان می‌کنید؟ خون‌تان به جوش نمی‌آید؟

نگارنده به چشم‌خود بارها در همین خیابان‌های تهران سربازان و کادری‌های زیادی را دیده که مردم را با رفتارهای زشت و زننده خود آزار داده‌اند.

یکبار به چشم خود دیدم سربازانی که داخل مینی‌بوس‌شان بودند و به پادگان‌شان اعزام می‌شدند با الفاظی نظیر "سلام خوشگل خانم" یا "تو عشق کی هستی" دختران عابر پیاده را مورد آزار قرار می‌دادند.

همانجا بود که با ۱۹۷ تماس گرفتم و اعتراض خود را نسبت به آنچه دیده بودم به آنها انتقال دادم اما هرگز گزارشی از چگونگی برخورد با آنان را دریافت نکردم.

سربازان و نظامیانی که ما در فرودگاه‌ها، خیابان‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز تفریحی و جاهای دیگر می‌بینیم عمدتا رفتاری مثل همین سرباز هتاک دارند. حتما در هنگام رانندگی با این سربازان یا کادری‌ها برخورد داشته‌اید. مثل سلطان به صندلی‌شان تکیه می‌زنند و منتظر می‌مانند تا خدمتشان برسید!

کافیست شما را با همسر و یا خواهر جوانتان در خودرو ببینند و خوی تحقیر کردنشان گل کند. واژه‌هایی نظیر "پررو بازی درنیاور" یا "می‌اندازمت جایی که عرب نی انداخته باشد" را بارها از این به اصطلاح ماموران قانون شنیده‌ایم.

آیا آنان جرات برخورد با اراذل و اوباش را دارند یا فقط زورشان به افرادی نجیب، باشخصیت و دارای حجب و حیا می‌رسد؟

فراموش نکنیم همین سربازان و کادری‌هایی که امروز از آنها دفاع می‌کنیم همان افرادی هستند که گهگاه نسبت به برخی از ما بی‌ادبی کرده‌ به جای دفاع از حق ما انواع توهین‌ها را نسبت به شخصیت ما وارد کرده‌اند.


علیرضا بهداد

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین