جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 2:59:20 PM

مطرح شدن بازگشت احتمالی کشورها بخصوص امریکا به برجام عامل تاثیر گذار در روند اصلاحی بورس
تحلیل بازار بورس در هفته‌ای که گذشت

 

بورس هفته گذشته برخلاف پیش‌بینی‌ها با اصلاحی شدید همراه شد و در نهایت با بیش از ۶ درصد افت در معاملات هفته پایانی آذر ماه به کار خود پایان داد.

 

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، در این میان مطرح شدن بحث برجام و بازگشت احتمالی کشورها به خصوص آمریکا به برجام از جمله عوامل تاثیرگذار در روند اصلاحی شاخص بورس بودند که منجر به قرار گرفتن روند کاهشی دلار و افت شاخص بورس در بازار شد.

 

در نخستین روز هفته گذشته به دلیل افزایش عرضه از سوی حقوقی‌ها، صف‌های خرید ایجاد شده در برخی از گروه‌ها جمع شد و به مرور بازار در مسیر افت و بر مدار نزولی قرار گرفت.

 

بازار سهام از نیمه دوم معاملات روز یکشنبه روندی متفاوت نسبت به روزهای قبل را در پیش گرفت و به دلیل افزایش عرضه و فشار فروش در کلیت بازار شاهد تشکیل صف‌های فروش طولانی در سهام اکثر گروه‌ها بودیم.

 

 با توجه به اخبار مربوط به موضوع بررسی FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام و بهبود وضعیت بازارهای جهانی، انتظار بازگشت روند صعودی به  معاملات بورس برای روز دوشنبه وجود داشت و گمانه‌زنی‌های زیادی درباره اقبال بازار به سمت سهام وابسته به قیمت‌های جهانی مطرح شده بود.

 

برخلاف انتظارها، انتشار شایعاتی در فضای مجازی به شدت بازار هفته گذشته را تحت تاثیر خود قرار داد و  فشار فروش در این بازار را به حدی افزایش داد که شاخص بورس از کانال یک میلیون و ٥٠٠ هزار واحد عقب‌نشینی کرد و وارد کانال یک میلیون و ۴٠٠ هزار واحد شد.

 

روند نزولی در بازار ادامه‌دار شد و فشار فروش در معاملات روز سه‌شنبه و چهارشنبه حاکم بود، این اتفاق زمینه ایجاد جوی را در بازار فراهم کرد که باعث شد میزان چشمگیری از نقدینگی در سه روز پایانی معاملات بورس از بازار خارج شود.

 

در کنار اخبار منفی منتشر شده و تاثیر آن بر معاملات بازار، برخی با هدف نوسان‌گیری به دلیل شکسته شدن حمایت شاخص بورس تصمیم به فروش سهام خود گرفتند تا دوباره بعد از اتمام روند اصلاحی بازار اقدام به خرید سهام در بازار کنند که این موضوع در ایجاد شتاب برای روند اصلاحی بازار سهام بی‌تاثیر نبود.

 

با توجه به ترس حاکم شده در بازار، در پایان معاملات روز چهارشنبه به دلیل تکذیب اخبار شایعه شده و جمع‌آوری صف‌های فروش ایجاد شده در پایان معاملات روز چهارشنبه شاهد بازگشت دوباره امید به این بازار بودیم، این در حالی است که از نظر کارشناسان، امروز (شنبه) در معاملات بازار سهام از جمله روزهای مهمی تلقی می‌شود که می‌تواند برای این بازار سرنوشت‌ساز باشد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین