پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 3:25:35 PM
  • گروه مطلب:| خبر| صنعت| فارسی|
  • کد مطلب:26305
  • زمان انتشار:پنجشنبه 2 بهمن 1399-18:16
  • کاربر:
با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در استان قم انجام شد:

وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افتتاح و بازدید از چند واحد تولیدی و شرکت در چند نشست و دیدار مهم کاری به استان قم سفر کرد.
افتتاح طرح توسعه تولید لوازم خانگی در شهرک صنعتی محمود آباد

به گزارش اقتصادنامه، علیرضا رزم‌ حسینی روز پنج‌شنبه در ابتدای ورود به استان قم مورد استقبال استاندار و‌ شماری از مدیران دستگاه‌های اجرایی در شهرک صنعتی محمود آباد قرار گرفت.

وی با حضور در شهرک صنعتی محمود آباد، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف گروه صنعتی پاکشوما و افتتاح طرح توسعه‌ و خطوط تولید جدید این شرکت، از نزدیک در جریان روند تولید لوازم خانگی در این مجتمع بزرگ صنعتی قرار گرفت.

واحد صنعتی پاکشوما در اراضی به مساحت ۱۸۲ هزار مترمربع در شهرک صنعتی محمود آباد احداث، با سرمایه گذاری یک هزار و ۷۳۰ میلیارد ریال در سال ۱۳۹۵ به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای ۸۶۰ نفر، ظرفیت تولید حدود ۲ هزار دستگاه انواع لوازم خانگی شامل ماشین لباسشویی اتوماتیک و دوقلو، جارو برقی، مایکروفر و ماشین ظرفشویی، ۲۰ هزار تن قطعات پلاستیک لوازم خانگی و ۱۳۰ هزار دستگاه کولر گازی و پکیج در سال را دارد.

طرح توسعه این واحد صنعتی نیز شامل خط تولید رباتیک انواع یخچال و فریزر با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار دستگاه در زمینی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع و ایجاد اشتغال برای ۳۸۰ نفر در شهرک صنعتی محمود آباد به بهره برداری رسید. ارزش ماشین آلات خارجی این خط تولید ۲۴ میلیون دلار و ماشین آلات داخلی آن ۱۹۰ میلیارد ریال است.

تکیه بر توان داخلی و نگاه به صادرات در حوزه لوازم خانگی از اولویت‌های گروه صنعتی پاکشوما می‌باشد.

همچنین با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت در شهرک صنعتی شکوهیه، واحد صنعتی "فورتکس رایانه" تولید کننده انواع لوح فشرده که از سال ۱۳۹۳ به دلیل مشکلات بانکی و ارزی راکد شده بود، احیاء و به چرخه تولید بازگشت.

رزم حسینی از بخش‌های مختلف این واحد تولیدی نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان توانمندی‌ها و مسائل و مشکلات آن قرار گرفت.

واحد صنعتی "فورتکس رایانه" در زمینی به مساحت ۱۶ هزار و ۸۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی شکوهیه احداث، با سرمایه گذاری ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای ۸۰ نفر، ظرفیت تولید ۱۵۰ میلیون عدد انواع لوح فشرده (CD و DVD) در سال را دارد.

این واحد صنعتی با استفاده از ظرفیت‌های ستاد ملی و کارگروه استانی تسهیل و رفع موانع تولید و همچنین ماده (۲۰) قانون رفع موانع تولید، به چرخه تولید بازگشته و فعالیت مجدد خود را آغاز نموده است.

شرکت "فورتکس رایانه" با توجه به زیرساخت‌های موجود و برنامه توسعه در زمینه تولید لوازم جانبی مرتبط با صنایع IT و ICT مانند فلش مموری و پاوربانک، ظرفیت‌های لازم را در عرصه تولید، توسعه و صادرات دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در ادامه، از طرح توسعه واحد تولیدی "شیمی آذرجام" در شهرک صنعتی شکوهیه که در حوزه طراحی و ساخت انواع رآکتورهای شیمیایی گلس لایند فعالیت می‌کند، بازدید به عمل آورد.

واحد صنعتی "شیمی آذرجام" در زمینی به مساحت ۱۸ هزار مترمربع در شهرک صنعتی شکوهیه احداث، با سرمایه گذاری ۸۰۰ میلیارد ریال به بهره برداری رسیده و با اشتغالزایی برای ۱۰۰ نفر، ظرفیت تولید ۱۳۰ دستگاه رآکتور گلس لایند در سال را دارد.

کاربرد محصولات این واحد صنعتی در حوزه تولید مواد اولیه دارو، انواع مواد شوینده، صنایع پتروشیمی و شیمیایی خاص است و با تولیدات این شرکت دانش بنیان، ایران دوازدهمین کشور صاحب فنآوری ساخت تجهیزات گلس لایند در دنیا شده است.

تولید لوازم خانگی در کشور ۴۸ درصد رشد داشته است
وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت در حاشیه افتتاح‌ و بازدید از چند واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی محمود آباد و شکوهیه قم در گفت‌و گو با خبرنگاران اظهار داشت: آمار تولید انواع لوازم خانگی در کشور از ابتدای سال‌ جاری تا پایان آذر نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۴۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

علیرضا رزم حسینی افزود: تحریم‌ها باعث شد که بخش تولید لوازم خانگی کشور با توجه به محدودیت‌های به‌وجود آمده در واردات این محصولات، روند رو به رشدی داشته باشد و در برخی از اقلام نسبت به دوران قبل از تحریم، رشد تولید لوازم خانگی داخلی صددرصد افزایش داشته و این اتفاق بسیار خوبی در حوزه صنعت است.

وی اضافه کرد: همچنین بخش ساخت داخل در تأمین قطعات مورد نیاز تولید لوازم خانگی بسیار افزایش داشته ‌است و در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد قطعات به‌کارگیری شده در تولید لوازم خانگی کشور داخلی سازی شده و از این راه تأمین می‌شود.

وزیر صنعت،‌ معدن و تجارت ادامه داد: به‌نظر می‌آید حتی اگر تحریم هم برداشته شود، با توجه به رشد خوبی که در این بخش داریم و بازارهای جدیدی که پیدا شده است، مشکلی در زمینه توسعه داخلی سازی لوازم خانگی به‌وجود نخواهد آمد و حتی می‌توان محصولات ایرانی در این حوزه صنعتی را با حجم بیشتری به بازارهای جهانی صادر کرد.

رزم حسینی تصریح کرد: جهش خوبی در تولید لوازم خانگی ایرانی به‌وجود آمده است و قیمت‌های آن روز به روز درحال کاهش است و امیدواریم برند ایرانی این محصولات بتواند جایگاه خود را در میان بازارهای کشورهای منطقه و جهان بیش از پیش باز کند.

وی با اشاره به برنامه‌های حمایتی وزارت صنعت، معدن و تجارت برای توسعه فعالیت‌های صنعتی در این بخش گفت: در بخش تأمین ورق‌های مورد نیاز تولید انواع لوازم خانگی و خودرو تمهیداتی اندیشیده شده ‌است تا این موارد به سرعت، به موقع و با قیمت مناسبت به واحدهای صنعتی تحویل داده شود. بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد این اتفاق عملیاتی شده است و هم ورق و هم مواد پتروشیمی مورد نیاز ساخت محصولات داخلی با سهولت بیشتری تأمین می‌شود.

دیدار با آیات عظام نوری همدانی، جوادی آملی و مکارم شیرازی و آیت الله سعیدی تولیت حرم مطهر حضرت معصومه(س) و امام جمعه قم و همچنین شرکت در نشست هم اندیشی با فعالان اقتصادی، از دیگر برنامه‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در سفر یک روزه به استان قم است.

شهرک صنعتی محمود آباد قم با مساحتی بالغ بر ۷۰۰ هکتار در کیلومتر ۱۸ آزادراه قم ـ تهران واقع است و از خدمات زیربنایی مانند آب، برق، تلفن، گاز و راه‌های ارتباطی مناسب برای حضور صنایع مادر و تخصصی برخوردار است.

شهرک صنعتی شکوهیه نیز به‌عنوان بزرگترین شهرک صنعتی استان قم با بیش از یک هزار هکتار مساحت در کیلومتر ۱۲ جاده قدیم قم ـ تهران واقع شده و بیشترین حجم سرمایه گذاری صنعتی استان در آن صورت پذیرفته است.

قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمود آباد، ثامن‌الائمه(ع) - قنوات – و ارتباطات و فنآوری اطلاعات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خور آباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هرکدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه گذاری، تولید و اشتغال دارد.

حجم سرمایه‌ گذاری انجام شده برای واحدهای صنعتی قم فراتر از ۵۱ هزار میلیارد ریال است که با این حجم از سرمایه‌ گذاری صورت گرفته در حدود ۲ هزار و ۴۰۰ واحد صنعتی و تولیدی استان برای بیش از ۵۸ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد شده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین