چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 9:57:23 PM

کیفیت زنجیرۀ محصولات همیشه از مواد ورودی شروع می‌شود. در صنعت فولادسازی، یکی از مواد ورودی اصلی و تأثیرگذار آهن‌قراضه است. امروزه بسیاری از کشورهایی که از تکنولوژی کورۀ قوس الکتریکی در کارخانه‌های فولادسازی خود استفاده می‌کنند به‌راحتی حاضر به فروش آهن‌قراضه خود نیستند.
جایگاه بازرسی و فرآوری آهن‌قراضه در تولید انواع فولادهای کیفی

به گزارش اقتصادنامه، در همین خصوص، گفتگوی محمد حسامی، فورمن بازرسی آهن‌قراضۀ فولادسازی و ریخته‌گری مداوم فولاد مبارکه را در ادامه می‌خوانید:

*در خصوص اهمیت بازرسی و فراوری آهن‌قراضه در تولید انواع محصولات فولادی توضیح دهید.

از پارامترهای کیفی مهم قراضه می‌توان به ترکیب شیمیایی، ابعاد، دانسیتۀ حجمی، مرغوبیت و نداشتن مواد غیرقابل‌قبول به همراه آن اشاره کرد. واحد کنترل کیفیت فراوری آهن‌قراضه، زیرمجموعۀ کنترل کیفی فولادسازی و مدیریت کنترل کیفی مجتمع فولاد مبارکه است و از یک فورمن و پنج نفر بازرس سیار تشکیل شده است. کنترل کیفی آهن‌قراضه در مجتمع فولاد سبا نیز شامل یک فورمن و سه بازرس سیار است که وظیفۀ اصلی این قسمت بازرسی کیفی و ایمنی محموله‌های آهن‌قراضه است. همچنین آهن‌قراضۀ مورداستفاده در کوره‌های قوس الکتریکی براساس مشخصات فنی، طی فرکانس ۱۰۰ درصد بازرسی از تأمین‌کنندگان به‌صورت طبقه‌بندی تحویل گرفته می‌شود.

*محموله‌های آهن‌قراضه خریداری‌شده باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

این محموله‌ها باید از نظر کیفی و با توجه به گردش کار قسمت به تأیید کنترل کیفی فراوری آهن‌قراضه برســد و پـرداخــت هزیـنۀ بار بر اسـاس درجـه‌ای اسـت که کنـترل کیـفی به هـر محـموله از آهـن‌قراضـۀ خریداری‌شده می‌دهد. همچنین میزان ناخالصی فلزی و غیرفلزی هر محموله توسط این واحد محاسبه می‌شود و در صورت‌وضعیت شرکت لحاظ می‌گردد. همچنین بازرسان سیار فراوری آهن‌قراضه کل زمان بارگیری را در شرکت‌های تأمین‌کننده حاضرند و بر عملیات فراوری، جداسازی و بارگیری نظارت مستقیم دارند. علاوه بر این، واحد کنترل کیفی فراوری آهن‌قراضه بر حوضچه‌های فولادسازی هم نظارت دارد و در صورت مشاهدۀ هرگونه تخلف، برابر قانون برخورد خواهد شد.

*چه محدودیت‌هایی برای خرید قراضه در فولاد مبارکه لحاظ می‌شود؟

مواد غیرآهنی و غیرفلزی، مواد منفجره و قابل اشتعال، مخازن و ظروف سربسته از هر نوع، مواد نظامی (TNT دار و بدون TNT)، مواد غیرآهنی که به‌عنوان پوشش محافظ مواد آهنی به کار می‌رود، مانند پوشش‌های پلاستیکی، کادمیم، مس، روی و… و همچنین مواد آلوده به رادیواکتیو، آلفا، بتا و گاما موادی هستند که برای مصرف ما مناسب نیستند و از خرید آن‌ها خودداری می‌شود.

*نحوۀ بازرسی ایمنی محموله‌های قراضه توسط فولاد مبارکه را توضیح دهید.

بازرسی ایمنی محموله‌های آهن‌قراضه شامل موارد دربسته، موارد ناریه و جنگی و همچنین موارد ممنوعۀ زیست‌محیطی است. در واقع قسمت کنترل کیفی فراوری آهن‌قراضه مسئول امنیت کوره‌های قوس الکتریکی است و با توجه به حساسیت بالای کوره‌های قوس در زمینۀ ایمنی، فرکانس بازرسی در این واحد ۱۰۰ درصد است و بازرسان شاغل در این قسمت با تقسیم محمولۀ موجود در هر شرکت به دپوهای کوچک‌تر، کلیت آن را بازرسی و آن را در قالب تریلر و کامیون به حوضچه‌های مجتمع فولاد سبا و فولاد مبارکه ارسال می‌کنند.

*صحبت پایانی؟

مجموعۀ کنترل کیفی بازرسی آهن‌قراضه با کنترل آنالیز قطعات آهن‌قراضه، تضمین‌کنندۀ آنالیز ابتدایی ذوب است و با کنترل مرغوبیت و ابعاد قطعات باعث می‌شود تا در زمان شارژ ، آسیبی به کوره‌ها وارد نشود و در مصرف انرژی صرفه‌جویی گردد. همچنین گفتنی است چالش‌های زیادی در فرایند کنترل محموله‌ها و ارسال بار سالم به حوضچه‌های فولادسازی وجود دارد و تابه امروز این مجموعه با عملکرد مثبت خود توانسته نیازهای شرکت را رفع کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین