پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:09:19 PM
همایون دارایی؛

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند قیمت گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های ناگهانی تمام فاکتور‌های تحلیل و ارزشگذاری بازار را بی اثر می‌کند.
قیمت دستوری، تهدید بزرگ بازار سرمایه

به گزارش اقتصادنامه به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در برنامه تیتر دیشب شبکه خبر گفت: مهمترین تهدید بازار سرمایه قیمت گذاری دستوری است، نفس این عمل با بازار سرمایه همخوانی ندارد و ابزار‌های بازار را از کار می‌اندازد.

این کارشناس افزود: نرخ سود بانکی از فاکتور‌های مهم در ارزش گذاری بازار سرمایه است، برای همین، این نرخ نباید دائم تغییر کند، افزایش یا کاهش شتابزده بهره بانکی و یا دستکاری نرخ ارز، در بازار ایجاد سردرگمی می‌کند.

دارابی گفت: هم دولت و هم بخش خصوصی باید بپذیرند که مکانیزم کلان اقتصاد به مکانیزم بازار سرمایه سپرده شود، زیرا سرمایه گذار با مکانیزم خود بازار باید چشم انداز روشنی در ۳ یا ۴ سال پیش رویش ببیند.
او درخصوص بازارگردانی هم گفت: زیرساخت مناسب برای بازارگردانیِ کارآمد و موثر نداریم، باید حجم مبنا را حذف کنیم و دامنه نوسان قیمت را هم ۲ تا ۴ درصد بالا ببریم و از طرفی تعداد بازارگردان‌های ما هم کم اند و سرمایه آن‌ها هم محدود است.

شمس دیگر کارشناس برنامه هم با اشاره مکرر به اهمیت ثبات سیاست ها و قیمت ارز و بهره بانکی گفت: سرمایه گذاران از دولت و مجلس و بانک مرکزی انتظار حمایت دارند، اجتناب از سیاستگذاری ناگهانی و شتابزده و ثبات نرخ ارز و بهره بانکی از انتظارات سرمایه گذاران و نیاز‌های بازار سرمایه است.


او هم با انتقاد از قیمت‌های دستوری گفت: اگر می خواهیم بازار سرمایه به ثبات برسد، اگر قرار است نرخ ارز تغییر کند یا بهره بانکی تغییر کند، این کار باید در بلند مدت انجام بپذیرد، قیمت گذاری‌ها و سیاستگذاری‌های ناگهانی تمام فاکتور‌های تحلیل و ارزشگذاری بازار را بی اثر می‌کند.



شمس با توصیه به سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری غیر هیجانی و غیر مستقیم گفت: کلیت بازار سرمایه در وضع فعلی قابل اتکاست و سهام ارزنده در بازار وجود دارد.



سعید اسلامی بیدگلی، دیگر کارشناس بازار سرمایه هم با بیان این که ریسک‌ها در اقتصاد کلان ایران بسیار زیاد است گفت: بازار سرمایه هم در ذات خودش ریسک دارد از این جهت باید سیاستگذاری‌ها مناسب بازار سرمایه باشد.

او گفت: ما مخالفتی با آزادسازی قیمت‌ها نداریم آن چیزی که زیانبار است و موجب نگرانی، تغییرات ناگهانی نرخ هاست.

این کارشناس با بیان این که بورس ایران به شدت تحت تاثیر اخبار مثبت و به ویژه منفی است افزود: وقتی قیمت ارز با ثبات باشد خودش را در سود شرکت‌ها نشان می‌دهد و در این صورت سودآوری معیار ارزشگذاری سهام و شرکت‌ها خواهد شد.

اسلامی بیدگلی گفت: هنوز هم سهام ارزنده در بازار سهام در شرایط فعلی وجود دارد، اما اگر اقتصاد کشور درست کار نکند بازار سرمایه هم دچار مشکل خواهد شد.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین