جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 12:00:35 PM
عبدالناصر همتی ابزارهای بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز تشریح کرد

رییس کل بانک مرکزی در یادداشتی تاکید کرد: تعیین تکلیف نشدن FATF  می تواند در نبود تحریم ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین المللی باشد.
هشدار رییس کل به تعیین تکلیف نشدن FATF

به گزارش اقتصادنامه رییس بانک مرکزی ضمن اشاره به سیاستگذاری بانک مرکزی حول کنترل تورم و کمک به رشد اقتصادی کشور، نرخ ارز را به عنوان یک متغیر کلیدی و نقش آفرین اقتصاد کلان برشمرد.

وی ضمن تاکید بر سامان گیری منابع ارزی کشور مقاومت در مقابل کاهش ارز از سوی کسانی که ارز دارند را قابل درک بیان کرد.

عبدالناصر همتی در این یادداشت اظهار داشت بانک مرکزی مسیر حرکت نرخ ارز را بر اساس مجموعه اهداف سیاستگذاری خود و ابزارهای در دسترس مدیریت می کند.

متن کامل یادداشت رییس بانک مرکزی بدین شرح است:

"قطب‌ نمای سیاستگذاری بانک مرکزی حول کنترل تورم و کمک به رشد اقتصادی کشور است. در این راستا، نرخ ارز بعنوان یک متغییر کلیدی اقتصاد کلان نقشی مهمی بعهده دارد.

سیاست بانک مرکزی بر این استوار است که نرخ ارز بایستی با توجه به شرایط اقتصاد کلان کشور، از جملهروند ارزش صادرات نفتی و غیر نفتی، تراز خارجی و جلو گیری از هدر رفت منابع ارزی کشور سامان گیرد.

مقاومت در مقابل کاهش نرخ ارز از سوی کسانی که ارز دارند را می‌توان درک کرد. ولی عوامل بنیادی بازار شرایط خود را در هر صورت تحمیل خواهد کرد. در همین راستا، تأمل وارد کنندگان برای خرید ارز در سامانه نیما نیز قابل درک است.

بانک مرکزی با توجه به همه این عوامل و با تکیه بر قدرت بازارسازی خود، مسیر حرکت نرخ ارز را رصد کرده و بر اساس مجموعه اهداف سیاستگذاری خود، منابع و ابزارهای در دسترس، آن را مدیریت می‌کند.

بنا به درخواست دولت و تائید مقام معظم رهبری مهلت بررسی لوایح پالرمو و CFT در مجمع محترم تشخیص مصلحت نظام تمدید شده است. توجه داشته باشیم، عدم تعیین تکلیف FATF می‌تواند در نبود تحریم‌ها مانعی برای سیستم بانکی کشور در انجام مبادلات بانکی بین‌المللی باشد."



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین