شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 5:00:11 PM

بانک صادرات ایران از بدو تاسیس، نوآوری در ارائه محصولات و خدمات بانکی و احترام به مشتریان و مراجعان را به عنوان اصل ثابت و جدایی‌ناپذیر لاینفک و با جامه عمل پوشاندن به شعارهای انتخابی خود یعنی «بانک صادرات ایران در خدمت مردم» و «حق با مشتری است (customer is the king)» توانست طی مدت کوتاهی حجم زیادی از نقدینگی کشور را جذب کند و مهم‌تر از آن مردم را با نظام بانکی آشنا و آشتی دهد. 
بانک صادرات حامی صادرکنندگان

همان‌طور که از نام آن پیداست، یکی از اهداف اولیه تأسیس این بانک، کمک به صادرکنندگان بوده و این بانک درصدد است که حامی صادرات باشد. در این راستا اعطای تسهیلات ارزی از محل سپرده‌های ارزی مشتریان نزد بانک و ذخایر ارزی بانک و امکانات ارزی شـــعب خارج از کشور و کارگزاران بانک به صادر‌کنندگان کالاهای غیرنفتی، خــدمات و تولید‌کنندگان و مجریان طرح‌های خودگردان با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام ازجمله تسهیلات اعطایی صادرات و واردات (کالا – خدمات) این بانک بوده و هدف آن کمک به توسعه اقتصادی، گسترش صادرات و ایجاد اشتغال بوده است.

از ویژگی‌های این تسهیلات این است که اعطای آن از طریق گشایش اعتبار اسنادی یا حواله در وجه ذی‌نفع صورت می‌گیرد.

مواردی که تسهیلات به آن اعطا می‌شود، صادرکنندگان کالاهای غیرنفتی، ‌خدمات و تولید‌کنندگان، مجریان طرح‌های خودگردان با اولویت طرح‌های نیمه‌تمام است.

ضوابط اعطای تسهیلات با توجه به نوع تسهیلات، برای واردات یک تا ٤ ساله و برای صادرات ٢ تا ٧ ساله است. سقف فردی تسهیلات برای واردات جهت اشخاص حقیقی ٥ میلیون دلار و اشخاص حقوقی ٢٠ میلیون دلار و بیشتر از آن به تایید بانک مرکزی و جهت صادرات مبلغ تسهیلات پرداختی ارزی متناسب با مبلغ اعتبار اسنادی صادراتی ارائه‌شده به بانک (حداکثر تا ٩٠ درصد مبلغ اعتبار) یا مبلغ قرارداد منعقده با کارفرمای خارجی (حداکثر تا ٧٠ درصد مبلغ قرارداد) خواهد بود. تسهیلات ارزی در قالب عقود قانون عملیات بانکی بدون رباست.

دوره تنفس در واردات حداکثر تا ٦ ماه پس از پایان دوره استفاده از تسهیلات (‌هر کدام که جلوتر باشد) خواهد بود. قراردادهای اعطایی تسهیلات به ارز منعقد می‌شوند و استفاده‌کنندگان از تسهیلات متعهد به بازپرداخت عین ارز در سررسیدهای مربوطه خواهند بود. واردات کالا با کسب مجوزهای قانونی و طی مراحل ثبت سفارش در وزارت صنعت، معدن و تجارت و رعایت سایر ضوابط و مقررات مربوط تا معادل 500 هزار دلار آمریکا با تشخیص و صلاحدید بانک عامل از طریق حواله در وجه ذی‌نفع بلامانع است.

مدارکی که برای دریافت این تسهیلات مورد نیاز است، عبارتند از:

- تصویر اسناد مالکیت زمین محل اجرای طرح و وثائق تسهیلات درخواستی یا قراردادهای واگذاری زمین منضم به نقشه‌های ثبتی (در صورتی که قبلا تهیه شده است)

- تصویر کروکی محل اجرای طرح و وثائق تسهیلات

- گواهینامه‌های حاکی از بلامانع بودن انجام معامله نسبت به وثائق تسهیلات از نظر مقررات اصلاحات عرضی و ملی شدن جنگل‌ها و مراتع

- تصویر موافقت اصولی وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجوز سازمان محیط‌زیست درباره احداث یا توسعه طرح

- تصویر موافقــــت وزارت نیرو در تامین آب و برق یا قراردادهای مربوطـــــه (در صورت نیاز به حفر و بهره‌برداری چاه، موافقت وزارت نیرو الزامی است) گواهی شهرداری درباره مستغلات شهری که به عنوان وثیقه تسهیلات معرفی می‌شود مبنی بر عدم برخورد آنها با طرح‌ها و نقشه‌های شهرداری

- تصاویر شناسنامه و کارت ملی

- ارائه شناسه ملی

- بیمه‌نامه

- تصویر نقشه‌های ساختمانی و تاسیساتی طرح

- پروفرمای کلیه تاسیسات طرح و ماشین‌آلات خط تولید که مشخص‌کننده قدرت، ظرفیت و قیمت آنها باشد همراه با مجوزهای لازم جهت گشایش اعتبار

- یک نسخه از طرح توجیهی تهیه‌شده توسط متقاضی

کارمزدها و هزینه‌های این طرح تا ٢ درصد در سال براساس مانده استفاده‌نشده تسهیلات از روز تصویب تسهیلات تا روز استفاده از تسهیلات برای واردات بابت کارمزد تعهد است.

نرخ سود مورد انتظار تسهیلات ارزی برای واردات به تشخیص بانک عامل با توجه به نوع ارز و وضعیت اعتباری متقاضی تعیین می‌شود. نرخ ســـود تسهیلات ارزی برای صـــادرات به‌طور عام معــادل نرخ بهره بین بانکــی اتحــادیه اروپا (EURBOR) به اضافه ٢ درصد برای ارز یورو و نرخ بین بانکی ارزهای مربوطــه در بازار بین‌المللی (LIBOR) به اضافه ٢ درصد برای سایر ارزهای مجاز خواهد بود.

اما دوره استفاده از تسهیلات جهت واردات تا ٦ ماه از تاریخ گشایش اعتبار اسنادی برای خرید مواد اولیه و مصرفی، تا ٢ سال از تاریخ گشایش اعتبار اسنادی برای ورود ماشین‌آلات و اجرای طرح‌ها، تا ٢ سال از تاریخ تسهیلات ارزی برای صدور خدمات خواهد بود. در مورد دوره استفاده از تسهیلات جهت صادرات لازم است توضیح داده شود از تاریخ موثر شدن قرارداد تسهیلات ضروری است تاریخ دقیقی به عنوان آخرین فرجه برای برداشت تسهیلات مشخص و درج شود. دوره مذکور با موافقت ضامن و بانک تسهیلات‌دهنده متناسب با اصلاح قرارداد تجاری قابل تمدید است.

بازپرداخت تسهیلات جهت واردات ٦ ماه پس از پایان دوره تنفس در یک قسط برای خرید مواد اولیه و مصرفی یا حداکثر در ٨ قسط مساوی و متوالی ٦ ماهه که نخستین قسط آن پس از انقضای دوره تنفس برای ماشین‌آلات و اجرای طرح‌ها و صدور خدمات و بنا به تشخیص بانک خواهد بود و در مورد صادرات برای تسهیلات کوتاه‌مدت در یک یا چند قسط حداکثر ظرف دوره بازپرداخت و برای تسهیلات میان‌مدت در اقساط مساوی و متوالی حداکثر ٦ ماهه و سررسید نخستین قسط حداکثر ٦ ماه پس از نقطه شروع دوره بازپرداخت است.

وثائقی که برای دریافت این تسهیلات برای واردات مورد نیاز است، متناسب با هم ارز ریالی مبلغ تسهیلات به اضافه سود و هزینه‌های ارزی مربوطه براساس نرخ روز ارز در تاریخ تصویب تسهیلات توسط بانک اعطا‌کننده تسهیلات دریافت خواهد شد.

وثائق مورد نیاز برای صادرات نیز ضمانتنامه صادره توسط ضامن، گشایش اعتبار اسنادی مدت‌دار توسط بانک‌های معتبر، تایید اعتبارات مدت‌دار توسط بانک‌های معتبر برای تضمین بازپرداخت اصل و سود تسهیلات و سایر هزینه‌های متعلقه است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین