جمعه 31 فروردين 1403 شمسی /4/19/2024 11:19:40 PM
شریعتمداری اعلام کرد:

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت : براساس گزارش شاخص جهانی کارآفرینی رتبه کارآفرینی ایران در سال 2018 با افزایش 13 رتبه¬ای در میان 137 کشور جهان 72 است و همچنین در منطقه منا 11 که در مقایسه با سال 2017، رتبه بهبود یافته است. همچنین ایران 7/4 بهبود امتیاز را درسال 2018 تجربه کرده است و از این منظر پنجمین کشور جهان در بهبود امتیاز است.
بهبود رتبه کارآفرینی ایران در سال 2018/ تدوین نوآورانه ترین مصوبه دولت در حمایت از کارآفرینان نوآور/ راه اندازی 309 مرکز مشاوره برای کارآفرینان در کشور
به گزارش اقتصادنامه، محمد شریعتمداری امروز در آیین پایانی  هفته جهانی کارآفرینی با تبریک هفته بسیج  گفت : مهمترین دلایل  بهبود شاخص هادر حوزه کارآفرینی هماهنگی‌های بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان کشور است.
وی افزود: ایجاد و تقویت ارزش¬ها، نگرش¬ها و رفتارهای کارآفرینانه، به طور کلی تحت عنوان فرهنگ¬سازی کسب و کار، از مولفه¬های اصلی استراتژی دولت¬ها در توسعه کارآفرینی است. این هدف عمدتا در قالب سیاست¬ها و برنامه¬های تشویقی، ترویجی، آموزشی و در تمامی سطوح و لایه-های اجتماعی باید انجام شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: کارآفرینی جوانان با فرهنگ و اندیشه اسلامی،‌ کارآفرینی بسیجی است چرا که تلاش می‌کنند جامعه‌ای را از توانایی خود بهره‌مند کنند.
وی افزود: هفته جهانی کارآفرینی، توسعه و ترویج کارآفرینی نوین است زیرا با تغییرات حوزه فناوری و پیشرفت علم باید پوست‌اندازی در کارآفرینی مورد توجه قرار گیرد.
شریعتمداری تصریح کرد: راه‌های مقابله با تحریم،‌ توسعه کارآفرینی نوین است و این تنها با شعار حاصل نمی‌شود البته در همین راستا قدم هایی برداشته‌ایم. ‌برای نمونه در حوزه نانو تکنولوژی و دارویی موفقیت‌هایی حاصل شده همچنین در حوزه گردشگری کارآفرینان اقدامات قابل توجهی انجام داده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به دیدار کارآفرینان با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: در این جلسه رهبر معظم انقلاب بر اکرام کارآفرینان تاکید ویژه داشتند زیرا اگر جایگاه اجتماعی آنان مورد عنایت قرار گیرد مشوق بزرگی خواهد بود هر چند این افراد به حمایت مالی نیز در این حوزه نیاز دارند.
وی ادامه داد: معمولا کارآفرینان جوان، وثیقه برای دریافت تسهیلات ندارند و دولت می‌تواند در این زمینه به عنوان واسطه‌ای عمل کند.
شریعتمداری  اظهار داشت: مصوبه حمایت از کارآفرینان یکی از اقدامات واسطه‌ای دولت است و در این مصوبه پیشنهاد شده ۱۵۰ میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای فعالیت‌های کوچک اقتصادی صادر شود. علاوه بر آن برای تسهیل رفت و آمد به کشورهای دیگر نیز مقدماتی پیش‌بینی شده که به زودی این مصوبه ابلاغ می‌شود.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مهمترین سیاست¬ها و برنامه¬های وزارتخانه در حوزه کارآفرینی  اشاره کرد و گفت : ایجاد 26 نهاد" کافه کارآفرینی" توسط کانون¬های کارآفرینی استان¬ها در سال 98 برای رهبری اکوسیستم کارآفرینی استان¬ها توسط خود کارآفرینان ، ارائه مشاوره و خدمات کارآفرینی به 4635 کسب و کار در سال 1398 تاکنون  و راه¬اندازی 4 بنیاد تخصصی در راستای توسعه کارآفرینی شامل " بنیاد ملی کارآفرینی تولید محتوای دیجیتال" ، "بنیاد ملی کارآفرینی توسعه فناوری (هاب: هوش مصنوعی، اینترنت اشیا و بلاکچین)" ، "بنیاد ملی توسعه فناوری¬های فرهنگی " ، از جمله محوری ترین برنامه هایی بوده که در این حوزه به آن اهتمام داشته ایم . 
وی  افزود : همچنین  309 مرکز مشاوره برای کارآفرینان در کشور راه‌اندازی شده و در سال گذشته 4 هزار و 335   شرکت کارآفرینی از خدمات مشاوره‌ای این مراکز استفاده کرده‌اند.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اخیراً‌ بنیاد تولید محتوای دیجیتال توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، گفت: همچنین یک شرکت کارآفرینی بخش خصوصی برای توسعه فناوری‌های نو در زمینه هوش‌ مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین (هاب) راه‌اندازی شد، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع بزرگ نیز راه‌اندازی می‌کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به دیگر اقداماتی که از سوی این وزارتخانه برای توسعه حوزه کارآفرینی انجام شده اشاره کرد و گفت : برگزاری سیزدهمین جشنواره کارآفرینان برتر در وزارتخانه با تاکید بر بنگاه¬های نوآور و پر رشد در این جشنواره در سال 98نزدیک به 3 هزار و 70 کارآفرین در سامانه کارآفرینان برتر ثبت¬نام نمودند که از این تعداد یک هزار و 181  طرح که واجد شاخص¬های نوآوری منجر به رشد بالا داشتند به مرحله داوری مجازی و از این میان 535 طرح به بازدید میدانی راه پیدا کرده¬اند.
شریعتمداری افزود : تدوین نوآورانه¬ترین مصوبه دولت در حمایت از کارآفرینان نوآور با عنوان "سیاست¬های اجرایی تشویق و حمایت از کارآفرینان پیشرو " است که امروز مصوبه آن را به دولت فرستاده ایم، در این مصوبه به شان و منزلت کارآفرینان بسیار توجه شده است . 
شریعتمداری همچنین گفت: با توجه به ویژگی‌های اقتصاد امروزی برای مبادله کالا و خدمات نیاز به روش‌های مبادله پول مجازی احساس می‌شود که روش تولید و مبادله این پول‌ها نیز ابلاغ شده است و بنیاد توسعه فناوری‌های نو به وسیله بخش خصوصی راه‌اندازی شده است که دولت فقط در این زمینه تسهیل‌گر بوده است و به زودی بنیاد ملی توسعه فعالیت‌های فرهنگی هم راه‌اندازی می‌شود و نیز مرکز ارتقاء مهارت و اتصال به بازار کسب و کارها مثل کسب و کار حوزه تولید عسل راه‌اندازی می‌شود و ما تلاش می‌کنیم فقط تسهیل‌گر و کمک‌کار بخش خصوصی باشیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: کارآفرینان در کشور باید اکرام شوند و همانگونه که جامعه به سرداران دفاع مقدس احترام می‌گذارد باید به مدیران کارآفرین هم احترام بگذارد و بسیاری از اوقات این مدیران نیاز به حمایت مالی دارند. کارآفرین جوان وثیقه ندارد و بانک هم بدون وثیقه وام نمی‌دهد اما دولت می‌تواند ضمانت‌نامه‌هایی صادر کند و تضمین وام کارآفرینان و ریسک آن را تقبل کند و ما می‌توانیم تا 150 میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای کارآفرینان برتر صادر کنیم.
شریعتمداری همچنین به شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد که بدون داشتن دارایی و یا ساختمان و یا کارخانه از طریق فکر جوانان و اجاره محلی توانسته است 600 کارمند مشغول کار کند که اکثر آنان دانشمندان صنایع اطلاعات هستند و در حوزه گردشگری 100 میلیون دلار گردش مالی داشته و 16 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد کرده‌اند.
وزیر کار همچنین با اشاره به اینکه فشارهایی از طریق تحریم‌های ناجوانمردانه بر ملت ما وارد می‌شود گفت: ‌یک راه مقابله با این فشارها توسعه کارآفرینی نوین در کشور است و فعالیت کارآفرینی فقط مربوط به یک فرد نیست بلکه کار جمعی است که از فکر افراد استفاده می‌شود.
شریعتمداری تاکید کرد: اهمیت کارآفرینی در روند توسعه و رشد اقتصادی دنیا، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را ترغیب نموده است تا با استفاده از حداکثر امکانات و بهره¬برداری از ظرفیت¬های کشور خود جامعه را به سمت فعالیت¬های کارآفرینانه ترغیب و هدایت نمایند.
در این همایش همچنین غلامحسین حسینی‌نیا رئیس دانشکده کارآفرینی نیز گفت:‌ در حال حاضر 1.8 میلیون جوان 15 تا 29 ساله در کشور بیکار هستند، اما خوشبختانه شاخص کلیدی اصل کارآفرینی در کشور ما 5 درصد رشد کرده و رتبه ایران در بین 50 کشور جهان دهم شده است.
حسینی‌نیا گفت:‌ جوانان ایران علاقه‌مند به فعالیت در زمینه کارآفرینی هستند و تقارن هفته بسیج و هفته کارآفرینی را به فال نیک می‌گیریم و هفته کارآفرینی در واقع به مدت دو هفته طول کشید و دانشجویان دانشکده کارآفرینی با حداقل امکانات توانستند این رویداد را رقم بزنند.
همچنین اصغر نورالله‌زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در این همایش گفت: سال قبل از طریق صندوق کارآفرینی امید تعداد 170 شرکت مشاوره کارآفرینی را مورد حمایت قرار دادیم.
وی همچنین گفت: ‌بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه‌ها داریم از کارآفرینان حمایت می‌کنیم و فروشگاه‌های شهرآفرین برای فروش محصول کسب و کارهای کارآفرینان خانگی راه‌اندازی می‌شود.
منبع: مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین