شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 7:11:18 AM

رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک گفت: وزارت نیرو اجازه فروش برق مستقیم، صادرات برق و یا تامین برق رمزارزها را هم به ما نمی‌دهد.
پاسخ وزارت نیرو به رئیس انجمن نیروگاه های برق مقیاس کوچک

به گزارش اقتصادنامه به نقل از کیهان، 22 دی ماه کیهان خبری را از  رئیس انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک  با عنوان "مانع‌تراشی وزارت نیرو پیش پای نیروگاه‌های خصوصی"منتشر کرد؛ در این خبر سید احسان صدر، با بیان اینکه 200 مگاوات از ظرفیت نیروگاه‌های مقیاس کوچک خاموش است، اظهار کرده بود: متأسفانه در حال حاضر مطالبات نیروگاه‌های تولید برق پراکنده از وزارت نیرو به بیش از دو هزار میلیارد تومان می‌رسد و همین امر باعث آسیب جدی به این بخش شده است.

وی در تشریح مشکلات عدیده نیروگاه‌داران مقیاس کوچک نیز  افزود بود: قرارداد خرید تضمینی وزارت نیرو تنها پنج ساله است و پس از آن برق نیروگاه‌های ما را در بازه زمانی چهار ماهه اوج مصرف خریداری کرده و در هشت ماه دیگر نسبت به خرید برق اقدام نمی‌کند.

این مقام صنفی ضمن انتقاد از عملکرد وزارت نیرو ادامه داد: وزارت نیرو نه تنها نسبت به خرید برق نیروگاه‌های مقیاس کوچک اقدام نمی‌کند، بلکه اجازه فروش برق مستقیم، صادرات برق و یا  تامین برق رمزارزها را هم به ما نمی‌دهد و در پاسخ مطالبات ما می‌گوید، بروید و بمیرید!

صدر با‌ اشاره به شرایط بد اقتصادی نیروگاه‌داران مقیاس کوچک توضیح داد: یکی از همکاران ما به صندوق توسعه ملی در قالب تسهیلات ارزی نزدیک به 220 میلیارد تومان بدهکار است و مدل قراردادهای وزارت نیرو، پاسخ به این بدهی برای بخش خصوصی نزدیک به 300 سال زمان بر است. وی با‌ اشاره به مسئله رمز ارزها یادآور شد: نمی‌دانم چرا دولت به ما اجازه فروش برق به رمز ارز را نمی‌دهد اما خود نسبت به تامین برق این واحدها اقدام می‌کند.

در همین رابطه، یک عضو هیئت‌مدیره انجمن نیروگاه‌های برق مقیاس کوچک هم گفت: پروانه صادرات برق برای نیروگاه‌داران مقیاس کوچک صادر شد و به تبع آن این نیروگاه‌داران نسبت به عقد قرارداد برای صادرات برق به کشورهای همسایه اقدام کردند اما زمانی که خواستیم برق صادر کنیم، وزارت نیرو جلوی ما را گرفت و اجازه صادرات نداد.

امروز24 دیماه، کیهان در بخشی از اخبار اقتصادی خود به توضیحات وزارت نیرو در پاسخ به خبر منتشر شده در روزهای گذشته پرداخت و برای مخاطبانش منتشر کرد.

به نقل از کیهان، در توضیحات وزارت نیرو آمده است: «از سال 1387 شرکت توانیر به عنوان متولی این امر بر اساس اهداف تعریف‌شده قانونی و مزایای احداث نیروگاه‌های تولید پراکنده، سازوکارهای توسعه این نیروگاه‌ها را تعریف و اجرایی نموده است. در حال حاضر بیش از 1700 مگاوات برق نیروگاه‌های مولد پراکنده در کشور احداث شده که نشانگر حمایت این مجموعه از سرمایه‌گذاران بوده است که از جمله این تسهیلات حمایتگری می‌توان به معرفی سرمایه‌گذاران به نهادهای تأمین مالی برای دریافت تسهیلات، پیش‌‎پرداخت در سنوات گذشته، اجرای تعرفه سوخت نیروگاهی و حمایت از تخصیص زمین در نقاط مناسب مانند محوطه پست‌ها برق و دیگر موارد ‌اشاره کرد.

هم‌اکنون بهای خرید برق از این نیروگاه‌ها تقریباً 6 برابر تعرفه فروش برق به مشترکان برق است و خرید برق در تمام ایام سال مطابق با نیاز برق شبکه و ساز و کار قانونی آن صورت می‌پذیرد و محدودیتی برای خرید برق از نیروگاه‌ها وجود ندارد.

شرکت توانیر به منظور اطمینان بخشی به سرمایه‌گذاران، حمایت‌های لازم به منظور اطمینان از تولید و عرضه برق تولید این نیروگاه‌ها بعمل آورده است که جمله افزایش قراردادها با شرکت‌های برق منطقه‌ای برای احداث نیروگاه‌های جدید و افزایش 30 درصدی تولید این نوع نیروگاه‌ها در تابستان امسال نسبت به تابستان 98 می‌باشد و تمامی این موارد با هدف ارتقاء‌تعامل و همکاری توانیر و بخش خصوصی صورت گرفته است.

 تا پایان سال 98 شرکت‌های برق منطقه‌ای به عنوان خریدار برق این نیروگاه‌ها با فاصله‌ای حداکثر 2 ماهه صورت‌حساب‌ها را به صورت منظم پرداخت می‌کردند. این امر در سال 99 با جهش نرخ ارز و و متعاقباً افزایش شدید نرخ خرید برق این نیروگاه‌ها که به طور مستقیم بر اساس نرخ روز ارز سامانه ETS و شاخص CPI (مرتبط با تورم) تعدیل می‌شود، به دلیل مشکلات تامین اعتبار و برداشت‌های سازمان هدفمندی از اعتبارات صنعت برق، با تاخیر انجام شده است. شرکت توانیر مستمرا برای تأمین منابع مالی و پرداخت به این تولید کنندگان در تلاش بوده و خواهد بود.

به منظور حمایت از تولید و امکان تأمین منابع مالی برای این تولید کنندگان گرامی، ‌راه‌های دیگری برای تسویه مطالبات مانند تهاتر بدهی این نیروگاه‌ها به بانک‌ها با بدهی بانک‌ها به دولت، استفاده از ظرفیت اوراق مرابحه و حواله‌های ارزی به نیروگاه‌ها پیشنهاد شده است که توسط برخی نیروگاه‌ها آغاز شده و در حال انجام است.

در پایان خاطر نشان می‌سازد شرکت توانیر و شرکت‌های زیرمجموعه متعهد به انجام تعهدات خویش به تمامی نیروگاه‌های تولید پراکنده مطابق قراردادهای فی‌مابین هستند و مستمرا در تلاش برای بازپرداخت مطالبات و استمرار جریان تولید است. ضمن اینکه با توجه به مقررات مربوط به تأمین برق مراکز استخراج رمز ارز که به تصویب هیئت محترم دولت رسیده است، این نیروگاه‌ها می‌توانند برق تولیدی خود را در چارچوب قانون به مراکز رمز ارز مجاز با توجه به شرایط تعیین شده در مصوبه عرضه نمایند و در این خصوص راهکارهای قانونی وجود دارد.»



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین