سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 شمسی /4/23/2024 10:51:55 AM
شهرام معینی مطرح کرد:

شهرام معینی اقتصاددان با بیان اینکه تصور و تلقی ما از بانک مرکزی و سازمان مدیریت در هیچ کدام از کشورهای دنیا وجود ندارد، تصریح کرد: اگر مقرر بود که در همه کشورهای دنیا بانک مرکزی تمامی سیاست های اقتصادی را بر عهده داشته باشد شرایطی ایده آل ایجاد می‌شد.
هدف بانک مرکزی کنترل نرخ تورم است/ با افزایش دستمزدها تورم کنترل نخواهد شد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از تاخت، او  عنوان کرد: مهمترین هدف بانک مرکزی کنترل تورم است, که با افزایش دستمزد ها در ایران انتظار نداریم که تورم کنترل شود و این موضوع امکان پذیر نیست.

معینی ادامه داد: افزایش دستمزد نشان دهنده کسری بودجه است. در واقع اگر بخواهیم کسری بودجه نداشته باشیم باید افزایش حقوق کنترل شود اینکه در آمریکا ژاپن و سایر کشورهای اروپایی نرخ تورم پایین است دلیل آن نرخ دستمزد هاست که هر چند سال یکبار جزئی افزایش می یابد. این اقتصاددان با اشاره به اینکه بانک مرکزی نرخ تورم را در دنیا کنترل می‌کند،بیان کرد: بانک مرکزی با کنترل تورم اقتصاد را ثبات می بخشد، بانک مرکزی چنین توانی را ندارد که دستمزدها افزایش ۳۰ درصدی پیدا کند و ما تورمی نداشته باشیم که در دنیا چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

او ادامه داد: بنابراین بانک مرکزی در کنترل تورم شاهکار خاصی انجام نداده است و تاثیر چندانی بر رفاه ما نمی گذرد.

این اقتصاددان با ارزیابی مثبتی از عملکرد بانک مرکزی در دوران ریاست دکتر همتی اظهار داشت: در بانک مرکزی دکتر همتی یک نماد است و در کنار او اقتصاددانان و کارشناسان خبره بسیاری مشغول کار هستند مشکل ما در کنترل تورم موضوع تحریم است که نرخ ارز را افزایش میدهد در مجموع کارنامه بانک مرکزی این چند سال قابل قبول است، از سوی دیگر در شرایط تحریم معجزه خاصی از سوی بانک مرکزی ایجاد نمی شود و در این سالها با فروش اوراق خزانه در صدد کسری بودجه برآمدند که اقدامات درست و قابل تحسینی است.

معینی در بخش دیگری از گفته های خویش با اشاره به اینکه رشد تورم از دیدگاه مثبت و منفی ارتباطی به بانک مرکزی سازمان مدیریت و وزارت اقتصاد ندارد، گفت: اگر اوضاع اقتصادی در ونزوئلا،کوبا و ایران بهتر شود ربطی به بانک مرکزی ندارد، تنها آنچه که میتواند تکلیف رشد اقتصادی و متغیرهای اصلی اقتصادی را تعیین کند وضعیت تحریم است و هر چه به گفته دکتر همتی تحریم‌ها ضعیف‌تر شود نرخ ارز کمتر تحت فشار قرار می گیرد و نرخ تورم کنترل می شود.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین