پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 1:03:50 PM
پژو ۲۰۰۸ هم رفت

خودرونامه: آخرین خودرو پسابرجامی کشور هم سرانجام تسلیم تحریم شد و تولیدش به پایان رسید. 
وداع با آخرین پسابرجامی

طبق آماری که ایران خودرو به بورس ارائه داده، این شرکت در آذر امسال حتی یک دستگاه پژو ۲۰۰۸ نیز تولید نکرده و این اتفاق می تواند به معنای پایان میهمانی این فرانسوی در "جاده مخصوص" باشد.

پیش از این، مونتاژ سیتروئن C۳ نیز در خودروسازی کشور به پایان رسیده بود و حالا با رفتن پژو ۲۰۰۸، دیگر هیچ میهمان پسابرجامی در ایران خودرو و سایپا وجود ندارد. پنج سال و نیم پیش که برجام به عنوان سندی بین المللی میان ایران و دیگر کشورها به امضا رسید، راه برای ورود خودروسازان خارجی باز شد.

پژو و سیتروئن اولین خودروسازانی بودند که در پسابرجام به ایران آمدند و قرار شد با دو غول خودروسازی کشور وارد همکاری مشترک شوند. پژو به سراغ دوست قدیمی اش ایران خودرو رفت و سیتروئن نیز با سایپا وارد مذاکره شد. طبق قراردادهایی که میان خودروسازان فرانسوی و ایرانی بسته شد، بنا بود چندین محصول جدید در کشور به تولید برسد، آن هم در قالب همکاری مشترک؛ با این حال تحریم اجازه رخ دادن کامل این اتفاق را نداد تا هم پژو از ایران برود و هم سیتروئن. فرانسوی اما قبل از رفتن، تولید دو محصول را در ایران خودرو و سایپا آغاز کردند که در این بین، سیتروئن C۳ سهم سایپا شد و پژو ۲۰۰۸ هم به میهمانی ایران خودرو رفت.

ایران خودرویی ها ۱۶ هزار پژو ۲۰۰۸ را پیش فروش کردند، اما سایپا نتوانست بیش از دو هزار سیتروئن را پیش فروش کند. هر دو شرکت توانستند با استفاده از فرصت سه ماهه خروج آمریکا از برجام (در اردیبهشت ۹۷) تا آغاز تحریم خودروسازی (مرداد ۹۷) قطعات موردنیاز برای تولید پژو و سیتروئن های پیش فروش شده را تامین کنند.

ازآنجاکه تعهد سایپا برای سیتروئن دو هزار دستگاه بیشتر نبود، میهمانی این خودرو در ایران خیلی زود به پایان رسید، اما ایران خودرو ماه ها از پژو ۲۰۰۸ میزبانی کرد. در نهایت اما آن طور که آمار ارائه شده از سوی ایران خودرو به بورس، حکایت می کند، مونتاژ پژو ۲۰۰۸ در این شرکت تمام شده تا عمر آخرین پسابرجامی صنعت خودرو نیز به پایان برسد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین