يکشنبه 16 ارديبهشت 1403 شمسی /5/5/2024 3:04:10 PM
کمیل طیبی در گفت‌وگو با اقتصادنامه مطرح کرد:

یک اقتصاددان با توجه به ورود شرکت بازرگانی پتروشیمی، به بورس کالا عنوان کرد: اگر این کار با نظارت کامل سازمان بورس انجام شود و در صورتی که بازار حالت انحصاری نداشته باشد؛ می‌تواند منجر به وقوع شوکی مثبت، در بدنه بازار بورس شود.
بازار بورس در مسیر اصلاح است/ ورود شرکت بازرگانی پتروشیمی بازار بورس را رقابتی می‌کند

کمیل طیبی در گفت‌وگو با "اقتصادنامه" با اشاره به ابعاد مختلف اقتصادی ورود شرکت بازرگانی پتروشیمی، به بورس کالا گفت: این امر به منظور ایجاد رقابت در بازار و همچنین ارتقای کیفیت محصولات داخلی صورت گرفته است. این کار باعث افزایش تقاضا خواهد شد و سیکلی اعم از، واردات، تجارت و عرضه را به وجود خواهد آورد.

او با بیان علت ورود شرکت بازرگانی پتروشیمی به بازار بورس کالا اذعان داشت: به دلیل قابل رقابت نبودن گریدهای f۲ و f۳ پتروشیمی در بازار بورس کالا، ابتدا تصمیم گرفته شد؛ به ازای صادراتی که محصولات پتروشیمی دارند؛ بتوانند بخشی از این گریدها را نیز وارد کنند و با عرضه آن در بازار بورس به شفاف سازی این بازار کمک کنند.

طیبی در ادامه با تاکید بر لزوم شفاف سازی و با اشاره به لزوم ایجاد فضایی پویا و رقابتی گفت: ورود شرکت بازرگانی پتروشیمی به عنوان وارد کننده و سپس توزیع کننده، با ادعای ایجاد فضای رقابتی انجام شده است و همانطور که اشاره شد؛ ادامه حیات آن براساس وجود فضای رقابتی میسر خواهد بود. این نظارت باید از طریق بازار بورس کالا انجام شود؛ تا انحرافی در مسیر توزیع این شرکت به وجود نیاید.

این اقتصاددان افزود: این کار به فعالیت‌های بیشتری در بازار بورس کمک می‌کند و با افزایش حجم معادلات و ایجاد گردش مالی، روحی تازه به کالبد بازار سرمایه می‌دمد. با اجرای این فعالیت اقتصادی، شرکت مذکور می‌تواند به شرکت بازرگانی چندجانبه داخلی و خارجی بدل شود.
او با بیان اینکه ورود شرکت بازرگانی پتروشیمی به بازار بورس کالا باعث به وجود آمد تقاضای زیادی در فضای بورس خواهد شد؛ گفت: این کار که در ابتدا به افزایش تقاضا در فضای بورس می‌انجامد؛ در انتها منجر به افزایش ارزش سهام خواهد شد؛ اما این امر ملزم به وجود رقبایی برا این شرکت است؛ زیرا همان طور که در تجربه‌های مشابه پیشین مشاهده کردیم؛ اگر این اتفاق نیافتد؛ ممکن است کمافه سابق برخی از شرکت‌های حقوقی بر اثر احمال و یا کنار کشیدن از این بازار، باعث ضربه‌ای بر پیکر بازار بورس شوند.
طیبی در پایان با برشمردن تعدادی از فاکتورهای مورد نیاز جهت ادامه حیات این شرکت، در بازار سرمایه تاکید کرد: ادامه فعالیت چنین واحدهایی در این بازار، منوط به پایداری و ثبات واحد مذکور است و روند باید به گونه‌ای باشد که شکافی بین اشخاص حقوقی و حقیقی صورت نگیرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین