پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 6:01:58 PM

صندوق بین‌المللی پول در گزارش جدید خود پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی به منفی ۹.۵ درصد داد ولی اقتصاد ایران نشانه هایی از بهبود دارد.
قفل اقتصاد چرخید

به گزارش اقتصادنامه، بررسی های بلومبرگ حاکی از این است که رویکرد موسوم به "فشار حداکثری" دولت ترامپ در حال جواب دادن است اما در همین گزارش پیش‌بینی شده است که اقتصاد ایران سال آینده از این رکود عمیق خارج شده و به تدریج به سمت رشد مثبت حرکت کند.

بلومبرگ در گزارش اخیر خود آورده است، با نگاهی دقیق‌تر در می‌یابیم که بهبود تدریجی اقتصاد ایران هم اکنون نیز در حال انجام است؛ ثبات نسبی به قیمت‌های مصرف‌کننده، تولید، تجارت و ارزش پول ملی بازگشته است.

بنا بر این گزارش، تقویت ۴۰ درصدی ارزش ریال در مقایسه با سال قبل را مشهودترین نشانه از بهبود وضعیت اقتصاد ایران است و اقدامات موثر بانک مرکزی نظیر به کارگیری فناوری‌های جدید و اتصال شبکه صرافی‌ها به بانک‌ها باعث شده است تا سوءاستفاده از شرایط ارزی دشوارتر شود.

در ادامه این گزارش مشخص شده ریال قدرتمندتر، خود به مهار تورم کمک کرده است تا جایی که شاخص مصرف‌کننده در ماه سپتامبر به ۶.۱ درصد رسید که کمترین رقم ثبت شده در طول ۱۸ ماه اخیر محسوب می‌شود. همچنین ثبات در بازار ارز از تقویت تولید نیز حمایت کرده است به‌گونه ای که پس از چند ماه کوچک شدن، شاخص مدیران تولید پس از ۷ ماه از ۵۰ واحد گذشت.

انتظار می‌رود که صادرات غیرنفتی ایران امسال به ۴۰ میلیارد دلار برسد که یک رکورد تازه خواهد بود. در صورت تحقق این امر، برای نخستین بار در تاریخ مدرن ایران، صادرات غیرنفتی از صادرات نفتی پیشی خواهد گرفت.

بنا بر این گزارش، سقوط صادرات نفتی باعث شده است تا دولت ایران چاره‌ای جز اصلاحات ساختاری برای تقویت صادرات غیرنفتی نداشته باشد و حالا که صنعت نفت به سختی بیش از ۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی ایران را تشکیل خواهد داد، نمی توان دیگر ایران را یک اقتصاد نفتی دانست.

از سویی مردم عادی ایران عموما دید خوبی نسبت به وضعیت اقتصادی کنونی ندارند اما به نظر می‌رسد شرایط رو به تغییر است. در یک نظرسنجی فراگیر تازه صورت گرفته، ۵۴ درصد شرکت‌کنندگان معتقد به بدتر شدن شرایط بوده‌اند که این رقم ۱۰ درصد کمتر از مدت مشابه سال قبل است.
همچنین شمار افرادی که معتقد بوده‌اند کارزار فشار دولت ترامپ راه به جایی نخواهد برد، به ۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

بلومبرگ در حالی به این نتیجه رسیده که گزارش های اخیر حاکی از بهبود جایگاه ایران در شاخص سهولت کسب‌وکار ۲۰۲۰، پس از چهار سال است.

بر اساس آخرین گزارش بانک جهانی از شاخص سهولت کسب‌وکار، امتیاز ایران علیرغم ۰/۱ واحد کاهش، یک رتبه نسبت به سال گذشته ارتقاء و در میان ۱۹۰ کشور جهان در جایگاه ۱۲۷ قرار گرفت. بنا بر گزارش های رسیده به غیر از نماگر "ورشکستگی" و "ثبت مالکیت"، سایر نماگرهای مرتبط با ایران بهبود و یا نسبت به دوره گذشته ثابت مانده‌اند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین