سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 شمسی /5/14/2024 8:10:10 AM

روزنامه کیهان

100 هزار میلیارد تومان برآورد فرار مالیاتی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس، سید احسان خاندوزی در برنامه اقتصادی «عیار» درباره وضعیت مالیات در کشور گفت: برآوردها نشان می‌دهد عملکرد دو سال اخیر پیام خوبی در حوزه مالیات به ما نمی‌دهد، به طوری‌که سهم مالیات در بودجه سال آینده کاهش یافته و به زیر 30 درصد رسیده است.
خاندوزی به پرسشی مبنی بر اینکه در مجلس قبل بحث مالیات بر عایدی سرمایه مطرح شد و دولت اعلام کرد که این طرح را به مجلس تحویل خواهد داد اما چرا خبری از اجرای آن نیست پاسخ داد: دولت‌ها به دلیل اینکه کوتاه‌مدت سر کار می‌آیند با این استدلال که نباید یک قشر خاص را با خودمان در تقابل قرار دهیم به استقراض رو می‌آورند و منتظر می‌شوند تا راه فروش نفت بازگردد و به اعتیاد نفتی خود ادامه دهند.
نایب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه دولت از طریق انتشار اوراق مالی هزینه‌های خود را پوشش می‌دهد تصریح کرد: انتشار اوراق نوعی آینده فروشی است و در چند سال گذشته شاهد این بودیم که سهام برخی شرکت‌های دولتی مانند بانک‌، بیمه و پالایشگاه‌ها در بورس عرضه شد و با ادامه همین ساز و کار اصلاح مالیاتی در کشور اتفاق نیفتاد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه توضیح داد: مالیات بر عایدی سرمایه به این صورت است، افرادی که از دارایی دوم خود به‌عنوان سفته بازی استفاده می‌کنند باید مالیات بپردازند. به بیان بهتر افرادی که بیش از یک خانه‌دارند و برای کسب سود خرید و فروش انجام می‌دهند باید مالیات آن را بپردازند.
وی ادامه داد: مشخص است در بدنه دولت اراده‌ای برای انجام این کار نیست اما باز هم مجلس تلاش خود را در این زمینه انجام می‌دهد. خاندوزی به فرار مالیاتی در کشور‌ اشاره کرد و گفت: بین 80 تا 100 هزار میلیارد تومان برآورد قطعی فرار مالیاتی در کشور است.
وی تأکید کرد: دریافت مالیات از سهام و سپرده‌های بانکی اصلا در دستور کار نیست و مردم نباید در این زمینه نگران باشند. اما آنچه برای بودجه سال آینده در نظر گرفته شده دریافت مالیات از صادرات مواد خام است.
خاندوزی با تأکید بر اینکه درآمد پیش‌بینی شده از محل مالیات بر خانه‌های خالی در لایحه بودجه بیشتر شبیه شوخی است، اضافه کرد: دولت در لایحه بودجه 1400 برای دریافت مالیات از خانه‌های خالی رقم 200 میلیارد تومان را در نظر گرفته، این در حالی است که به راحتی این رقم می‌تواند به 5 هزار میلیارد تومان برسد.

 

 

روزنامه اطلاعات

مزایای معامله اوراق سلف مسکن

اوراق سلف مسکن طرحی است که در جهت راهبردی کردن معاملات مسکن به کار گرفته می‌شود و هدف اصلی این طرح کمک به خرید مسکن به صورت متری است به شکلی که برای خریداران این امکان فراهم می‌شود تا بتوانند یک متر از یک واحد مسکونی را خریداری کنند.
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران در گفتگویی به تشریح کارکرد، چگونگی خرید و فروش و قیمت گذاری اوراق سلف موازی مسکن پرداخت.
علیرضا ناصرپور اظهار کرد: این طرح در قالب اوراق سلف موازی دیده شده و تا به امروز درخواست هایی از جانب شرکت‌های انبوه ساز مسکن برای فروش اوراق سلف داشته ایم که بررسی آنها از سوی سازمان بورس انجام شده است؛ اگر مجموع اقدامات صورت گرفته به ثمر برسد شرایط برای عرضه اوراق سلف مسکن به زودی فراهم می شود.
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران تصریح کرد: اوراق سلف ابزاری هستند که شرکت ها از طریق آن می‌توانند اقدام به تامین مالی کنند، روی این اوراق سررسید هایی وجود دارد که شرکت‌ها مجاب می شوند که تا تاریخ مذکور واحد‌ها را تحویل دهند.
ناصر پور گفت: قیمت گذاری واحد ها بر مبنای عرضه و تقاضا در بازار انجام می‌شود، از آنجایی که بازار مسکن با نوسان قیمت همراه است اگر تا زمان سررسید قیمت این اوراق براساس نوسان نرخ‌ها در بازار مسکن تغییر کند، افراد می توانند در بازه های زمانی مختلف اقدام به خرید کنند همچنین ما امکانی را فراهم کرده‌ایم که اگر فردی خواست اوراق خریداری شده را بفروشد به راحتی بتواند این کار را انجام دهد.
وی در رابطه با تفاوت اوراق سلف مسکن با عرضه زمین در بورس کالا اظهار کرد: زمین و ساختمان در بخش اموال غیر منقول بورس کالا معامله می شود که تا به امروز درخواست‌های متعددی از سوی نهاد‌ها برای فروش اموال مازاد به بورس کالا ارائه شده اما اوراق سلف مسکن در شرایطی منتشر می شود که قرار است ساخت و ساز مسکن انجام شود.
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار کرد: دارنده اوراق سلف مسکن در زمان سررسید متناسب با تعداد اوراقی که در اختیار دارد امکان انتخاب واحد های مسکونی را خواهد داشت اما امکان دارد قیمت واحدهای مسکونی در یک پروژه تفاوت داشته باشد به همین دلیل ضرایبی در نظر گرفته شده است به طور مثال افرادی که تعداد معینی اوراق سلف داشته باشند می توانند اقدام به تحویل واحد مورد نظرشان را کنند.
ناصر پور تاکید کرد: اگر تا زمان سررسید اوراق، افراد نتواند اقدام به خرید ملک مورد نظر کند، حراج برگزار می شود و افراد می‌توانند در آنجا اوراق خود را بفروشند.
وی بیان کرد: فقط شرکت های انبوه ساز می توانند اقدام به مشارکت در بحث ساخت و ساز و فروش اوراق سلف کنند زیرا قبل از آنکه قراردادی بین بورس کالا و شرکت ساختمانی بسته شود، اعتبار سنجی انجام می شود.
معاون توسعه بازار و مطالعات اقتصادی بورس کالای ایران اظهار کرد: صندوق های زمین و ساختمان که در گذشته فعالیت داشتند و در حال حاضر فعالیتی ندارند، عمدتا ساختارشان با عرضه زمین و یک واحد تجاری و مسکونی یا اوراق سلف مسکن متفاوت است به طور مثال در بورس کالا افراد به طور مستقیم اقدام به خرید و فروش می کنند در حالی که در صندوق های زمین و ساختمان افراد فقط یک سهامدار جزء بودند که شرکت‌های ساختمانی از جانب آنها اقدام به ساخت و ساز می کردند.
وی بیان کرد: طبیعتا اگر اوراق سلف منتشر شود، آموزش های لازم از سوی بازار سرمایه به افراد داده می شود مسئله ای که در حال حاضر وجود دارد بحث های قانونی و ساختاری است تا در آینده فرآینده انتشار و تحویل اوراق به صورت روان انجام شود.

 

 

روزنامه اعتماد

خروج جهانی از رکود در سال 2021

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از روند رشد و توسعه اقتصادی در سال جاری میلادی پیش‌بینی کرد که رشد اقتصادی جهان در 2021 حدود 4درصد باشد. در سال 2020 اقتصاد جهان حدود 4.3درصد کوچک‌تر شده بود. عمده دلیل رشد اقتصادی مثبت در سال جاری میلادی، توزیع واکسن، اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تر و اعمال محدودیت‌ها برای قطع زنجیره انتقال ویروس است. به نظر می‌رسد با فرض بهبود شرایط و توزیع سریع‌تر واکسن در کشورها، اقتصاد در سال جاری 0.3درصد کوچک‌تر از سال گذشته باشد. بانک جهانی معتقد است بحرانی که کرونا برای جهان ایجاد کرد، بدتر از بحران «ورشکستگی بزرگ» در دهه 30 است و حتی ممکن است پیش‌بینی‌ها با اعلام موارد جهش‌یافته‌تر، کندتر شوند. در گزارش این نهاد بین‌المللی، رشد چین در سال جاری حدود 8درصد برآورد شده اما اروپا و امریکا همچنان رشد کمتری از چین خواهند داشت. بانک جهانی در بخش‌هایی از گزارش خود می‌افزاید که «کرونا دورنمای رشد اقتصادی حداقل برای یک دهه را کاهش داده و به نظر می‌رسد دولت‌ها با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کنند، مگر اینکه در آموزش، بهداشت، بهره‌وری، تجارت و محیط‌زیست اقداماتی برای بهبود این بخش‌ها انجام دهند.»

کرونا، بدتر از ورشکستگی بزرگ
تا لحظه نگارش این گزارش (چهارشنبه ساعت 16) آمار مبتلایان و فوتی‌ها کرونا به ترتیب حدود 86 میلیون و 840 هزار و یک میلیون و 876 هزار و 300 نفر اعلام شده است. این ویروس که انواع جهش‌یافته بسیاری از آن شناسایی شده، می‌تواند حداقل تا یک دهه شرایط زندگی همه مردم کره‌زمین را تغییر داده و میلیون‌ها نفر را به ورطه فقر مطلق بیندازد. بانک جهانی پیش‌بینی کرده این ویروس تا مدت طولانی که هیچ‌کس نمی‌داند چه زمانی است، فعالیت‌های اقتصادی را کاهش خواهد داد و به تبع آن درآمدها نیز افت خواهند داشت. به باور این نهاد بین‌المللی اولویت سیاستگذاران و تصمیم‌سازان باید جلوگیری از گسترش این ویروس و واکسیناسیون سریع و عمومی باشد، چراکه هر تصمیمی درنهایت باید باتوجه به شرایط کرونا در کشورها اتخاذ شود. به باور نویسندگان این گزارش، برای حمایت از اقتصاد و گام گذاشتن در مسیر بهبودی، باید یک چرخه‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها با هدف رشد پایدار اقتصاد که وابستگی کمی به دولت دارد، بنیان نهاد. هر چند این توصیه برای بسیاری از کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه و اقتصادهای نوظهور کارایی نخواهد داشت، چراکه در این اقتصادها دولت‌ها همه‌کاره هستند و در اقتصادهای توسعه‌یافته نیز با تصویب بسته‌های حمایتی مالی، عملا نقش دولت‌ها در اقتصاد بیشتر شده و به نظر می‌رسد همین امر می‌تواند موجبات تشدید کسری بودجه در بیشتر کشورها را پدید آورد. دیوید مالپاس، رییس گروه بانک جهانی معتقد است در حالی که سال جاری، نوید یک بهبودی در اقتصاد جهانی است، اما سیاستگذاران و تصمیم‌سازان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهند شد؛ سلامت عمومی، مدیریت بدهی، سیاست‌های بودجه، بانکداری مرکزی و اصلاحات ساختاری بخشی از مشکلات پیش روی دولت‌ها خواهد بود. این مسائل می‌تواند آنچه از اقتصاد
پیش روی اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه است، شکننده و غیرقابل انعطاف کند.

سناریوی منفی، همچنان جدی است
با وجود اینکه واکسن‌های مختلفی برای مقابله با کرونا مجوز تزریق دریافت کرده‌اند، اما بانک جهانی همچنان شیوع شدیدتر کرونا و کاهش یا توقف واکسیناسیون عمومی را جدی‌ترین و بدبینانه‌ترین سناریو برای رشد اقتصادی کشورها می‌داند. این رخداد می‌تواند رشد اقتصادی را تا 1.6درصد کاهش دهد اما اگر سناریوی خوشبینانه که همان قطع زنجیره انتقال ویروس و واکسیناسیون گسترده‌تر است، رشد اقتصاد را تا 5 درصد (یک درصد بیشتر از پیش‌بینی) افزایش می‌دهد.

رشد اقتصادی امریکا، 3.5 درصد
و چین حدود 8 درصد
پیش‌بینی بانک جهانی از رشد اقتصادی دو قدرت جهان، 3.5 و 7.9درصد است. رشد اقتصادی منطقه یورو نیز که در سال گذشته کاهشی 7.7درصدی داشته، به 3.6درصد می‌رسد. ژاپن نیز 2.5درصد رشد خواهد داشت. در بخشی از گزارش بانک جهانی آمده که «تولید ناخالص داخلی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه پس از انقباض 5درصدی در سال گذشته میلادی، در سال پیش رو 3.4درصد رشد را تجربه خواهند کرد.

خاورمیانه نیز رشد می‌کند
بانک جهانی معتقد است منطقه خارومیانه پس از مشکلات عدیده‌ای که در سال 2020 با آن درگیر بود، سال جاری را با رشد اقتصادی 2.1درصد به پایان می‌رساند. باتوجه به اینکه کشورهای این منطقه در حال توسعه هستند، نفت تاثیر تعیین‌کننده‌ای بر رشد اقتصادی آنها خواهد داشت، به‌گونه‌ای که احتمال عادی شدن تقاضای نفت و به تبع آن افزایش قیمت‌ها، پایان یافتن توافق کاهش تولید اوپک پلاس در ۲۰۲۱ و برداشتن تدریجی محدودیت‌های سفر از مهم‌ترین عوامل بهبود‌دهنده رشد اقتصادی 1.8درصدی کشورهای صادرکننده نفت است. با این وجود به دلیل کاهش درآمدهای نفتی در سال 2020، خطر تشدید کسری بودجه همچنان برای کشورهای صادرکننده وجود دارد. به باور بانک جهانی رشد اقتصادی عراق، عربستان و امارات به ترتیب با 2، 2 و 3درصد از دیگر کشورهای منطقه خاورمیانه بیشتر خواهد بود. مهم‌ترین دلیل این افزایش رشد اقتصادی به دلیل پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری نفتی و تقویت تقاضای نفت است.

رشد اقتصادی کشور با بهبود وضعیت توریسم
در بخشی از گزارش بانک جهانی، پیش‌بینی شده اقتصاد ایران در سال آینده رشد مثبت 1.5درصد داشته باشد. عمده دلیل این افزایش رشد اقتصادی به دلیل کنترل شیوع کرونا، افزایش مصرف و بهبود صنعت توریسم خواهد بود. پس از سه سال رشد اقتصادی منفی 6درصدی در سال 2018، منفی 6.8درصدی در سال 2019 و منفی 3.7درصدی در سال گذشته، این پیش‌بینی می‌تواند تا حدی نشان دهد اقتصاد در مسیر ریکاوری قرار دارد. هر چند نباید از مشکلاتی که کسری بودجه می‌تواند بر اقتصاد و رشد اقتصادی آورد، غافل شد. پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی از رشد اقتصادی در سال 2022، 1.7درصد است.

همه‌گیری و مخاطرات بدهی
بانک جهانی معتقد است همه‌گیری یک خطر جدی برای تمام جهان داشته و آن افزایش و تجمیع بدهی‌هاست. تلنبار شدن بدهی‌ها زمانی نگران‌کننده‌تر می‌شود که ممکن است اصلاحات اقتصادی را سخت‌تر و روند بهبود اقتصادی را کندتر کند. در این صورت تلاش سیاستمداران و تصمیم‌سازان برای هماهنگی اقتصادی کارایی خود را از دست می‌دهد. در واقع کرونا ریسک بدهی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه را تشدید می‌کند که این امر می‌تواند باعث افزایش فشار بدهی و کاهش توانایی وام‌گیرندگان در بازپرداخت بدهی‌ها شود. این روند ممکن است یک دهه به طول بینجامد که در این‌صورت فاصله بین کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه و نوظهور بیشتر و بیشتر می‌شود؛ چیزی که کشورها نمی‌توانند آن را بپذیرند. بانک جهانی معتقد است برای کاهش فشار بدهی باید همه کشورها همکاری کنند، چراکه ممکن است بدهی در اقتصادهای نوظهور و در حال توسعه به اندازه 9درصد تولید ناخالص داخلی در 2020 بیشتر شود.

 

 

روزنامه شرق

ایران درگیر انسداد تعاملی شده است

محسن رنانی نویسنده کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» در مراسم رونمایی از این کتاب، به ایجاد انسداد تعاملی در کشور اشاره کرد. انسدادی که به گفته او ناشی از عدم ایجاد تعامل و ارتباط بین اجزای مختلف قدرت و نظام تصمیم‌سازی در کشور است. البته او برای خروج از انسداد ایجادشده راهکارهایی هم ارائه کرد. به گفته رنانی، ایجاد تعامل و ارتباط حاصل تلاش و تجربه رویدادهای مختلف در جامعه است. اگر جامعه‌ای عجول باشد و دست به انقلاب برای جایگزینی مهره‌های تصمیم‌گیر بزند، امکان شکل‌گیری ارتباطات تعاملی در فضای تصمیم‌گیری را حذف می‌کند در صورتی که اگر کمی صبر پیشه کند، لایه اصلی و تصمیم‌گیر در جوامع بر اساس جریانات طبیعی جایگزین خواهند شد و در این جابه‌جایی‌ها، ‌راهی جز گشایش فضای پیش‌رو باقی نمی‌ماند.

بعدازظهر سه‌شنبه، مراسم رونمایی از کتاب «اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی ایران» در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد. در این مراسم، محسن رنانی کارشناس اقتصادی و نویسنده این کتاب با تشریح دلایل تأخیر در رونمایی از آن، بیان کرد: من با چهار مجموعه، چهار تلاش شکست‌خورده داشتم. این مسئله سبب شد که متوجه شدم یک‌مشکلی در نظام تدبیر ما وجود دارد که در روان‌شناسی به آن هرس سیناپسی می‌گویند و در جامعه‌شناسی به آن انسداد تعاملی گفته می‌شود.
او افزود: داستان هرس سیناپسی این است که مغز هر کودک در زمان تولد کامل است. ارتباط بین نورون‌ها (سلول‌های مغزی) امکان فکرکردن و بلوغ به کودک می‌دهند. به این ارتباطات سیناپس می‌گویند.
این کارشناس اقتصادی گفت: شبکه ارتباطات بین سلول‌های مغزی امکان فکرکردن، حافظه‌داشتن و ارتباطات را برای فرد فراهم می‌کند. این ارتباطات وقتی برقرار می‌شود که بچه درگیر تجربه‌کردن و تعامل با محیط شود. بعد از یک‌دوره‌ای که سیناپس‌ها شکل گرفت، هرس سیناپس مغزی شکل می‌گیرد. او ادامه داد: در جریان هرس سیناپسی ارتباطاتی که سیناپس‌هایش تقویت نشده است، حذف می‌شوند. مثلا لهجه‌ای که دائما با بچه صحبت شده است، سیناپس‌هایش تثبیت می‌شود اما اگر بچه با سوسک ارتباط نگیرد، سیناپس‌های مغزی ارتباط با سوسک حذف می‌شود و بچه تا آخر عمرش نمی‌تواند با سوسک ارتباط بگیرد.
به گفته رنانی هرس سیناپسی عمدتا روی قشر خاکستری مغز شکل می‌گیرد. در کودک قشر خاکستری مغز تغییر نمی‌کند اما در سیستم زنده‌ای مثل جامعه، قشر خاکستری مغز می‌تواند جابه‌جا و حذف شود.
او اضافه کرد: جمع‌بندی من این است که درحال‌حاضر جامعه ما دچار هرس سیناپسی شده است. جامعه سلول مغزی دارد. شوراهای عالی، مراکز تصمیم‌گیری و مقامات هرکدام یک سلول مغزی سیستم هستند که باید تصمیم بگیرند.
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: بعضی از این افراد خیلی هوشیار و بعضی از آنها خیلی باسوادند. برخی هم خیلی متخصص هستند. این مسئله را انکار نمی‌کنیم و نمی‌گوییم بی‌سواد هستند. ممکن است حتی سر جای درست نشسته باشند. این را هم نفی نمی‌کنم. اما ارتباط سلول‌های مغزی این نظام تدبیر از بین رفته و متوقف شده است.
‌ارتباطات به نظام سیاسی اجازه تغییر مؤثر می‌دهد
رنانی بیان کرد: ارتباطات است که اجازه می‌دهد یک نظام سیاسی به یک تغییر مؤثر برسد. حتی اگر یک آدم متخصص سر جایش نشسته باشد، اگر سیناپس‌های مغزی نظام سیاسی فعال نباشد یا به‌اندازه کافی از آن استفاده نشده باشد به نحوی که این مسئله نهادینه شده باشد، این سیستم نمی‌تواند عقلانی تصمیم بگیرد.
او افزود: ما هرچه نگاه می‌کنیم، آشکارا می‌بینیم که رابطه وزرا و رئیس‌جمهور قطع است. معاون‌اول با رئیس‌جمهور تقریبا جلسه رسمی می‌گذارد اما تعاملات جدی که بنشینند، درگیر شوند و بحث کنند تا به جمع‌بندی برسند، خیلی سطحی است. رابطه رئیس‌جمهور با رهبری، گفت‌وگو می‌کنند، حال و احوال می‌کنند اما اینکه آقای روحانی روزی دو بار با رهبری گفت‌وگو کند، نه. یک نامه به دفتر رهبری بدهند و پاسخش هم بیاید، ولی... .
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: رابطه مجلس خبرگان با جامعه قطع است. رابطه روشنفکران با حکومت قطع است. رابطه روشنفکران با جامعه قطع است. رابطه روشنفکران با خودشان قطع است. او عنوان کرد: سه تا چهار اقتصاددان درجه یک از نهادگراها و بازارگراها را کنار هم بنشانید تا بحث کنند و جمع‌بندی ارائه دهند. در همان نیم‌ساعت اول، دعوایشان می‌شود و جلسه را ترک می‌کنند.
رنانی گفت: همین مسئله در سایر حوزه‌ها هم هست. وقتی می‌گویم نظام تدبیر، فقط نظام سیاسی را نمی‌گویم البته نظام سیاسی بخش اعظمش است اما قاطبه نظام روشنفکری، دانشگاه‌ها و حوزه هم بخشی از نظام تدبیر هستند.
او افزود: بنابراین ما با هرس سیناپسی در یک‌ مرحله‌ای مواجهیم. نمی‌دانم هرس سیناپسی در نظام سیاسی از چه زمانی شروع شد. البته می‌شود ایده‌هایی داد که هرس سیناپسی از کجا شروع شد اما نمی‌خواهم وارد بحث آن شوم.
‌کشور درگیر انسداد تعاملی
این کارشناس اقتصادی بیان کرد: ما با قطع ارتباطات مواجه شده‌ایم. بهترین آ‌دم‌ها را هم سر جای خودشان بگذاریم، چیزی عوض نمی‌شود زیرا ارتباطات و تعامل متوقف است. در جامعه‌شناسی به چنین وضعیتی انسداد تعاملی می‌گویند.
او ادامه داد: یعنی شما روبه‌روی هم قرار می‌گیرید، نه می‌توانید طرف مقابل را عقب بزنید و نه طرف مقابل می‌تواند شما را عقب بزند. نمی‌توانید با هم گفت‌وگو کنید و به جمع‌بندی برسید. جرئت عقب‌نشینی هم ندارید زیرا می‌دانید اگر عقب‌نشینی کنید، او از پشت پنجه می‌زند. او هم نمی‌تواند عقب‌نشینی کند زیرا می‌داند اگر عقب‌نشینی کرد، از پشت پنجه می‌خورد.
رنانی گفت: همه می‌دانیم بن‌بست است. هیچکس امکان عقب‌نشینی ندارد و امکان گفت‌وگو هم وجود ندارد. به این انسداد تعاملی می‌گوییم. او تأکید کرد: این وضعیت خوب نیست و از داخل آن خیر و راهکاری برای کشور درنمی‌آید. نتیجه همین است که حرف‌های خوب، تلاش‌های خوب، طرح‌ها خوب و مصوبات خوب است اما نتیجه نامطلوب است.
این کارشناس اقتصادی گفت: ما ورودی در سیستم زیاد داریم، خیلی هزینه می‌کنیم، خیلی مصوبه داریم و منابع زیادی را خرج می‌کنیم اما محصول یا ستاده‌های کمی در برخی جاها داریم و دستاورد نداریم.
‌عدم گزارش‌دهی در زمینه دستاوردها
رنانی بیان کرد: ما در روستاها خیلی هزینه کرده‌ایم. جاده‌های زیادی در این مناطق احداث شد اما نتوانستیم مردم را در روستاها نگه داریم. او افزود: ما دستاورد نداریم. تمام گزارش‌هایی که نظام سیاسی و دستگاه‌های اجرائی می‌دهند، مربوط به ورودی‌های سیستم است. گزارش می‌دهند که این‌قدر بودجه داشتیم. گاهی هم نتایح و محصول را گزارش می‌دهند یعنی می‌گویند این‌قدر راه روستایی ساختیم اما کسی راجع به دستاورد چیزی نمی‌گوید. نظام سیاسی آنچه که می‌گوید مربوط به نهاده‌ها و ستاده‌هاست. درباره دستاوردها بحثی نمی‌شود؛ ما در دستاورد شکست خوردیم.
‌راهکار چیست؟
این کارشناس اقتصادی پس از تشریح مسائل به ارائه راهکارها پرداخت و گفت: داستان این است که در انسان به‌عنوان موجود زنده، وقتی هرس سیناپسی رخ داد و غشاء مغزی وضعیتش روشن شد، دیگر تغییری رخ نمی‌دهد تا مغز مضمحل شود زیرا سلول مغزی عوض نمی‌شود. او افزود: اما جامعه به‌عنوان سیستم زنده، سلول‌های اصلی تصمیم‌گیری دارد که به‌طور طبیعی دوره به دوره عوض می‌شوند. نسل عوض می‌شود. مقامات می‌آیند و می‌روند. با آمدن گروه جدید، یک غشای مغزی جدید درجامعه سیناپس‌ها شکل می‌گیرد.
رنانی یادآور ‌شود: اما مسئله‌ای که داریم، این است که وقتی جامعه‌ای صبر و تحمل ندارد تا این غشاء مغزی عوض شود، خسته می‌شود و دست به خودکشی و انقلاب خشونت بار می‌زند. فکر می‌کند اگر مهره‌‎ها را عوض کند، همه‌چیز درست می‌شود. به او می‌گویید وقتی با شورش، انقلاب و خشونت لایه مغزی سیستم را عوض کردید به دلیل اینکه در بستر خشونت این لایه عوض شده است، ارتباطات برقرار نمی‌شود.
او بیان می‌کند: در چنین شرایطی سلول‌های مغزی عوض می‌شود اما سیناپس‌ها شکل نمی‌گیرد. سیناپس‌ها و ارتباطات در فضای تعاملی مثبت شکل می‌گیرد. آنچه ما باید بر آن تأمل کنیم، این است که تا لایه خاکستری عوض نشود، چیزی عوض نمی‌شود. او گفت: به هر ترتیب 40 سال گذشته است. لایه خاکستری نظام تدبیر دیگر سنش افزایش یافته است و یک زایمان طبیعی به طور قهری رخ خواهد داد. یک نقل و انتقال طبیعی رخ می‌دهد و بخش زیادی از لایه تصمیم‌گیری مرکزی جابه‌جا می‌شود و به‌طور طبیعی این نقل و انتقال و تغییر نگاه رخ می‌دهد.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: زیرا سیستم امکان دیگری در برابرش نیست. یک موقعی سیستم امکان دیگری در برابرش بود. نفت و منابع داشت، جامعه پرانرژی داشت. در آن شرایط می‌گفتیم دوباره همان روند ادامه خواهد یافت اما امکان اینکه روندی که در 40 سال ادامه داده است را ادامه دهد، دیگر وجود ندارد. او بیان کرد: آنچه که وضعیت موجود را درست کرده است، غشای مغزی است که این ساختار را شکل داده و نگذاشته است که تحول پیدا کند، افق گشایی بشود و تغییرات ساختاری رخ دهد. آنچه مأموریت روشنفکری و نخبگان سیاسی است، این است که در این دوره‌ای که ما وارد دوره زایمان طبیعی قدرت می‌شویم و گذار طبیعی قدرت رخ می‌دهد، از این دوره مراقبت کنیم که وارد بحران، بی‌ثباتی و شورش نشویم.
رنانی افزود: نباید وارد درهم‌ریزی شویم تا این گذار طبیعی رخ دهد. صبر از اینجا به بعد، دیگر صبر استراتژیک است. الان باید جامعه را با صبر استراتژیک آشنا کنیم. باید امیدبخشی به جامعه در هر محفلی داشته باشیم. محیط را شاد و گرم نگه داریم زیرا ناامیدی پایان کار است. او یادآور شد: تمام رهبران سیاسی، وقتی موفق به ایجاد انقلاب شدند که جامعه را از سیستم موجود ناامید کردند.
این کارشناس اقتصادی گفت: ما در حال ورود به عصر شبکه هستیم. عصر شبکه عصری است که دولت‌ها ذاتا کوچک می‌شوند. پول اصلی‌ترین ابزار دولت‌هاست اما در دوره تسلط پول دیجیتال این ابزار از دستشان خارج می‌شود و دولت‌ها خیلی نمی‌توانند روی آن تسلط داشته باشند.
او ادامه داد: بخش زیادی از ابزارهایی که می‌تواند دولت‌ها را بزرگ و هژمون نگه دارد، از دست می‌رود. در این دوره باید مراقب بود ثباتمان از دست نرود. مهم‌ترین مأموریت روشنفکران این است که امید ببخشند و بین خودشان، جامعه و حکومت گفت‌وگو را شروع کنند. حتی اگر این گفت‌وگو بی‌نتیجه باشد. صرف وجود گفت‌وگو، امید بخش است.
به گفته رنانی روشنفکران در سطح فردی دو مأموریت و در سطح اجتماعی هم دو مأموریت دارند. در سطح فردی باید در دوره گذار خوب کار کنند و کار خوب تحویل دهند و در سطح اجتماعی هم باید امیدآفرینی و خلق امید، تشویق و ترویج گفت‌وگو در دستور کارشان باشد. او اضافه کرد: هیچ کار دیگری در این دوره گذار جواب نمی‌دهد. بر این اساس، باید ببینیم در تعاملات آتی کشور چه کنیم. ما راهی نداریم جز اینکه جامعه را گرم و امیدوار نگه داریم. حکومت هم راهی ندارد که بعد از این دوره، وارد افق‌گشایی شود.
رنانی گفت: من معتقدم این نقل و انتقال طبیعی دولت که رخ بدهد، راهگشایی اتفاق می‌افتد، بدون اینکه کسی بتواند در مقابل آن مقاومت کند.
‌کاهش اهمیت اقتصاد نفت
عباس آخوندی، وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی نیز در این نشست با اشاره به محتوای کتاب عنوان کرد: در این کتاب دو نکته برای من جالب بود. بازار انرژی و بحث درباره موقعیت اقتصاد نفت در آینده جهان و تأثیر آن بر ایران در این کتاب تبیین شده است. نکته دیگر اینکه در این کتاب تلاش شده این بحث شکافته شود که در چارچوب و رویکرد تمدنی می‌توان اقداماتی را انجام داد.
او افزود: همان‌طور‌که در کتاب هم اشاره شده است، اهمیت اقتصاد نفت در سه دهه آینده به‌تدریج کاهش می‌یابد؛ اما این به مفهوم اینکه اهمیت نفت از بین برود یا حذف و لغو شود نیست بلکه اهمیت آن به شکل نسبی تغییر می‌کند.
آخوندی گفت: در مقایسه با 20 سال پیش همین اهمیت نفت کم شده است. رشد مصرف انرژی در اروپا از غیر نفت تأمین شده و بقیه کشورها هم به همین سمت خواهند رفت. ما برای همیشه نمی‌توانیم فکر کنیم که نفت را زیر زمین نگه داریم، زیرا در آینده که می‌خواهیم از آن استفاده کنیم ممکن است اساسا اهمیت موجود را نداشته باشد.
او درباره مقیاس تمدنی هم عنوان کرد: سیاست آینده جهان لزوما ارتباط دولت- ملت‌ها نیست. ما در آینده با پدیده فراملی در همه حوزه‌ها مواجه هستیم؛ بنابراین نیازمند مقیاس‌های فراملی هستیم. مقیاسی که در سطح دنیا عمل می‌کند، مقیاس تمدنی است. بحث این است که آینده جهان به سمت غلبه تمدن غرب پیش می‌رود. هر دو نظریه مبنایش تمدن است و دولت-ملت نیست. آن واحدی که عمل می‌کند واحد تمدنی است.
وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی بیان کرد: نظریه برخورد تمدن‌ها، نظریه غالب است اما تمدن‌ها را از درون دچار فساد می‌کند. آخوندی گفت: من با این بحث که گفته شود ما در عالم سیاست، اقتصاد و فرهنگ با پدیده‌های فراملی مواجه هستیم، کاملا هم‌دل هستم. ‌اندازه پدیده‌ها دیگر ملی نیست. نمی‌توانید بگویید صنعتی می‌خواهم که ‌اندازه ملی داشته باشد. صنعتی مثل موبایل داشته باشید که در سطح ملی فعال باشد. شبکه ارتباطات ‌اندازه‌اش جهانی است. خودرویی نمی‌توان تعریف کرد که ‌اندازه‌اش ملی باشد.
او اضافه کرد: اقتصاد، سیاست و فرهنگ ‌اندازه‌هایشان فراملی است؛ بنابراین به یک منطق فراملی نیاز دارید. این منطق فراملی هم به‌صورت تصادفی رخ نمی‌دهد. نمی‌توانیم با هم قرارداد ببندیم تا یک منطق فراملی شکل بگیرد. این منطق قراردادی لحظه‌ای نیست.
وزیر سابق راه‌و‌شهرسازی گفت: همه همکاری‌های منطقه‌ای در بستر یک تمدنی بنا نهاده شده‌اند. یک بستر می‌خواهد و تمدن مهم‌ترین بستری است که همکاری فراملی را می‌تواند استوار کند. او افزود: اینکه مقیاس تمدن با مفهومی به نام تمدن و عنصر تمدن را در این کتاب سطح تحلیل آورده‌اند و راجع به آن بحث کرده‌اند، گام درستی است. حتی تصورم این است که در منطقه می‌توانیم تمدن ایرانی را محور قرار دهیم و همکاری منطقه‌ای ما با مفهوم منافع مشترک و کنش مشترک، براساس حوزه تمدنی ایران می‌تواند صورت بگیرد. آخوندی گفت: این حوزه تمدنی هم از جهت مقیاس می‌تواند با همه تمدن‌ها همکاری داشته باشد و هم از جهت محتوا، دارای محتوای لازم است. همچنین از جهت زیست نظام معرفتی تجربه و نظم حاکم در منطقه و حوزه منفعت، همه عناصر لازم را برای اینکه در حوزه تمدنی ایران بتوانیم یک سازوکار تمدنی را برای عمل مشترک و کار مشترک بنیان‌گذاری کنیم، دارد.
‌نیروگاه اتمی مناسب مناطق زلزله‌خیز نیست
محمدرضا اسلامی، کارشناس اقتصادی نیز به‌عنوان دیگر سخنران این برنامه گفت: در اقتصاد سیاسی مناقشه اتمی، جا دارد که نگاهی به تجربه دیگر کشورها به‌ویژه کشور ژاپن داشته باشیم. تا چیزی را که در این کشور تجربه شده، تجربه نکنیم.
او افزود: اقلیم ما در ایران مثل کشورهای بدون زلزله نیست. مسئله زلزله برای ما بسیار جدی است و نمی‌توان این مسئله را ندیده گرفت. قطعا برای کشور ما داشتن دانش هسته‌ای یک ضرورت است اما اینکه انرژی هسته‌ای برای ما ضرورت است، این نکته محل تأمل است.
به گفته اسلامی در 11 مارس 2011 زلزله و سونامی در ژاپن رخ داد. مشکلاتی برای فوکوشیما نیروگاه هسته‌ای ژاپن ایجاد شد و با وجود آنکه گفته می‌شود در آن زمان حدود 30 درصد از منابع برق ژاپن توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شد، بعد از سونامی نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرد مسئله اعتماد به ایمنی انرژی هسته‌ای از بین رفته است. او افزود: در آن زمان دولت ژاپن برنامه کاهش استفاده از انرژی هسته‌ای را در دستور کار قرارداد و نیروگاه‌های هسته‌ای از مدار خارج شد؛ اما ازآنجاکه کشور ژاپن یک کشور صنعتی است، بعدها دولت مجبور شد بخشی از نیروگاه‌ها را به مدار برگرداند، زیرا تأمین برق صنعتی تولیدکنندگان قطعات برای برندهای صنعتی هم دچار مشکل شده بود.
این کارشناس اقتصادی گفت: نبود برق روند صادرات ژاپن را متوقف کرد اما با وجود اینکه ژاپن پنجمین واردکننده انرژی در جهان است، گفته می‌شود درحال‌حاضر 9 تا 10 رآکتور از 54 رآکتور این کشور فعال است و برنامه افزایش انرژی هسته‌ای این کشور که قرار بود میزان تأمین انرژی هسته‌ای از 30 درصد به 40 درصد کل انرژی ژاپن افزایش یابد، متوقف شده است و درحال‌حاضر فقط سه تا چهار درصد انرژی این کشور توسط نیروگاه‌های هسته‌ای تولید می‌شود.
او عنوان کرد: در ژاپن با یک زلزله بزرگ، مواد رادیواکتیو وارد آب‌های این کشور شد و این نیروگاه توسط دولت تا مدت‌ها خاموش نگه داشته شد. ما تجربه ژاپن در نیروگاه‌داری هسته‌ای را نداریم و این مسئله از نظر فنی جای تأمل جدی دارد که آیا در اتکا به منابع تأمین انرژی در سال‌های آینده باید بیشتر به سمت نیروگاه اتمی برویم یا اینکه این تجربه را جدی بگیریم و فکر کنیم. او گفت: فرض می‌کنیم مناقشه هسته‌ای تمام شود اما در اقلیم زلزله‌خیز ایران آیا صلاح هست که به سمت این انرژی برویم یا صلاح نیست.
در این نشست فرشاد مؤمنی هم حضور داشت.

 

 

روزنامه دنیای اقتصاد

دومینوی شکست ترامپ

دنیای اقتصاد : با شمارش ۹۸ درصد آرای مرحله دوم انتخابات سنای جورجیا پیروزی «رافائل وارناک» نامزد دموکرات‌ها قطعی شد و در عین حال آخرین نتایج نشان می‌دهد «جان اوسوف» دموکرات نیز از رقیب جمهوری‌خواه خود پیشی گرفته است. قطعی شدن پیروزی وی به معنای پایان یافتن سلطه جمهوری‌‌خواهان بر مجلس سنای آمریکا است. برآوردهای اولیه نشان می‌دهد میزان مشارکت در شهرهای کوچک، حومه‌های شهر و روستاهای بیشتر سفیدپوست‌نشین، کمتر از انتخابات ریاست‌جمهوری‌ سوم نوامبر بود. به نظر می‌رسد به‌دلیل کمپین تقلب ترامپ، رای‌دهندگان جمهوری‌خواه از انگیزه لازم برای مشارکت در این انتخابات برخوردار نبوده‌اند. مشارکت اما در پایگاه رای دموکرات‌ها یعنی منطقه‌های رنگین‌پوست‌نشین و مناطقی که آمریکایی-آفریقایی‌های بیشتری دارد، نزدیک به مشارکت انتخابات در سوم نوامبر بوده است. در عین حال تحلیلگران اقتصادی باور دارند که درصورت کنترل دموکرات‌ها بر سنا، آمریکا سال آینده شاهد افزایش رشد اقتصادی بیشتری خواهد بود.
دومینوی شکست ترامپ
با شمارش ۹۸ درصد آرا مشخص شد که جورجیا به رنگ آبی در آمد و هر دو نامزد دموکرات‌ها برای انتخابات سنا به پیروزی رسیدند و به این ترتیب جمهوری‌خواهان اکثریت خود را در این مجلس از دست می‌دهند. بر اساس آخرین اخبار، «رافائل وارناک»، نامزد دموکرات کرسی سنا در انتخابات ایالت جورجیا پیروز شد. وارناک یک کشیش در کلیسای آتلانتا بود که مارتین لوتر‌کینگ جونیور، رهبر حقوق مدنی در آن کشته شد. وارناک دومین آمریکایی- آفریقایی تباری است که در عصر جدید وارد سنا می‌شود و همچنین اولین مرد سیاه پوست دموکراتی است که از یک ایالت جنوبی وارد مجلس سنا می‌شود. وارناک در یک سخنرانی مجازی به طرفدارانش گفت: «امشب، ما ثابت کردیم که با امید، کار سخت و همیاری مردم هر چیزی ممکن است.» همچنین اعلام شد که «جان اوسوف» دموکرات نیز توانست از رقیب جمهوری خواه خود پیشی بگیرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در صورت پیروزی نهایی نمایندگان دموکرات در این ایالت تعداد کرسی‌های دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان در سنا برابر ۵۰ می‌شود.

از آنجا که نامزدها در دور اول رای‌گیری که در نوامبر برگزار شد حداقل ۵۰ درصد از آرا را به دست نیاورند، طبق قوانین انتخاباتی ایالت جورجیا انتخابات به دور دوم کشیده شد. با توجه به پیروزی جو بایدن، رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در انتخابات ماه نوامبر، هم اکنون او برای پیشبرد برنامه‌های خود نیازمند حمایت اکثریت سنا است. به گزارش رویترز، دونالد ترامپ روز دوشنبه برای حمایت از دو نامزد جمهوری‌خواه به ایالت جورجیا سفر کرد و در تجمع انتخاباتی در این ایالت شرکت کرد. با این حال، به نظر می‌رسد حضور او هم نتوانست از شکست نامزد جمهوری‌خواهان جلوگیری کند. ترامپ، همچنین روز سه‌شنبه ۱۶ دی ماه اعلام کرد که روز چهارشنبه ۱۷ دی ماه در تجمع هواداران خود در واشنگتن سخنرانی خواهد کرد. ترامپ در توییت خود سخنرانی خود را «تجمع نجات آمریکا» نامیده بود. ترامپ در توییتر نوشت: «آنها (دموکرات‌ها) در حال صحنه‌سازی برای حجم بالایی از رأی‌دهندگان علیه نامزدهای جمهوری‌خواه هستند. همین حالا چهار هزار برگه رأی پستی در «فولتون کانتی» پیدا شد. بفرمایید!». تجمع هواداران ترامپ همزمان با نشست روز چهارشنبه کنگره برای تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد. خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز نوشتند، معترضان تقریبا هیچ شانسی برای ممانعت از ورود جو بایدن به کاخ سفید ندارند. تصمیم معترضان در عین حال انتقاد شدید دموکرات‌ها و حتی برخی از جمهوری‌خواهان عضو کنگره را به دنبال داشت. با این حال، ترامپ همچنان از تایید پیروزی بایدن خودداری کرد و تاکید داشت که به مبارزه خود برای تغییر نتایج انتخابات ادامه خواهد داد. اعتراضات ستاد انتخابات دونالد ترامپ و جمهوری‌خواهان تاکنون از طریق بازشماری آرا و دستگاه قضایی این کشور برای تغییر نتیجه انتخابات با شکست مواجه شده است. به گزارش نیوریوک تایمز، میزان مشارکت در شهرهای کوچک، حومه‌های شهر و روستاهای بیشتر سفید پوست نشین کمتر از انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر بود. به نظر می‌رسد که با نبود نام دونالد ترامپ بر برگه‌های رای، انگیزه بسیاری از رای‌دهندگان برای مشارکت در این انتخابات کمتر شده است. مشارکت اما در منطقه‌های رنگین پوست نشین و مناطقی که آمریکایی-آفریقایی‌های بیشتری دارد، نزدیک به مشارکت انتخابات سوم نوامبر بود.

کرسی سرنوشت‌ساز
پیروزی وارناک یک موفقیت بزرگ برای حزب دموکرات در ایالت جورجیاست. این حزب از سال ۲۰۰۰ تا کنون نتوانسته بود از این منطقه به مجلس سنای آمریکا، سناتور دموکرات بفرستد. با این حال، همه چشم‌ها به نتیجه رقابت‌ها بر سر کرسی دیگر دوخته شده است. هرکدام از احزاب کرسی دیگر را ببرد، کنترل مجلس سنا را در دست خواهد گرفت. جو بایدن، برای به ثمر رساندن بسیاری از برنامه‌های داخلی‌اش، از جمله برنامه بیمه بهداشتی مقرون به صرفه برای همه آمریکایی‌ها، نیاز به حمایت هردو مجلس کنگره دارد. اگر جمهوری‌خواهان کنترل سنا را به عهده بگیرند، آنها توانایی محدود کردن برنامه‌های بایدن را خواهند داشت. جورجیا از ایالت‌هایی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به نتیجه آرای انتخابات ریاست جمهوری در آن معترض است.در دو ماه گذشته، ترامپ و تیم حقوقی‌اش چندین بار از مجاری مختلف سعی کردند که آرای جورجیا را باطل کنند. چندی پیش یک فایل صوتی از سوی واشنگتن پست منتشر شد که حاوی صدای مکالمه دونالد ترامپ با وزیر داخلی ایالت جورجیا بود. ترامپ وزیر داخلی جورجیا را برای لغو آرای این ایالت تحت فشار قرار داد و حتی از او خواست که به نفع ترامپ رای بیابد. صبح روز سه‌شنبه و پس از آغاز رای‌گیری برای دو کرسی مجلس سنا در ایالت جورجیا، ترامپ در توییتی نظریه توطئه‌ای را مبنی بر وجود مشکلات فنی در دستگاه‌های رای‌گیری در جورجیا منتشر کرد. «گابریل استرلینگ»، مدیر سیستم‌های انتخاباتی ایالت جورجیا، پیش از پایان شمارش همه آرا به خبرنگار سی.ان.ان گفت که اگر سناتورهای جمهوری‌خواه ایالت در رقابت روز سه‌شنبه شکست بخورند، ترامپ مسوول خواهد بود. او گفت:«این امر به شدت بر دوش پرزیدنت ترامپ و اقداماتی است که از سوم نوامبر به بعد اتخاذ کرد. وقتی به مردم می‌گویی رأی شما شمرده نمی‌شود و به سرقت رفته، مردم باور می‌کنند.» تعدادی از جمهوری‌خواهان و تحلیلگران هم این را مطرح کرده‌اند که ادعاهای ترامپ در مورد تقلب موجب تضعیف روندهای انتخاباتی شده و این موجب شده که میزان مشارکت رأی‌دهندگان جمهوری‌خواه کاهش پیدا کند. «چارلز بولاک سوم»، استاد علوم سیاسی دانشگاه جورجیا که با نیویورک تایمز سخن می‌گفت، از افسردگی رای‌دهندگان می‌گوید و معتقد است که رفتارهای ترامپ موجب کاهش مشارکت شده است. «استیسی آبرامز»، سیاستمدار زن آفریقایی- آمریکایی که سال‌ها در ایالت جورجیا فعال حقوق رای‌دهندگان اقلیت‌ها بود، یکی از افرادی است که برای پیروزی دموکرات‌ها در ایالت جورجیا ستایش می‌شود.آبرامز در مسند نماینده در مجلس ایالتی خدمت کرده و از سال ۲۰۱۱، رهبر اقلیت دموکرات این مجلس شده است. او با رهبری سیاسی خود که مبتنی بر ساختن شبکه‌های انسانی و احساسی بین رای‌دهندگان رنگین‌پوست، مهاجرها، زنان و رای‌دهندگان از آمریکای لاتین بود توانست ایالت جورجیا را که پیش از این همیشه ایالتی محافظه‌کار و جمهوری‌خواه بود، تبدیل به ایالتی دموکرات کند. آبرامز مطالباتش را برای رسمیت‌یابی و شفافیت در مورد حقوق رای‌دهندگان اقلیت، به خانه به خانه در جورجیا کشانده و فعالیت‌های جنبش از پایین او موجب افزایش مشارکت در بین رای‌دهندگان مترقی و رنگین‌پوستان در جورجیا شده است. او خود نامزد انتخابات جنجالی سال ۲۰۱۸ برای مسند فرمانداری جورجیا بود و نتوانست برنده شود، اما همچنان کمپین‌های او و تلاش‌هایش برای ساختن جنبش‌های حمایتی از مطالبات پیشرو، از دلایل پیروزی دموکرات‌ها در ایالت جورجیا محسوب می‌شود.

نشست مشترک مجلسین آمریکا
نشست مشترک کنگره ایالات‌متحده آمریکا برای بررسی نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ و معرفی رئیس‌جمهوری بعدی این کشور، ساعت یک بعدازظهر روز چهارشنبه ششم ژانویه به وقت شرق آمریکا در ساختمان کاپیتول‌هیل در شهر واشنگتن دی سی شروع شد. به گزارش «ان‌بی‌سی نیوز»، جلسه تایید نتیجه آرای الکترال کالج در کنگره ایالات‌متحده همواره نشستی تشریفاتی بوده است. سابقه برپایی چنین نشستی به دهه ۱۸۸۰ بازمی‌گردد که قانونی برای بررسی نتایج آرای الکترال در کنگره به تصویب رسید. بر اساس این قانون، رئیس‌جمهوری آمریکا زمانی به‌طور رسمی معرفی می‌شود که نتایج آرای الکترال کالج به تایید کنگره برسد. این قانون به سناتورها اجازه می‌دهد که فرآیند انتخابات در یک یا چند ایالت را به چالش بکشند. در چنین وضعیتی، هر دو مجلس نمایندگان و سنا به‌طور جداگانه وارد شور می‌شوند و در نهایت نظر خود را در مورد اعتبار نتایج انتخابات در ایالت یا ایالت‌های موردمناقشه اعلام می‌کنند. برای ابطال نتایج آرای الکترال هر ایالت نیز نظر موافق هر دو مجلس کنگره الزامی است.

با این حال، طی حدود ۱۴۰ سال اخیر، در کمتر زمانی، نتایج آرای الکترال کالج از سوی کنگره آمریکا به چالش کشیده شده است. از این‌رو، جلسه مشترک کنگره در ماه ژانویه اغلب تشریفاتی و حتی بدون پوشش گسترده رسانه‌ای برگزار می‌شد. روند شمارش آرا توسط رئیس سنا آغاز شد و مورد نظارت قرار گرفت که این‌بار مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور ترامپ مسوول آن است. این شمارش آخرین گام در تایید پیروزی جوبایدن دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری مورد‌مناقشه‌ای است که ترامپ از زمان اعلام نتایج آن را به چالش کشیده و نتایج را جعلی و تقلبی خوانده است. این نشست با اعلام ۳۰۶ رای الکترال برای بایدن در برابر ۲۳۲ رای ترامپ آغاز شد. روال بر این است که پنس پاکت‌های مهر و موم شده آرای الکترال هر ایالت را که درون صندوق‌هایی خاص این امر حمل می‌شود براساس حروف الفبا باز‌می‌کند و آنها را به یکی از چهار نماینده – به‌طور رسمی جمهوری‌خواه و دموکرات از هر دو مجلس- می‌دهد و آنها نتیجه هر ایالت را با صدای بلند اعلام می‌کنند. این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت، مگر اینکه مخالفتی صورت بگیرد که این مخالفت نیز باید به‌صورت کتبی با امضای حداقل یک عضو مجلس نمایندگان و سنا باشد.پس از ارائه مخالفت رسمی شمارش متوقف می‌شود و قانون‌گذاران برای دوساعت به بحث نشسته و سپس به‌طور جداگانه درباره ادامه مخالفت یا تغییر تصمیم خود نظرشان را اعلام خواهند کرد. برای تغییر آرای الکترال هر ایالت هر دو مجلس کنگره باید برخلاف نظر نمایندگان الکترال رای دهند، مثلا برای تغییر آرای الکترال ایالت جورجیا که در حال‌حاضر به بایدن رسیده است باید مجلس نمایندگان و سنا هر دو این آرا را باطل اعلام کنند. اگر یکی از این دو برخلاف این رای دهد، نتیجه به نفع بایدن باقی خواهد ماند. این روند برای هر ایالت به‌طور جداگانه انجام می‌شود، به همین دلیل ممکن است این جلسه حتی تا فردا نیز طول بکشد. با این حال تحلیلگران براین باور هستند از آنجا که اکثریت مجلس نمایندگان در دست دموکرات‌ها است چالش جمهوری‌خواهان با آرای الکترال راه به جایی نخواهد برد و دموکرات‌ها دربرابر هر مخالفت احتمالی با نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری متحد می‌ایستند. تعداد زیادی از جمهوری‌خواهان نیز گفتند به نفع بایدن رای خواهند داد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین