جمعه 14 ارديبهشت 1403 شمسی /5/3/2024 8:22:33 AM
اقتصادنامه سیاست های حمایتی بودجه 1400 را بررسی کرد

پیگیری سیاست‌های حمایتی از حقوق بگیران برای مبارزه با تورم اقتصادی افسار گسیخته از مهم‌ترین ویژگی‌ لایحه بودجه ۱۴۰۰
لایحه بودجه 1400 و مقابله با فقر مطلق

همانطور که در گزارش های قبل هم اشاره شده بود بخش عمده ای از برنامه های بودجه 1400 مربوط به تامین سبد درآمدی حقوق بگیران جامعه بوده است.

با توجه به بالا رفتن نرخ تورم در اقتصاد و مشکلات پیش روی قشر کم  درآمد در جامعه لزوم سازکاری برای جبران کم توانی در خرید اقلام مصرفی اقشار کم درآمد ضروری به نظر می رسد.

 

به گزارش اقتصادنامه، مقابله با فقر مطلق و پیگیری سیاست‌های حمایتی از جمله مهم‌ترین ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ است که در ادامه به اختصار به سهم هر یک از اقشار جامعه در این بودجه اشاره خواهیم کرد. افزایش ۲۵ درصدی حقوق کارکنان دستگاه‌های اجرایی، پرداخت یارانه نقدی و معیشتی، افزایش ۱۰۹ درصدی اعتبار صندوق بازنشستگی و بیمه رایگان برای ۳۰ میلیون نفر مواردی از سیاست‌های حمایتی دولت‌اند.

سهم سیاست های حمایتی در بودجه ۱۴۰۰، حقوق سربازان وظیفه، حقوق کارکنان دولت، حمایت ار معلولان، بنیاد شهید و امور ایثارگران و اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی‌ را شامل می‌شود.

 

حقوق سربازان وظیفه

پیش از این در ۱۳ آذر ۹۹، رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح از افزایش حقوق سه برابری سربازان وظیفه در بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داده بود و حال، شاهد رشد ۳۰۰ درصدی این حقوق (یک میلیون ۳۵۰ هزار تومان)، هستیم.

حقوق کارمندان

در ۱۹ آبان، رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس از تعدیل افزایش حقوق کارمندان شرکت‌های دولتی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ خبر داد که اکنون این حقوق، سهم ۲۵ درصدی و رشد ۶۶ درصدی داشته است.

حقوق افراد دارای معلولیت

در ۲۵ اردیبهشت امسال، کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت در نامه‌ای خطاب به محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، خواستار افزایش و پرداخت هر چه سریع‌تر بودجه تخصیص یافته قانون حمایت از حقوق معلولان شده بود که مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولین ایران نیز در این باره گفته بود: «بودجه تنظیم شده برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان کمتر از یک دهم نظر کارشناسی دولت برای اجرای این قانون است.» در همین راستا، در بودجه پیشنهادی دولت برای ۱۴۰۰، سهم حمایت از معلولان، ۱.۷ میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که این مبلغ نسبت به سال گذشته رشد ۳1 درصدی داشته است.

بنیاد شهید و امور ایثارگران

بودجه مصوب دولت برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1399 یعنی سومین بودجه دولت دوازدهم مبلغ 15 هزار و 797 میلیارد تومان بود است. دولت امسال هم برای بنیاد شهید و امور ایثارگران همچون سال‌های گذشته، رقم بودجه پیشنهادی را افزایش داده است. رقم پیشنهادی دولت برای بنیاد شهید و امور ایثارگران در سال 1400 در واقع ۲۹ هزار ۵۰۰ میلیارد تومان است. که این مبلغ نسبت به بودجه پیشنهادی سال گذشته، افزایش ۶۴ درصدی داشته است.

صندوق‌های بازنشستگی کشوری

در لایحه بودجه سال آینده اعتبارات صندوق‌های بازنشستگی کشوری، لشکری و صندوق بازنشستگان فولاد از ۸۶ هزار میلیارد تومان به ۱۸۰ هزار میلیارد تومان در لایحه بودجه سال آینده رسیده است یعنی ۱۰۹ درصد رشد داشته است.  البته در روزهای گذشته بسیاری از بازنشستگان درباره اجرای همسان سازی حقوق خود در سال آینده اظهار نگرانی کرده بودند که محمد باقر نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه، تاکید کرد که بزرگترین بودجه برای بازنشستگان در لایحه ۱۴۰۰ گنجانده شده تا آن چه از متناسب سازی حقوق آنها باقی مانده، اجرایی شود.

همچنین پرداخت بخشی از حق بیمه بازنشستگی شامل ۲ میلیون نفر از اقشار خاص من جمله زنان سرپرست خانوار، رانندگان، قالیبافان، باربران، خادمان مساجد و ... و همین طور، بیمه درمان رایگان، 30 میلیون نفر را شامل می‌شود.

یارانه نقدی و معیشتی

لازم به ذکر است که در لایجه بودجه ۱۴۰۰، سهم یارانه‌های نقدی و معیشتی، ۳۱ هزار میلیارد تومان به عنوان طرح حمایت معیشتی خانوار و ۴۲.۸ هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه نقدی و غیرنقدی خانوار در نظر گرفته شده است.

 



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین