شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 3:20:29 AM

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه، روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد| سهام شرکت های کوچک از اقبال نسبی برخوردار می‌شوند | سهام شرکت‌ های بزرگ با فشار فروش روبرو خواهد شد.
پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، «امیرعلی امیرباقری» به افزایش فشار عرضه و فروش سهام در بازار اشاره کرد و افزود:  انتظار می‌رود فشار فروش ایجاد شده در شرکت‌های بزرگ با گزارش‌هایی که در اواخر این ماه منتشر می شود بهبود پیدا کند و اقبال سرمایه گذاری به سمت سهام این شرکت‌ بازگردد.

وی با بیان اینکه ایجاد فشار فروش در بازار تحت تاثیر رفتار غیرحرفه‌ای برخی از بازارگردان‌ها و حقوقی‌ها شکل می‌گیرد،  اظهار داشت: این امر منجر به خروج سرمایه از سهام بنیادی و ارزشمند بازار می‌شود و می‌تواند سبب هدایت نقدینگی به سمت سهام شرکت‌های کوچک و رشد حباب‌گونه آنها شود.

امیرباقری خاطرنشان کرد: در این میان سهام شرکت‌های کوچک و متوسط در بازار ارزش مضاعفی پیدا خواهند کرد و با ایجاد حباب در سهام این شرکت زمینه تحمل ضرر برای سهامداران فراهم می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه انتظاری که از حقوقی‌ها وجود دارد این است که منطبق با واقعیت‌های اقتصادی و بازار رفتار کنند، گفت: زمانی که نرخ ارز و وضعیت سوددهی و بنیادی شرکت‌ها در وضع خاصی به سر می برند، حقوقی ها باید با توجه به وضعیت حاکم شروع به خرید و فروش سهام در بازار کنند.

 وی با اشاره به اینکه هفته گذشته تعدادی از حقوقی‌ها اقدام به عرضه‌های گسترده و ابطال تعدادی از واحدهای صندوق‌ها کردند، گفت: در این میان صندوق‌ها مجبور شدند تا برای پوشش ابطالی‌های خود اقدام به عرضه سهام کنند که در نتیجه این موضوع باعث ایجاد فشار فروش در کل بازار شد.

 

شک و شبهه سهامداران برای سرمایه‌گذاری در بورس

امیرباقری اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن توجه کرد این است که با توجه به قیمت کامودیتی‌ها (مواد پایه و معدنی)  و فروش بورس کالا، انتظار گزارش‌های مثبتی برای شرکت‌های بنیادی و بزرگ بازار وجود دارد اما رفتار برخی از حقوقی‌ها همخوانی با واقعیت‌های اقتصادی ندارد و قدری از سرمایه‌گذاران را برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌های بزرگ دچار شک و شبهه کرده است.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه با توجه به چنین وضعیتی سهامداران ترجیح می‌دهند یا برای سرمایه گذاری وارد بازار سهام نشوند یا اقدام به خرید سهام شرکت‌های کوچک در بازار کنند، افزود: این امر ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را به شدت افزایش می‌دهد و سهام شرکت‌های کوچک و غیربنیادی را ضمن دور کردن از ارزش ذاتی خود به عنوان محلی برای سفته‌بازی افراد و سودجویی آنها قرار خواهد داد.

وی گفت: از حقوقی‌ها انتظار می‌رود تا براساس چشم‌اندازهایی که برای کل اقتصاد کشور و بازار وجود دارد تصمیم به خرید و فروش در بدنه بازار سهام بگیرند و از رفتارهای هیجانی جلوگیری کنند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: بررسی رفتار حقوقی‌ها و نمودار قیمت‌ها در ٩ ماه امسال نشان می‌دهد که حقوقی‌ها در اوج بازار منفعلانه رفتار می‌کردند و به جای آنکه به عنوان سهام تاثیرگذار در بازار بتوانند تعادل را به بازار هدایت کنند منتظر رفتار حقیقی‌ها در بازار بودند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در این مدت به محض اینکه حقیقی‌ها در بازار تصمیم به فروش سهام در بازار می گرفتند پشت سر آنها حقوقی‌ها اقدام به فروش گسترده سهام در بازار می‌کردند، تداوم این سوءمدیریت باعث ایجاد ریزش جدی شاخص بورس در بازار سرمایه شد.

نرخ ارز، مهمترین عامل تاثیرگذار در روند معاملات بورس

وی با اشاره به اینکه در روند معاملات بازار باید واقعیات بنیاد اقتصادی در نظر گرفته شود که نرخ ارز به عنوان مهمترین عامل در این زمینه محسوب می‌شود، خاطرنشان کرد: نرخ ارز یکی از مهمترین شاخص هایی است که می‌تواند بر بازار سرمایه تاثیرگذار باشد زیرا تعدادی از سهام بنیادی و تاثیرگذار بر شاخص بورس، ارز محور و صادرات محور هستند که به صورت مستقیم و غیرمستقیم نصف ارزش بازار سهام را در بر می‌گیرند و باعث تاثیرگذاری گسترده در بازار سهام می‌شوند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: اکنون با توجه به انتظاراتی که در بازار مبنی بر کنترل تورم، کاهش فرسایشی نرخ ارز در میان مدت و بلندمدت وجود  دارد انتظار رشد سنگین در سهام شرکت های بزرگ وجود ندارد و رشدهای ایجاد شده از جنس کوتاه‌مدت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون بحث موجود در بازار این است که بسیاری از سهام بنیادی حاضر در بازار مستحق رشد هستند، هر چند که این رشد ممکن است رشد سنگینی نباشد اما روند معاملات آنها به عملکرد حقوقی‌ها و بازارگردان‌ها باز می‌گردد.

وی با بیان اینکه در کلیت اقتصاد با تعدیل یا ثبات نرخ ارز به مرور اقتصاد کشور از تورم انتظاری به سمت رکودی پیش می‌رود که این رکود در بازارهای سرمایه‌گذاری از جمله بازار طلا، مسکن و ارز و بخشی از بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود، اظهار داشت: با توجه به چنین موضوعی سرمایه‌گذاران باید توجه زیادی را نسبت به سرمایه‌گذاری داشته باشند و نگاه تحلیل‌محور را جایگزین تحلیل هیجانی و جریان نقدینگی داشته باشند تا بتوانند از فرصت های موجود برای بازار سرمایه استفاده کنند.

امیرباقری اظهار داشت: زمانی که اقتصاد کشور در پارامترهای کلان به ثبات می‌رسند بازارها به شدت حساس و تحلیل محور خواهند شد و افرادی که دارای دانش سرمایه‌گذاری هستند می توانند در بازار ماندگار باشند.

پیش‌بینی روند معاملات بورس در هفته جاری

امیرباقری روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش‌بینی کرد و گفت: انتظار می‌رود در هفته جاری سهام شرکت های کوچک از اقبال نسبی برخوردار باشند و در سهام شرکت‌ های بزرگ شاهد فشار فروش باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: از طرفی با توجه به رسیدن سهام شرکت‌های بزرگ به حمایت‌های تکنیکالی انتظار بازگشت رشد کوتاه‌مدت در این سهام وجود دارد که می‌تواند بخشی از ریزش آنها را پوشش دهد و سهامداران را از رشد معقولی برخوردار کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: یکی از مهمترین مسایلی که سهامداران در وضعیت فعلی باید به آن توجه کنند کنترل هیجان در بازار سرمایه و دقت به عنصر صبر است، بررسی‌ها نشان می‌دهد اتفاقی که در یک سال اخیر در بازار سهام شاهد بودیم ممکن است هر چند سال یکبار در بازار رخ دهد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران بهتر است افق سرمایه‌گذاری خود را گسترده‌تر و نگاه به این بازار را بلندمدت کنند، همچنین بهتر است در کنار آن از هیجان‌ها پرهیز کنند و صبر منطقی همراه با دید تحلیلی و بنیادی برای سرمایه‌گذاری در بازار داشته باشند.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه) ۲۴ هزار و ۳۵۱ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۴۲۳ هزار واحد رسید.

 

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین