پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 3:41:58 PM
  • گروه مطلب:| خبر| انرژی| فارسی|
  • کد مطلب:26148
  • زمان انتشار:دوشنبه 22 دی 1399-13:30
  • کاربر:.
رییس اتاق بازرگانی ایران:

شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: بر خلاف تصورات ما تاوان عدم صادرات را افراد ضعیف جامه پس می‌دهند.
تاوان عدم صادرات را افراد ضعیف جامه پس می‌دهند/ کالا از مرز عبور نکند، سربازان از آن عبور خواهند کرد

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایلنا، غلامحسین شافعی، رییس اتاق بازرگانی ایران، در مراسم روز ملی صادرات با بیان اینکه امروز روز متبلور افتخار آفرینی جهادگران عرصه تجارت است، اظهار کرد: در حال حاضر صادرات در شرایط استثنایی و ویژه انجام می‌شود، می توان گفت در چنین شرایط صادرات با اعمال شاقه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: صادرات در دنیای امروز نوک پیکان حرکت توسعه اقتصادی در کشورها است به نحوی که ملاکی برای سنجش قدرت اقتصادی کشورها در بازار رقابتی محسوب می شود.

شافعی نقش صادرت در مسائل فرهنگی اجتماعی و امنیتی بسیار پر رنگ دانست و افزود: گفته می‌شود اگر کالاهایی از مرز عبور نکند سربازان از آن عبود خواهند کرد و این واقعیت را همه درک کردند، اما برای ما هنوز این مهم برای ما حل نشده است.

وی تصریح کرد: ما خیلی حرف می زنیم که دنبال ایجاد اشتغال، رونق ، بهبود معشیت مردم و عدالت اجتماعی و رفاه هستیم، اما ماحصل این حرف‌ها کجاست؟ برای رسیدن به آن راهش کجاست؟

شافعی با تاکید بر اینکه بهبود معیشت مردم در گرو توسعه اقتصادی است، اظهار کرد: توسعه اقتصادی در سایه توسعه صادرات ایجاد شود و توسعه صادرات توسط صادرکنندگان امکان پذیر است که نقطه عطف آن پشتیبانی از صادر کنندگان است.

شافعی ادامه داد: بر خلاف تصورات ما تاوان عدم صادرات را افراد ضعیف جامه پس می‌دهند.

وی با بیان اینکه صادرکنندگان پشتیبانی مالی و تسهیلات صادراتی نمی‌خواهند، گفت: صادرکنندگان فقط مسیر هموار برای حرکت می‌خواهند، آن‌ها اعتماد و اطمینان از آینده را انتظار دارند اما در چند دهه گذشته تجار ما در یک سردردگمی گرفتار بوده ‌اند.

شافعی با انتقاد از اینکه تا کی اقتصاد باید به سیاست یارانه بدهد، افزود: اصل موضوع این است اکنون اقتصاد به سیاست یارانه می‌دهد درحالی که توسعه سیاسی در گرو توسعه اقتصادی است.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به مشکلات بخش خصوصی در پی برخی از تصمیمات سیاسی از جمله تعهد ارزی، گفت: ما ادعای عدالت اجتماعی داریم، اما آیا در مدیریت یک طرفه دولتی این عدالت در حق بخش خصوصی اجرا می‌شود؟ اگر تصمیم نابخردانه و یک سیاست ناثواب جمعی از ما را به فنا دهد چه کسی پاسخگوی است؟ اگر فرصتی در اقتصاد از دست رفت چه کسی تصمیم گیرانی که باعث آن بودند را مورد سوال قرار می دهد؟ چه کسی از آن‌ها می‌پرسد که چرا فرصت ها را از معیشت مردم گرفته اید؟

شافعی نتیجه عدم پاسخگویی به این مسائل را ایجاد بی اعتمادی در بین مردم دانست.

وی با تاکید بر اینکه شرایط پیش رو کشور شرایطی کاملا متفاوت است، افزود: مسیر پیش رو می‌تواند امیدوارکننده باشد اگر برای یکبار هم شده حرف خود را با عمل، برای استفاده از بخش خصوصی یکی کنید.

رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: خیلی‌ها پشت این در انتظار تصمیم درست از سوی شما را دارند، خیلی از فعلان اقتصای به ناروا به مجامع محاکمه کشیده و خانه نشین شده‌اند، این لشکر با ظرفیت بالقوه نیاز به کمک شما دارد.

شافعی در پایان سخنان خود تاکید کرد: شرایط مهیا ست تا با مرهم جدید آینده اقتصاد کشور را روشن کنیم.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین