شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 2:58:15 AM

خسارت رفاهی از افراط یا تفریط در تولید و مصرف یک کالا یا منبع حاصل می‌آید. 
اثرات رمز ارز بر اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه

برخی از اقتصاددانان بر این باورند که رمز ارز یا پول دیجیتال می‌تواند پانصد برابر اقتصادی پولی با تورم دو درصد، یا به عبارت دیگر اقتصادی پولی با تورم چهل و پنج درصد، سبب از دست رفتن رفاه گردد. نگرانی دیگر در رابطه با رمز ارزها، دسترسی آسان‌ به سرمایه و خدمات مالی است که در صورت گسترش بیشتر، ثبات اقتصادی را تحت تأثیر قرار خواهد داد. مثلاً افزایش ارزش بازار ارزهای دیجیتال تهدیدی برای دلار به شمار می‌رود. در مقابل، برخی دیگر از اقتصاددانان عقیده دارند ارزهای دیجیتال، دقیقاً به همین دلیل رشد اقتصادی را در سراسر جهان به ویژه کشورهای در حال توسعه رقم خواهند زد.
در مقایسه با کشورهای صنعتی گروه جی ۱۰ (بلژیک، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوئد، سوئیس، انگلیس و ایالات متحده آمریکا) واحد پول چین بیشترین همبستگی آماری (۸۴%) را با بیت کوین طی دوازده ماه گذشته نشان داده است. به نقل از نشریه فوربز، ولادیمیر سیگنورلی، رئیس تحقیقات برتون وودز در لانگ ولی نیوجرسی، می‌گوید هرچه رنمینبی یا واحد پول چین در برابر دلار تقویت شود، ارزش بیت کوین نیز افزایش می‌یابد. بانک مرکزی کشور چین حداقل سه سال است که به سمت شکل دیجیتالی ارز خود حرکت کرده و در میان در بازارهای بزرگ و نوظهور پیشرو است. علاوه بر فعالیت بسیار پررنگ در بازار ارزهای دیجیتال، ماینرهای چینی تقریباً دو سوم نرخ هش و متعاقباً کنترل ارزش بیت کوین را نیز در اختیار خود دارند. میزان همبستگی آماری یورو با بیت کوین (۷۵%) و روبل روسیه (۲۵%) اعلام شده است.
هرچند نوسان قیمت و فقدان ارزش ذاتی از معایب رمز ارزها شناخته می‌شود اما ارزش ارزهای دیجیتال تحت کنترل عرضه و تقاضا، فاکتورهای رقابتی و تعداد مبادلات انجام شده در این بازار می‌باشد. گفته می‌شود بانک‌های مرکزی از طریق چاپ ارز و کاهش ارزش پول، بازار ارزهای دیجیتال را تحت تأثیر قرار می‌دهند اما نقش چین در رشد چشمگیر این بازار چه بوده است؟ سینگورلی در اینباره به اثر جک ما، میلیاردر مشهور چینی اشاره کرده و او را به قناری معدن تشبیه می‌کند. در واقع دولت چین با بسترسازی و گوشزد کردن خطر مصادره اموال و دارایی‌ها مانند آنچه برای جک ما اتفاق افتاد، میلیاردرهای چینی را بیش از پیش به سمت سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال سوق داده است.
ارزهای دیجیتال حتی می‌توانند اقتصادهای شکست خورده برخی کشورهای در حال توسعه را نیز رونق ببخشند. دولت ونزوئلا به عنوان مثال چندی پیش به طور رسمی درباره ارزهای دیجیتال اعلام کرد از آنجایی که ارزش بولیوار آن‌ها به اندازه صدف‌های جزیره مارگاریتاست، دولت از ارز رایج صرف نظر کرده و به آرامی به سمت سیستم ارز دیجیتال خواهد رفت. در آرژانتین نیز به علت ارزش پایین پزو و همچنین محدودیت‌هایی که دولت بر خرید و فروش دلار وضع کرده به طور چشمگیری ارزهای دیجیتال مورد اقبال عمومی واقع شده‌اند. به نظر می‌رسد در ایران نیز به دلیل دسترسی آسان به سرمایه و خدمات مالی به ویژه در دوران تحریم ارزهای دیجیتال مورد اقبال واقع شده است.


آیلین جوادی

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین