جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 11:47:31 AM
  • گروه مطلب:| گزارش| معدن| فارسی|
  • کد مطلب:26055
  • زمان انتشار:سه شنبه 16 دی 1399-12:58
  • کاربر:

واقعه‌ای که از ابتدای تاریخ وجود داشته است، اما در دهه های اخیر، انقلاب های صنعتی و پیشرفت تکنولوژی آن را به یک بحران جهانی تبدیل کرده است. کشور ما، ایران چندین سال است که به دلایل مختلف با کم آبی مواجه و دست و پنجه نرم می کند.
فولاد مبارکه آب را از دل آهن جدا کرد

به گزارش اقتصادنامه، یکی از اهداف کلان شرکت فولاد مبارکه اصفهان همزمان با توسعه کمی در ظرفیت ها و افزایش تنوع و کیفیت محصولات، بهبود مستمر وضعیت زیست محیطی شرکت بوده است.

اما اشتباه اساسی که ممکن است برای بسیاری از افراد اتفاق بیفتد، میزان مصرف آب در ایران است. کل مصرف آب در کشور نزدیک به ۹۶٫۳۷ میلیارد متر مکعب در سال است. در این میان، کشاورزی با ۸۳/۸۸ درصد سهم در رتبه اول، مصرف شرب عمومی با ۳۳/۸ درصد دوم و در نهایت صنعت با ۷۴/۲ درصد در جایگاه سوم قرار دارد. فولاد مبارکه اصفهان سهم زیادی از صنعت کشور را در اختیار دارد. همچنین به عنوان بزرگترین تولید کننده فولاد در غرب آسیا و شمال آفریقا شناخته می شود. این کارخانه از ابتدای تأسیس، کاهش مصرف آب را در دستور کار خود قرار داده است.

روند افزایش محصولات خط تولید متناسب با میزان آب مصرفی این کارخانه به تنهایی گویای این تلاش و برنامه ریزی است.

فولاد مبارکه در ابتدای فعالیت خود (تصویر سال ۱۳۷۰) فقط برای تولید ۲٫۴ میلیون تن مجوز استخراج ۴۰ میلیون متر مکعب آب را داشت. ده سال بعد، در سال ۱۳۸۰، میزان آب مصرفی به ۱۷٫۱ میلیون مترمکعب و میزان تولید به ۳ تن فولاد رسید.

برنامه هایی برای افزایش تولید و کاهش همزمان مصرف آب آغاز شد. سرانجام، در سال ۹۶ و ۹۷، آخرین پروژه های تصفیه و بازاچرخانی پساب های صنعتی افتتاح شد. بنابراین انجام این اقدامات، علی رغم اینکه تولید به ۶/۲ میلیون تن رسیده بود، ۶۱٪ از مصرف آب کاسته شد.

با این اقدامات، فولاد مبارکه اصفهان به کمترین مصرف سرانه آب در بین کشورهای تولید کننده فولاد در جهان رسید.

همچنین با گسترش این تصفیه خانه ها و جمع آوری پساب از شهرهای همسایه، میزان مصرف آب فولاد مبارکه به حداقل ممکن کاهش می یابد، به طوری که این یک گام بزرگ برای مبارزه با خشکسالی است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین