چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 4:59:24 PM
دو خبری که روز گذشته در صدر اخبار دنیا قرار گرفت

خبر آغاز غنی‌سازی ۲۰ درصدی در فردو و توقیف کشتی کره‌ای در آب‌های خلیج فارس  روز گذشته در صدر اخبار دنیا قرار گرفت.
تلفیق خبر غنی سازی از زبان ربیعی و توقیف کشتی کره ای

به گزارش اقتصادنامه، امروز دوشنبه دو خبر در خبرگزاری ها دست به دست شد و این اخبار در صدر اخبار دنیا قرار گرفت و توجه همه اذهان را به خور معطوف کرد .

امروز پانزدهم دیماه، از روابط عمومی نیروی دریایی سپاه اطلاعیه‌ای با اعلام توقیف یک فروند شناور متعلق به کره جنوبی توسط  دریادلان سپاه در آب‌های خلیج فارس منتشر شد.

در این اطلاعیه آورده شده است: این نفتکش که از مبدأ بندر الجبیل عربستان در خلیج فارس در حرکت بود، به دلیل نقض پیاپی قوانین زیست محیطی دریایی توسط ناوگروه ذوالفقار منطقه یکم نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توقیف شد.

این اطلاعیه افزوده است: این کشتی با پرچم کره جنوبی بنام HANKUK CHEMI حامل ۷ هزار و ۲۰۰ تن مواد شیمیایی نفتی بوده است.

این اطلاعیه با بیان اینکه خدمه‌های این شناور نفتی از ملیت‌های کره جنوبی، اندونزی، ویتنام و میانمار هستند، خاطرنشان کرده است: این نفتکش پس از توقیف در لنگرگاه بندرعباس پهلو گرفت و پرونده آن برای طی مراحل قانونی تحویل مراجع قضایی کشور خواهدشد.

در اطلاعیه روابط عمومی نیروی دریایی سپاه تصریح شده است‌: توقیف این شناور به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی و با حکم دادستانی استان هرمزگان در ساعت ۱۰ صبح امروز پانزدهم دی ماه انجام شد.

 

برابر با همین موضوع  سخنگوی وزارت امور خارجه توقیف کشتی کره‌ای را فنی دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی حساسیت دارد و در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.  

وی با بیان اینکه کشتی به دلیل آلوده کردن دریا و با حکم قضایی، برای رسیدگی به تخلف به ساحل هدایت شده است، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران هم مانند سایر کشورها نسبت به تخلفات مشابه و به ویژه آلوده کردن محیط زیست دریایی ساسیت دارد لذا در چارچوب قوانین با آن برخورد می‌کند.  

امروز حدود بعد ازظهر خبر دیگری نیز در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد که به موجب این خبر،  علی ربیعی، سخنگوی دولت خبر داد گفت: رئیس جمهور در روزهای گذشته دستور اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها را صادر و از ساعاتی پیش فرآیند تزریق گاز شروع شد و تا ساعاتی دیگر اولین محصول اورانیوم غنی شده UF6  به دست خواهد آمد.


ربیعی در این خبر تصریح کرد: کلیه این فرآیند پس از انجام اقدامات اولیه از قبیل اطلاع‌رسانی به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحویل پرسشنامه طراحی بر مبنای تعهدات پادمانی کشور صورت گرفته است.


وی تاکید کرد: مواضع دولت در خصوص این قانون به صراحت اعلام شده است. با این حال دولت خود را ملزم به اجرای قانون می داند.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین