پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 2:46:51 PM

مدیرکل دفتر ریاست،روابط عمومی و همکاری های بین الملل مرکز آمار ایران در رابطه با اخبار منتشر شده در رسانه ها مبنی بر فروش آمار ها توسط این مرکز ؛ توضیحات  زیر را برای روشن شدن افکار عمومی و کاربران ارائه داد.
پاسخ روابط عمومی مرکز آمار ایران به اخبار  منتشر شده در رسانه ها در مورد فروش آمارها

به گزارش اقتصادنامه، آقای سعید عباسی  گفت: مرکز آمار ایران در راستای ایفای رسالت خود به عنوان مرجع آمارهای رسمی کشور، از پیشگامان عرضه اطلاعات و آمار بر بستر اینترنت در ایران بوده است و همواره در انتشار آمارهای رسمی به محض نهایی شدن آن‌ها و مبتنی بر تقویم انتشار آمارها کوشیده است. وی درباره فروش آمار و اطلاعات مرکز آمار، اظهار داشت: تولید آمارها با استفاده از بودجه عمومی کشور انجام می‌شود و عرضه آن نیز به صورت رایگان و بدون مطالبه هزینه ای از طریق درگاه ملی آمار (به عنوان رسانه رسمی این مرکز) در دسترس عموم کاربران قرار می‌گیرد.

عباسی در ادامه گفت: بر این اساس مجموعه نتایج طرح‌های آماری در قالب انواع فایل، گزارش و چکیده، داده‌های خام و سری‌های زمانی با رعایت اصول محرمانگی در درگاه ملی آمار منتشر و به صورت رایگان به کاربران عرضه می‌شود و این اقدام همگام با مباحث نوین مطرح در جهان از جمله مبحث داده‌های باز (Open Data) امروزه مورد توجه مراکز آماری سایر کشورها نیز قرار گرفته است و گرایش مسلط در حوزه آمار رسمی به شمار می‌رود.

مدیرکل دفتر روابط عمومی مرکز آمار ایران خاطر نشان کرد: بر اساس مصوبه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸ هیات وزیران و مطابق ماده ۷۰ قانون «وصول برخی درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین» مرکز آمار ایران موظف است در قبال ارائه خدمات اطلاع‌رسانی آماری، نقشه‌ها و نشریات آماری؛ هزینه‌های این گونه خدمات را براساس تعرفه مصوب اخذ و درآمد آن را به خزانه کشور واریز کند.

وی ادامه داد:  قبلا نیز کاربران با مراجعه مستقیم به واحد اطلاع رسانی مرکز آمار ایران، انواع نشریات چاپی و الکترونیکی و نیز بسته های اطلاعاتی سفارشی را خریداری می کردند. وی افزود: در راستای توسعه دولت الکترونیک  با راه اندازی  سامانه خدمات اطلاع رسانی آماری ،کاربران می‌توانند بدون مراجعه حضوری و صرف زمان و هزینه، به روش کاملا الکترونیک بر بستر اینترنت، خدمات آماری مورد نیاز خود را در ازای پرداخت هزینه بنا بر تعرفه مصوب دریافت کنند.

وی ادامه داد: به‌زودی داده‌های خام طرح‌های شاخص قیمت مصرف کننده نیز همچون طرح‌های نیروی کار و هزینه و درآمد خانوارهای شهری و روستایی در درگاه ملی آمار به صورت رایگان عرضه می‌شود و برای گسترش فرهنگ استفاده از آمارهای رسمی با کیفیت و منطبق با نیاز های کاربران، کاهش یا حذف تعرفه‌های خدمات آماری نیز در دستور کارمرکز آمار ایران قرار دارد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین