پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 2:00:40 PM
شهرام معینی، عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با "اقتصادنامه" بررسی کرد:

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه اصفهان نسبت به دخالت دولت در قیمت‌‌گذاری دستوری انواع کالا و خدمات در اقتصاد ایران هشدار داد.
چالش قیمت‌گذاری در اقتصاد ایران

شهرام‌معینی در گفت‌وگو با اقتصادنامه افزود: معمولاً در روزنامه‌ها، کتاب‌های درسی و مجامع علمی می‌شود چنین گفته می‌شود که در قیمت‌گذاری انواع کالا و خدمات نباید دخالتی صورت پذیرد؛ اما در شرایطی که مردم تحت این فشارهای اقتصادی هستند؛ مطالبات اجتماعی است که حکم خود را جلو می‌برد به دو مورد باید توجه کرد. اول اینکه  وضعیتی پیدا کنیم که جامعه حس کند در رفاه نسبی قرار دارد و دوم هم جامعه در حالت بهبود رفاه واقعی باشد.

او افزود: در کشورهای همسایه هم رفاه نسبی وجود دارد و هم تدریجاً زندگی رو به بهبود است و این حد از مطالبه، فشار و ا ابزار قیمت‌گذاری برای کسب اعتبار اجتماعی وجود ندارد و طبعاً قیمت‌ها در بازار کشف می‌شود ومداخله ای هم وجود ندارد.

معینی در پاسخ به این پرسش که روند قیمت گذاری‌ها در شکل و قالب فعلی چه آسیبی به اقتصاد در درازمدت خواهد زد پاسخ داد:
 شکی نیست این روند مفید نیست. مداخلات در قیمت‌گذاری بخصوص به‌غیر از موارد خاص شناخته شده مانند کالای عمومی در سایر موارد مضر است.

او تصریح کرد: باید توجه داشت کشورهایی مانند کره شمالی ونزوئلا و کوبا که مانند ایران در تحریم‌های شدید به سر نمی‌برند و با جهان ارتباط دارند به‌خاطر دخالت دولت‌هایشان در قیمت‌گذاری درگیر مسئل و مشکلات اقتصادی مشابه ما هستند و نمی‌توانند از مزایای ارتباط با اقتصاد باز و اقتصاد جهانی برخوردار شوند و طبیعتاً عقب افتاده‌اند.

معینی گفت: می‌دانیم زمانی که قیمت‌ها را پایین‌تر از حد مطلوب و واقعی در بازار تعریف می‌کنیم، در واقع به تولید کننده این سیگنال را ارسال می‌کنیم که وارد فعالیت اقتصادی نشود چون ما قیمت‌ها را پایین اعلام می‌کنیم و اینجا بخشی از سود وی را که انگیزه‌ای برای راه اندازی تولید است و می‌خواهد بدست بیاورد از او می‌گیریم.

او افزود: در بلند مدت ممکن است تولید به‌دلیل مداخله دولت در قیمت‌گذاری‌ها، از چرخه طبیعی خود خارج شود.

این اقتصاددان گفت:  باید توجه داشت که اقتصاد ایران چند دهه است که با چنین موضوع دخالت دولت در قیمت‌گذاری دست و پنجه نرم می‌کند.

او گفت: قیمت دستوری عمر چندانی ندارد و این قیمت امکان بقائش برای همیشه میسر نیست و خیلی دوام ندارد.

معینی افزود: مثلا قیمت دلار بعضی سال‌ها دستکاری شده است و برخی مواقع مثل امسال رها شد و در نهایت قیمت آن آزاد شده است.

او گفت: این ماجرا خود به تنهایی مشکلاتی ایجاد می‌کند و می‌تواند معلول مشکلات بزرگتری نیز باشد و ما را از رقابت در بازارهای جهانی محروم کند.

معینی افزود: اگر وارد تجارت باز جهانی بشویم و رفاه ایجاد بشود درنتیجه رشد اقتصادی شروع می‌شود و به‌محض اینکه یک بخش از این رفاه پیش برود این مطالبه برای قیمت‌گذاری و مداخلات کاهش پیدا می‌کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین