پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 2:01:57 PM
روحانی با تقدیم لایحه بودجه سال آینده کل کشور اعلام کرد

حسن روحانی صبح دیروز به بهارستان رفت و نقشه راه مالی سال آینده کشور را در موعد قانونی به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد. لایحه بودجه سال ۹۹ کشور هفتمین لایحه بودجه‌ای است که حسن روحانی در دوران ریاست‌جمهوری خود به پارلمان ارائه کرده و کاهش اتکای به نفت یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که رئیس‌جمهوری در توصیف و توضیح آن مطرح کرده است.
بودجه۹۹خیلی به نفت اتکا ندارد

به گزارش اقتصادنامه، روحانی دیروز در تشریح نکات دارای اهمیت این لایحه که منابع و مصارف کشور در سال ۹۹ را شرح می‌دهد، با بیان اینکه این لایحه نیز همانند بودجه سال جاری کشور، «بودجه ایستادگی و استقامت در برابر تحریم است»، گفت که «این بودجه به دنیا اعلام می‌کند که به‌رغم تحریم، کشور را مخصوصا از لحاظ نفت اداره خواهیم کرد.»

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه تقریبا بودجه سال ۹۹ با شرایطی که پیش‌بینی شده، خیلی به نفت اتکا ندارد، گفت: در جدول‌های بودجه خواهید دید، درآمدی که برای نفت خام و گاز در نظر گرفته شده با مقداری که در بودجه عمرانی پیش‌بینی کردیم- اگر همه پیش‌بینی‌ها حاصل شود- تقریبا نزدیک به هم است و اگر آن پیش‌بینی‌ها حاصل نشود، بودجه عمرانی جلوتر است.

روحانی با تاکید بر اینکه علائم و برآوردها نشان می‌دهد که امسال رشد اقتصاد منهای نفت کشور مثبت باشد، از اختصاص ۷۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی سال آینده، خبر داد و تاکید کرد: از ابتدای این دولت و در این ۶ سال از ۱۱ هزار میلیارد بودجه عمرانی در سال ۹۱ به ترتیب جلو آمده و به ۷۰ هزار میلیارد در سال آینده رسیدیم. یعنی بودجه عمرانی در ۶ سال گذشته بیش از ۶ برابر شده است و ان‌شاء‌الله طرح‌هایی که در بخش عمرانی مد نظر است را اجرایی و عملیاتی خواهیم کرد و با این گام نسبت به بودجه عمرانی کشور برای سال آینده، همه طرح‌های عمرانی کشور اجرایی و عملیاتی خواهد شد.

ضرورت تقویت شبکه ملی اطلاعات

روحانی با اشاره به ارقامی از بودجه و ویژگی‌های آن، تقویت حوزه‌های بهداشت و درمان، محیط‌زیست، کشاورزی، آب و برق، ارتباطات و پهنای باند را از اصول سیاست‌های دولت عنوان کرد و افزود: از آغاز دولت یازدهم قدرت پهنای باند تقریبا ۲۰ برابر شده است و این روند را ادامه می‌دهیم تا بتوانیم شبکه ملی اطلاعات را آنچنان تقویت کنیم که مردم برای رفع نیازمندی‌های خود نیازی به خارج نداشته باشند. رئیس‌جمهور تاکید کرد: اخیرا مقام معظم رهبری نیز دستوری در این زمینه دادند که در شورای عالی فضای مجازی آن را دنبال می‌کنیم و مردم ما شرایط بهتری را در این حوزه لمس خواهند کرد.

افزایش ۱۵ درصدی حقوق

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در بودجه سال آینده حقوق و مزایای مستمر کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری ۱۵ درصد افزایش پیدا می‌کند، گفت: همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز ادامه یافته و اجرا می‌شود. روحانی با اشاره به اختصاص اعتبار بیشتری به مبارزه با فقر مطلق نسبت به امسال گفت: در بودجه ۹۹ بخش بزرگی از مدیریت طرح‌های ملی را به استان‌ها واگذار کردیم که این مهم، مطالبه استان‌ها و نمایندگان مجلس شوای اسلامی بود و ۶۵۰ طرح ملی برای سال آینده به استان‌ها واگذار شده است.

استاندارد کردن سیستم گرمایش مدارس

روحانی با اشاره به اینکه استاندارد کردن سیستم گرمایش مدارس یکی از دغدغه‌های برخی از نمایندگان و وزیر آموزش و پرورش بود، گفت: وزیر نفت این امر را به عهده گرفت که همه مدارس کشور از سیستم گرمایش استاندارد برخوردار شوند که این طرح را سال آینده اجرایی می‌کنیم.

حذف ۱۰۰ ردیف هزینه‌ای

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه بودجه دستگاه‌های اجرایی برنامه محور خواهد شد و همچنین دولت برای کوچک‌سازی و عدم تصدی‌گری تلاش می‌کند، تاکید کرد: تلاش می‌شود دارایی‌های مازاد در سال آینده واگذار شود که یکصد ردیف هزینه‌ای بودجه حذف شده و بودجه شرکت‌های دولتی هم امسال یک ماه زودتر خدمت مجلس تقدیم شده است. رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه در بودجه سال آینده شرکت‌های دولتی ۲۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهند کرد که ۷۰ هزار میلیارد هم بودجه عمرانی است، افزود: بنابراین دولت یا شرکت‌های دولتی ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال آینده سرمایه‌گذاری می‌کنند که باعث شکوفایی خواهد بود.

روحانی گفت: لایحه بودجه سال ١٣٩٩ از حیث منابع بالغ بر ۱۹ میلیون و ۸۸۷ هزار و ۳۷۰میلیارد و ۹۱۰میلیون ریال است که منابع عمومی دولت از لحاظ درآمدها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و مصارف بودجه عمومی دولت از حیث هزینه‌ها و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی، بالغ بر ۵ میلیون و ۶۳۸هزار و ۲۹۳ میلیارد و ۴۹میلیون ریال است. رئیس‌جمهور افزود: منابع عمومی بودجه نیز بالغ بر ۴ میلیون و ۸۴۵هزار و ۹۶۸ میلیارد و ۶۶ میلیون ریال است. درآمد اختصاصی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی نیز بالغ بر ۷۹۲هزار و ۳۲۴ میلیارد و ۹۸۳میلیون ریال است. روحانی اظهار کرد: بودجه شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت از لحاظ درآمدها و سایر منابع تامین اعتبار بالغ بر ۱۴ میلیون و ۸۳۹هزار و ۴۵۷میلیارد و ۶۸۹میلیون ریال و از حیث هزینه‌ها و سایر پرداخت‌ها بالغ بر ۱۴میلیون و ۸۳۹ هزار و ۴۵۷ میلیارد و ۶۸۹ میلیون ریال است.

توصیف شرایط امروز

رئیس‌جمهور همچنین گفت: طی ۹ ماه گذشته و به‌رغم تشدید تحریم‌ها و فشارها، بودجه‌های جاری به موقع پرداخت شد و ۳۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی نیز تاکنون پرداخت شده است. روحانی با تاکید بر ناامیدی دشمنان از اجرای قانون بودجه مصوب تا امروز و همچنین در آینده، تصریح کرد: به‌رغم اینکه شرایط بودجه‌ای و اقتصاد ما در سال گذشته تا اسفند، شرایط بسیار نامساعدی بود، از اسفند سال گذشته تقریبا اقتصاد ما راه درست خود را آغاز کرد و در اردیبهشت امسال آثار آن را در شاخص‌های کلان اقتصادی مشاهده کردیم و همانگونه که شما مطلع هستید تورم ۵۲ درصد نقطه به نقطه به ۲۷ درصد رسید.

روحانی ادامه داد: اینکه می‌بینیم در بخش صنعت و صنایع بورسی در ماه‌های گذشته رشد ۷/ ۳ درصد در تولید و ۵/ ۱۴درصد در ارزش و فروش داشته، ‌معنایش این است که مسیر صحیحی در اقتصاد کشور آغاز شده است. او با بیان اینکه در ماه‌های اخیر به هر استانی رفتم بین ۱۰ تا ۲۰ هزار میلیارد تومان طرح افتتاح شد و آغاز به کار کرد و معادل اینها هم کلنگ‌زنی شد، گفت: معنایش این است که همه استان‌های ما در مسیر رشد اقتصادی است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه فقط در بخش آب و برق در ۶ ماهه دوم امسال ۳۳ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهد شد، افزود: روند اقتصاد ما هم در کلان و هم در بخش‌ها مثبت بوده است. روحانی با ذکر این موضوع که در سال گذشته برای اولین بار در تاریخ کشور تولید گاز ایران در پارس جنوبی از قطر بیشتر بوده است، گفت: این درحالی است که در سال ۹۲ تولید ما نسبت به قطر نصف بوده و قطر ۲ برابر ما گاز تولید می‌کرد. در زمینه گاز و نفت نیز در بخش میادین نفتی مرزی غرب کارون که ۷۰ هزار بشکه در روز تولید می‌کردیم امروز ۳۵۵ هزار تولید می‌کنیم و این به معنای آن است که تولید ما ۷ برابر شده است.

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اقتصاد ما در بخش‌های مختلف رشد و حرکت داشته است، تصریح کرد: حرکت ما در زمینه‌های مختلف کشاورزی، آب، انرژی، راه و ارتباط و گازکشی به روستاها مثبت بوده و در زمینه کمبود در زمینه ساخت مسکن نیز با طرحی که وزارت راه و شهرسازی تدوین کرده و با آغاز عملیات اجرایی ساخت ۱۸۰ هزار واحد طی یکی، دو هفته گذشته  کمبود جبران خواهد شد و ۴۰۰ هزار واحدی را که قول داده شده تا آخردولت اجرایی و عملیاتی خواهد کرد. رئیس‌جمهور افزود: همچنین حدود ۱۰۷ هزار منزل مسکونی در بخش زلزله زده ترمیم یا احداث کردیم و همچنین امسال ۱۴۷ هزار واحد مسکونی خسارت دیده از سیل ترمیم یا در حال احداث است که امیدواریم تا پایان سال تکمیل شود.

رئیس‌جمهوری در ادامه با تاکید دولت نسبت به توسعه خطوط ریلی، گفت: در زمینه ریل پارسال هم تأکید کردم و امسال هم در بودجه تأکید کردیم، ریل به‌عنوان مسیر حمل و نقل اساسی در کشور، مدنظر قرار گرفته است. کل خطوط ریلی کشور تا اول دولت یازدهم حدود ۱۰ هزار کیلومتر بوده و امروز ۱۱ هزار و ۳۰۰ کیلومتر است و امروز اگر بخواهیم با خط ۲ و ۳ مقایسه کنیم رقم حدود ۱۴ هزار کیلومتر می‌شود بنابراین در ریل یک حرکت بسیار سریع و خوبی داشتیم و ان‌شاء الله سال آینده هم در ریل همین روند را ادامه خواهیم داد.

روحانی با اشاره به طرح‌های اجرا شده در زمینه خط آهن گفت: در طول پارسال و امسال ۵ استان کشور به خطوط سراسری ریلی کشور متصل شدند و برای سال آینده امیدواریم بحث راه‌آهن یزد – اقلید، رشت به بندر انزلی، چابهار به سمت زاهدان اجرایی شود. تلاش مضاعفی داریم این ریل را تا آخر دولت دوازدهم به ثمر برسانیم که برای ما بسیار حائز اهمیت است. همچنین ریل خواف در دست اجرا و فعالیت است.

صادرات گاز در زمستان

رئیس‌جمهور با بیان اینکه در زمینه انرژی امروز به خودکفایی رسیدیم و این مهم است که حتی در زمستان، گاز را به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم، گفت: در گذشته در زمستان تقریبا اما امروز صادرات به کشورهای مختلف حتی در شرایط سرمای زمستان ادامه دارد و در زمینه نفت، گاز و بنزین نیز خودکفا هستیم و حتی صادرات داریم.

میزان تولید بنزین در سال ۹۸

روحانی با بیان اینکه طبق آخرین گزارش وزارت نفت، تولید بنزین تا پایان امسال در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر می‌رسد، تاکید کرد: در حالی که در آغاز دولت یازدهم تولید بنزین ۵۲ میلیون لیتر بود این مقدار بیش از ۲ برابر شده است و با طرحی که اجرا شده تا سال‌های آینده خودکفایی بنزین ادامه پیدا می‌کند.

اقدامات محیط زیستی

روحانی با اشاره به اینکه این دولت در زمینه مسائل محیط زیست قدم‌های مهمی برداشته که این روند را در سال آینده ادامه خواهیم داد، تاکید کرد: به جز مسأله دریاچه ارومیه که شرایط آن بسیار امیدوارکننده است و همچنین تالاب‌ها که شرایط آنها بهتر از سال‌های گذشته است، امیدوارم این اقدامات ادامه پیدا کند. رئیس‌جمهور با تاکید براینکه در زمینه بنزین و گازوئیل بزرگ‌ترین طرح‌ها را برای مسأله زیست محیطی اجرا کردیم و ۷۵ درصد بنزینی که امروز عرضه می‌کنیم، یورو ۴ و ۵ است و ۴۵ میلیون لیتر گازوئیل ما یورو ۴ و ۵ است، تصریح کرد: دولت در زمینه محیط زیست قدم‌های بسیار خوبی برداشته است و این طرح را ادامه می‌دهیم و به رئیس سازمان برنامه و بودجه برای برخی از طرح‌های زیست محیطی مخصوصا در شمال کشور و بحث پسماندها که یک مشکل بزرگ است، تأکید کردم. روحانی افزود: البته در بقیه کشور مشکلات فراوان است و یک بودجه خاصی برای اینکه بتوانیم این مشکلات را حل کنیم بایدپیش‌بینی شود تا مردم بتوانند در سلامت بهتری زندگی کنند.

ادامه طرح تحول سلامت

رئیس‌جمهور سپس به اجرای طرح تحول سلامت اشاره و تاکید کرد:‌ این طرح مثل گذشته در سال آینده هم ادامه می‌یابد و طرح تحول سلامت از افتخارات دولت یازدهم و دوازدهم است که تا پایان دولت دوازدهم در کنار این طرح خواهیم بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه در گذشته ۳۷ درصد هزینه‌های درمانی به گردن مردم بود و امروز در شهرها ۱۰ درصد و در روستاها ۷ درصد به عهده مردم است، تصریح کرد: این خدمت بزرگی است که طرح سلامت انجام می‌دهد و این طرح را ادامه خواهیم داد.

معیشت و قدرت خرید مردم

رئیس‌جمهوری همچنین مسأله قدرت خرید و شرایط زندگی مردم را بسیار حائز اهمیت دانست و با بیان اینکه این موضوع در سال ۹۸ و در بودجه سال ۹۹ یک مسأله اساسی است، گفت: می‌دانیم در شرایط تحریم و فشار مردم در سختی‌ هستند و قدرت خرید آنان کاهش یافته و صادرات و واردات و جا‌به‌جایی پول و ارز با مشکلات زیادی توأم است. رئیس‌جمهور با بیان اینکه حقوق مستمری‌بگیرها نسبت به ۲ سال پیش، بیش از ۳ برابر افزایش پیدا کرده است و همچنین حقوق ثابت کارمندان را در سال جاری ۲۰ درصد افزایش دادیم در سال آینده ان‌شاء‌الله ۱۵ درصد افزایش می‌دهیم، گفت: این یعنی در این ۲ سال ۳۵ درصد بر حقوق و مستمری‌ها افزودیم و این به آن معناست که اقشاری که تحت فشار هستند، فشار کمتری را تحمل کنند. روحانی در ادامه با اشاره به اجرای طرح کمک معیشتی از ادامه روند کمک به بیش از ۷ دهک جامعه که قشر ضعیف و متوسط هستند در سال آینده خبر داد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی

روحانی با تاکید بر اینکه همه می‌دانیم در صادرات نفت با مشکلاتی مواجهیم اما در عین حال تلاش ما این است سختی معیشت مردم را کاهش دهیم، تصریح کرد: همه تلاش این است این سختی‌ها مقداری کاهش پیدا کند و بیشتر قابل تحمل باشد. به همین دلیل در سال جاری برای کالاهای اساسی، ارز ۴۲۰۰ تومانی را اختصاص دادیم و برای بودجه سال ۹۹ نیز برای کالاهای اساسی ارز ۴۲۰۰ تومانی پرداخت خواهد شد.

ارز نیمایی؛ ۸۵۰۰ تومان

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه با وجود ارز چندنرخی، جلوگیری از سوء‌استفاده و فساد مشکل است اما در عین حال دولت به‌خاطر اینکه مردم در فشار نباشند، تحمل می‌کند، ادامه داد: برای کالاهای اساسی در سال آینده مانند امروز و امسال باز هم ارز به قیمت ۴۲۰۰ تومان خواهد بود و حتی کالاهای غیر اساسی آنها هم با ارز نیمایی خواهد بود که در این بودجه ارز نیمایی را ۸۵۰۰ تومان مدنظر قرار دادیم؛ بنابراین تلاش ما این است که معیشت مردم در سختی نباشد.

امید به رونق صادرات

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان اینکه مبنای بودجه ما همچنان بر اساس فشار حداکثری و ادامه تحریم آمریکاست، تاکید کرد: روابط اقتصادی ما با کشورهای همسایه و چند کشور غیرهمسایه در ماه‌های اخیر روند بهتری را طی می‌کند و امیدواریم که شرایط بهتری با این کشورها داشته باشیم. رئیس‌جمهور با بیان اینکه صادرات ما در آینده رونق بیشتری خواهد یافت، گفت: ورود موقت ما در اتحادیه اوراسیا و ورود ما به این اتحادیه به این معناست که محصولات و تولیدات ما با ارقام بهتر بدون تعرفه یا با تعرفه بسیار کم صادر می‌شود و صادرات ما را رونق می‌دهد و همین طرح را با ترکیه و جمهوری آذربایجان و کشورهای دیگر به زودی اجرا می‌کنیم.

روحانی افزود: آنچه در سرمایه‌گذاری مدنظر ما بوده، از ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری روسیه در ایران بیش از دو میلیارد آن قبلا نهایی شده و در حال اجرایی شدن است و بقیه هم در سال ۲۰۲۰ اجرایی و عملیاتی خواهد شد و امیدواریم ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری چه طرح‌هایی که قبلا نهایی شده و چه طرح‌هایی که سال آینده نهایی خواهد شد، وارد کشور شود. البته مشابه این را با کشورهای دیگر هم داریم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد که شرایط اقتصادی بهتر خواهد بود و تلاش می‌کنیم شرایط مردم هم شرایطی نباشد که در فشار بیشتر باشند.

منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین