شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 10:52:30 AM
کامران ندری، عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با اقتصادنامه تشریح کرد:

اقتصادنامه، مینا ایزدی: عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) گفت: با لغو تحریم‌ها قیمت دلار در محدوده ۲۰ هزار تومانی خواهد بود و رسیدن قیمت دلار به ۱۰ هزار تومان ممکن نیست چرا که با لغو تحریم‌ها دولت قیمت دلار را مدیریت خواهد کرد.
سرنوشت دلار

کاهش انتظارات تورمی، نرخ دلار را کاهش می‌دهد

یک کارشناس ارزی درباره سمت و سوی قیمت دلار همزمان با لغو تحریم‌ها اظهارنظر کرد: درشرایط فعلی، تمایل مردم به نگهداری ریال کمتر است زیرا آنها بر این باورند که درآینده قیمت کالاها و خدمات افزایش می‌یابد و هر فردی ریال نگهداری کند، متضررخواهد شد اما با لغو تحریم‌ها، انتظارات تورمی کاهش خواهد یافت و تمایل مردم به نگهداری ریال افزایش پیدا می‌کند. در عین حال احتمال تقاضای سفته بازانه ارز نیز کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین این مؤلفه روی نرخ دلار تاثیرگذارخواهد بود ومنجر به ریزش نرخ دلار می‌شود.

ندری در گفت‌وگو با اقتصادنامه افزود: اگر تحریم‌ها برداشته شود و امکان فروش نفت میسر شود، درآمد ارزی قابل ملاحظه‌ای وارد سیستم اقتصاد می‌شود. در چنین شرایطی درآمد ارزی فراتر از نیازهای ارزی ما برای واردات است و این امر می‌تواند اثر کاهشی روی نرخ ارز داشته باشد.

این کارشناس ارزی بیان کرد: قیمت مواداولیه و کالاهای اساسی و مادر، در اقتصاد مانند آهن‌آلات، خوراک دام یا موادغذایی و حتی نرخ دستمزد افزایش زیادی داشته‌اند و نمی‌توان انتظار داشت که در آینده کاهش پیدا کند بنابراین باتوجه به اینکه قیمت‌های داخلی بالارفته است و به سمت پایین حرکت نمی‌کند، بعید می‌دانم کاهش نرخ ارز به گونه‌ای باشد که نرخ ارز نصف شود؛ یعنی به 10 هزارتومان برسد.

ندری گفت: با لغو تحریم‌ها، احتمال اینکه نرخ ارز 5 الی 6 هزارتومان تعدیل شود و به 20 هزارتومان برسد وجود دارد؛ البته ممکن است به دلایلی، دولت زمانی که درآمدهای ارزی‌اش افزایش پیدا کرد، این ارز را وارد بازار کند و موقتاً نرخ ارز را هم از نرخ فعلی به میزان بیشتری کاهش دهد اما این شرایط پایدار نخواهد بود و نرخ ارز درمحدوده 20 هزار تومان باقی می‌ماند.

وی افزود: با توجه به افزایش قیمت کالاهای داخلی اگر نرخ ارز به میزان زیاد کاهش یابد و قیمت‌های داخلی کالاها همچنان بالا باشد، صادرات غیرنفتی متوقف خواهد شد و در چنین شرایطی مقرون به‌صرفه است که واردات انجام شود؛ بنابراین بعید می‌دانم در داخل قیمت‌های پایه و دستمزد کاهش پیدا کند.

ندری گفت: با لغو تحریم‌ها با کاهش نرخ ارز مواجه می‌شویم ولی احتمال نصف شدن نرخ ارز و رسیدن آن به 10 هزار تومان ضعیف است البته غیرممکن هم نیست اما معتقدم احتمالش ضعیف است.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین