جمعه 7 ارديبهشت 1403 شمسی /4/26/2024 8:26:01 AM
اقتصادنامه اظهارات وزیر صمت درباره عاملان گرانی را بررسی کرد

قیمت‌گذاری دستوری وزرا را به جان هم انداخت. وزیر صمت که مدافع قیمت‌گذاری دستوری در بازار آزاد است، در نشستی تهدید کرده که اگر قیمت فولاد در بورس کالا باب میل او نباشد علیه عاملان گرانی سخن خواهد گفت. او از وزیر اقتصاد خواسته پاسخگوی گرانی‌ها باشد.
مقصر کیست؟
اظهارات اخیر وزیر صمت علیه وزیر اقتصاد، بورس کالا و فولادسازان کشور و تهدید به افشاگری انتقاد فعالان بخش معدن را برانگیخت و سبب شد تا دولت به علیرضا رزم‌حسینی تذکر دهد.
به گزارش اقتصادنامه او روز سه‌شنبه در جلسه قرارگاه تولید از وزیر اقتصاد خواست که جواب گرانی فولاد را به مردم‌ بدهد.
در فیلمی که از اظهارات وزیر صمت منتشر شده او در جمع برخی مدیران ارشد این وزارتخانه بورس کالا، فولادسازان و وزیر اقتصاد را به چالش کشید.
او با انتقاد از حضور نیافتن مدیر عامل بورس کالا در جلسات تنظیم بازار افزود: "وقتی به جای مدیر عامل بورس کالا، یک کارشناس در جلسه حضور پیدا می‌کند و می‌گوید من تابع وزارت اقتصاد هستم باید همان وزارتخانه پاسخگو باشد."
رزم‌حسینی با اشاره به افزایش قیمت فولاد در بازار گفت: "با توجه به مواد اولیه ایرانی و امتیازاتی که دولت به تولید کنندگان فولاد می‌دهد انتظار این بود قیمت‌ها متعادل باشد."
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: «غول‌های فولادی ایجاد کردیم و رانت‌هایی به نام سنگ آهن به قیمت ۳۰۰ هزار تومان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم در حالی که قیمت جهانی آن تنی یک و نیم میلیون تومان است، اما همین غول‌های فولادی محصول را در بازار ایران به قیمت جهانی می‌فروشند که البته باید پاسخگو باشند."
رزم حسینی گفت: "اگر موضع دادستانی این است که تعزیرات و سازمان حمایت را منحل کنیم تکلیف را روشن کنند و اگر موضع آن‌ها این است که بورس را تعطیل کنیم و فرآیند کار، کوپنی شود از فردا ۲۰ نماینده، ۲۰ امام جمعه و ۲۰ استاندار دنبال یک کارخانه دار راه می‌افتند که سهمیه اش را زیاد کنید."
به گفته او  اگر ما در جنگ اقتصادی مسئولیت داریم کسانی که به مردم ظلم می‌کنند باید پاسخگو باشند.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: "چطور می‌شود شمش ۴ هزار تومانی را ۱۲ هزار تومان بفروشند در این مدت تولید کنندگان فولاد ۶۰ هزار میلیارد تومان سود عایدشان شده، اما این پول کجا رفته؟ در توسعه که هزینه نشده، اما بگویید کدام خط و ماشین آلات جدید فولادی با این پول در حال توسعه است؟"
رزم حسینی افزود: "مکانیزم بورس برای آن بود که به وضع کوپنی خاتمه داده شود، اما اگر دوباره به سراغ فرآیند کوپنی برویم از فردا صبح ۳ هزار کارخانه دار می‌آیند و می‌گویند پروانه بهره برداری داریم به ما سهمیه بدهید."
او ادامه داد: "آقای عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه می‌گوید می‌توانم به صورت کوپنی کار را هم انجام دهم، اما می‌گویم او نمی‌تواند این کار را انجام دهد همین آقای عظیمیان نمی‌تواند کارخانه خود را اداره کند تا جایی که ۱۵ تا ۲۰ نماینده بر علیه او دارند کار می‌کنند تا او را از مسئولیت فولاد بردارند."
واکنش دولت به رزم‌حسینی
این اظهارات رزم‌حسینی آغاز ماجرا بود. یک روز پس از انتشار فیلم‌ نشست قرارگاه تولید، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از گفته‌های وزیر صمت در جمع عمومی انتقاد کرد.
محمود واعظی، رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور، در حاشیه جلسه روز چهارشنبه دولت درباره اختلاف‌ نظر وزرای صمت و اقتصاد بر سر قیمت فولاد، درباره اظهارات اخیر وزیر صمت گفت: او نباید بحثی که می‌توانست در جاهای دیگر مطرح شود را در جلسه‌ای که خبرنگاران بودند مطرح می‌کرد.
به گزارش بیرونیت به نقل از تسنیم او اظهار داشت: اختلاف‌نظر بر سر ریال نیست؛ وزارت اقتصاد می‌گوید بورس مسئول قیمت‌گذاری است و وزارت صمت هم می‌گوید کالای تولید شده باید با قیمت مناسب به‌دست مصرف‌کننده برسد.
وی افزود: به‌نظر من وزیر صمت نباید بحثی که می‌توانست در جاهای دیگر مطرح شود را در جلسه‌ای که خبرنگاران بودند مطرح می‌کرد و این کار خوبی نبود. ما به همکاران می‌گوییم نتایج را در اختیار مردم قرار دهند؛ مردم نباید شاهد اختلافات ما باشند بلکه باید شاهد هماهنگی‌ها باشند.
وزیر صمت نباید موضوعی که نهایی نشده را رسانه‌ای می‌کرد. واعظی همچنین درباره اختلاف نظر دو وزارت خانه صمت و اقتصاد سر قیمت فولاد گفت: اختلاف نظر بر سر ریالی نیست هم وزارت صمت و هم اقتصاد روی این موضوع مخالفند که پول‌ها به جای جیب مردم به جیب واسطه‌ها برود و هر دو در اصول هم عقیده هستند. 
 
وی اضافه کرد:‌ وزارت اقتصاد می‌گوید من مسئولیت بورس را برعهده دارم و نحوه فرمول قیمت‌گذاری باید طوری باشد که بورس به هم نریزد و وزارت صنعت معدن و تجارت می‌گوید قیمت کالایی که تولید می‌کنم نباید با بازار مصرف زیاد باشد.
رییس دفتر رییس جمهوری با اشاره به اظهارات وزیر اقتصاد در دولت ادامه داد: وزیر صمت هم نباید این بحث که نهایی نشده را در جلسه‌ای با حضور خبرنگاران رسانه‌ای می‌کرد. به همکاران توصیه می‌کنم نخست کار را بین خود نهایی کنند و بعد نتیجه آن را به اطلاع مردم برسانند چون مردم باید شاهد هماهنگی‌های ما باشند نه اختلاف نظرهای ما.
اختلاف نظر وزیر صمت درباره قیمت‌گذاری فولاد سبب شد تا برخی از فعالان بازار سرمایه و صنعت فولاد کشور به او انتقاد داشته باشند.
در همین رابطه رئیس سازمان بورس به اظهارات اخیر وزیر صمت درباره ناکارآمدی بورس کالا واکنش نشان داد.
حسن قالیباف اصل، روز سه‌شنبه در آئین افتتاح نخستین صندوق های کالایی کشاورزی گفت: بعضی از گرانی ها را گردن بورس کالا می‌اندازند. مخصوصا در زمینه فولاد. در حالیکه قیمت فولاد در بورس کالا ۲۰ درصد ارزانتر از قیمت این محصول در خارج از بورس است. 
او افزود: همچنین قیمت جهانی شمش ۳۰ درصد بالاتر از قیمتی است که در بورس کالا معامله می شود. اینکه می گویند بورس مخصوصا بورس کالا ابزاری برای گرانی شده است را قویا رد می کنم. باید برای قیمت های خارج از بورس دنبال راه حل باشند.
 
قهر رزم‌حسینی از دولت؟
وزیر صمت وقتی خود را در میان منتقدان‌تنها دید روز سه‌شنبه بدون برنامه از پیش تعیین شده راهی زادگاهش، کرمان شد تا در جلسه امروز هیات دولت غایب باشد.
جلسات هیات دولت بطور سنتی عصر یکشنبه‌ها و صبح چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود و وزرا برنامه خود را به‌گونه‌ای تنظیم می‌کنند که در این جلسات حضور یابند.
با این حال وزیر صمت روز گذشته بدون آنکه برنامه‌ای داشته باشد، وارد کرمان شد تا در نشست امروز هیات دولت غایب باشد و شایعه قهرش از دولت و وزارت صمت قوت بگیرد.


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین