چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 شمسی /4/24/2024 5:21:40 PM
رییس‌جمهور در نشست خبری به سئوالات اقتصادی پاسخ داد

حسن روحانی در نشست خبری با خبرنگاران: به وزارت نفت دستور داده‌ام خود را  برای افزایش تولید به بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه نفت در روز  آماده کنند تا در دوره بعد از تحریم با مشکل روبرو نشویم. وی با اشاره به اینکه عده ای مدام به جای اینکه ما را یاری کنند دنبال ایجاد مشکل هستند در ادامه گفت: آیا کسی جرات می‌کند به غیر از دولت مثلا به قوه قضائیه یا نیروهای مسلح توهین کند؟
آماده‌سازی چاها‌ه‌های نفت برای پساتحریم

رییس جمهور در نشست خبری گفت: چرا دولتی که وسط میدان است مورد حمله قرار می‌گیرد و چرا به بقیه حمله نمی‌شود و اگر کسی به دولت توهین کرد و فحاشی کرد و تهمت زد چرا تشویق می‌شود؛ آیا کسی جرات می‌کند به غیر از دولت مثلا به قوه قضائیه یا نیروهای مسلح توهین کند.

به گزارش اقتصادنامه به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره مشکلات اقتصادی گفت: مشکلات در کشور ما عوامل متعددی دارد و برخی از آنها ساختاری هستند و مربوط به این دولت و یا دولت‌های دیگر نیستند و باید به طور ساختاری حل و فصل شوند.

روحانی با اشاره به نقش تحریم‌ها در مشکلات کشور تصریح کرد: سال های ۹۳، ۹۴، ۹۵ هم همین مدیریت بر کشور حاکم بود. چطور در آن زمان ثبات قیمتی وجود داشت. اگر مدیریت مشکل داشت، چطور ما در سال ۹۳ هم تورم و هم رکود را شکاندیم.

وی یادآورشد:‌ ما در تحریم نیستیم بلکه در جنگ تمام عیار اقتصادی هستیم که در دنیا کم نظیر و در تاریخ ما هم بی سابقه است. دشمن تمام قدرت خود را به کار گرفت که ایران نفت نفروشد و اگر یک کشتی حامل نفت ایران حرکت می‌کرد، از رژیم های مرتجع منطقه، تا رژیم صهیونیستی و آمریکا تلاش می‌کردند که آن را متوقف کنند.

رییس جمهوری با اشاره به تداوم تحریم‌ها در سال های ۹۲ ،۹۳ و ۹۴ افزود: در این سال‌ها ما مشکلی در این حد نداشتیم و کشور را اداره می‌کردیم اما در سال ۹۷، در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار گرفتیم.

روحانی با یادآوری این موضوع که برخی در داخل کشور وجود جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران از سوی دشمنان را قبول ندارند، گفت: مقام معظم رهبری بارها فرمودند در جنگ اقتصادی هستیم و چند نوبت در جلسه سران قوا هم فرمودند که فرمانده این جنگ رییس جمهوری است. در چنین شرایطی وقتی رییس جمهوری فرمانده جنگ است و افسران ارشدش یعنی وزیران و معاونان در خط مقدم هستند، عده ای مدام به جای اینکه ما را یاری کنند دنبال ایجاد مشکل هستند.

وی به همسویی مخالفان دولت با مخالفان جهانی نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: جایی که آمریکا این دولت را تضعیف می کند، عده‌ای بدخواه هم این دولت و نظام را تضعیف می‌کنند. همصدایی با مخالفان جهانی نظام خیلی بد است.

رییس جمهوری در پاسخ به این سئوال که ناکارآمدی برخی مدیران چقدر در وخامت شرایط کشور نقش دارد، گفت: من می پرسم مخالفان دولت چقدر نقش دارند. البته مدیریت حتما بی ایراد نیست و مگر می‌شود در شرایطی که ما در وسط میدان جنگ هستیم، نقص و عیب نداشته باشیم.

روحانی با بیان اینکه باید همه ما را یاری کنند، گفت: خبرگزاری ها، روزنامه ها، مجلس، قوه قضائیه، نیروهای مسلح و همه مردم باید کنار هم باشیم و ما به تنهایی نمی‌توانیم در میدان جنگ، کشور را اداره کنیم. هشت سال جنگ تحمیلی داشتیم و نیروهای مسلح نمی‌توانستند به تنهایی اداره کنند و همه مردم بسیج شدند و فداکاری کردند و در نتیجه ما در جنگ موفق شدیم وگرنه شکست می‌خوردیم.

وی با تاکید بر این موضوع که در جنگ اقتصادی هم باید همه همدیگر را یاری کنند، خاطرنشان کرد: اگر نوارهای ضبط شده جلسات دولت را گوش دهید می‌بینید که من چقدر مدیران دولتی را دعوا می کنم که چرا این کار انجام نشده یا آن کار به آن شکل انجام شده است و وقتی ما می‌گوییم دولت، همه فکر می کنند یعنی یک فرد به نام رییس جمهوری اما در حقیقت، میلیون‌ها نفر به نام دولت در جایگاه وزیر یا معاون وزیر یا مدیرکل یا کارمند یا استاندار در سراسر کشور با هم دارند کار می‌کنند و دولت را تشکیل می‌دهند.

رییس جمهوری با بیان اینکه مشکلات مدیریتی هم داریم و باید این مشکلات را حل کنیم، اضافه کرد: اینکه من می‌گویم اگر شکستن تحریم امکانپذیر باشد، یک دقیقه تاخیر در شکستن آن هم گناه و جرم است، در مورد نقص مدیریت هم صحیح است و اگر ما بتوانیم نقص مدیریت را یک دقیقه زودتر رفع کنیم، وظیفه داریم این کار را انجام دهیم و اگر تاخیر بیاندازیم، مرتکب گناه شده‌ایم.

روحانی خاطرنشان کرد: ممکن است فردی در یک رده‌ای اشکال داشته باشد؛ مگر قوه قضائیه یا قوه مقننه یا نیروهای مسلح  ما بی‌اشکال هستند؛ شما یک نهاد بی اشکال پیدا کنید؛ همه اشکال دارند اما همه باید به هم کمک کنند و اشکالات را رفع کنیم و چاره ای جز این نداریم.

وی با طرح این پرسش که چرا فقط دولت آماج حمله‌هاست، گفت: چرا دولتی که وسط میدان است مورد حمله قرار می‌گیرد و چرا به بقیه حمله نمی‌شود و اگر کسی به دولت توهین کرد و فحاشی کرد و تهمت زد چرا تشویق می‌شود؛ آیا کسی جرات می کند در این کشور به غیر از دولت مثلا به قوه قضائیه یا نیروهای مسلح توهین کند.

رییس جمهوری تصریح کرد: اگر کسی به قوای دیگر توهین کند فردای توهین ببینید چه می‌شود و چند نفر احضار می‌شوند اما در مورد دولت، هر چقدر فحاشی کنند باز هم تشویق می‌شوند و مقام بالاتر پیدا می کنند و محبوب‌تر می‌شوند.

روحانی گفت: نقص وجود دارد و باید برطرف شود اما انداختن همه گناه به گردن نقص مدیریتی درست نیست. چهار عامل مشکل ساختاری، جنگ اقتصادی، همسویی مخالفان دولت با مخالفان نظام در بعضی از زمینه ها و نواقص مدیریتی باید در کنار هم مدنظر قرار گیرند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری درباره پیش بینی فروش دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در لایحه بودجه۱۴۰۰ گفت: من معتقدم که دوران جنگ اقتصادی به سرآمده و این جنگ نمی‌تواند ادامه داشته باشد؛ نه به خاطر اینکه ترامپ شکست خورده و بایدن پیروز شده. حتی اگر  ترامپ هم پیروز می شد، ناچار بود تحریم را کنار بگذارد.

رییس جمهوری با بیان اینکه هم دنیا دیگر اجازه نمی‌دهد تحریم بیش از این ادامه یابد و هم به نفع منطقه و آمریکا نیست که این تحریم ها ادامه پیدا کند، تصریح کرد: یک ماه یا دو ماه یک طرح را امتحان می‌کنند اما آمریکایی‌ها سه سال این طرح را ادامه دادند و شکست خوردند؛ بنابراین معتقدم ما ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت تولید می کنیم و می‌فروشیم.

 باید چاه‌های نفت را برای دوره بعد از تحریم آماده کنیم

روحانی از دستور خود به وزارت نفت برای افزایش تولید نفت به بیش از ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه خبر داد و افزود: ما باید چاه‌های نفت را برای این کار آماده کنیم اما اینکه آیا تحریم برداشته می‌شود یا خیر. باید بگویم شرایط دنیا شرایطی نیست که بخواهد این جنگ اقتصادی و تحریم ادامه پیدا کند؛ بنابراین ما بر مبنای خوش بینی این بودجه را تنظیم نکردیم بلکه بر مبنای واقع نگری تنظیم شد.

وی با اشاره به این موضوع که وزارت نفت اعلام کرده که قدرت تولید و فروش ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت را دارد، گفت: این فروش ممکن است در شرایط تحریم به بازارهای بین المللی صادر نشود و در داخل فروخته شود که اشکالی ندارد. ما که نگفتیم همه در بازار خارجی به فروش برسد؛ ممکن است از این مقدار، یک میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه آن در بازار خارجی و ۵۰۰ هزار بشکه در داخل فروخته شود.

رییس جمهوری افزود: ما این مقدار نفت را تولید میکنیم و می فروشیم و بودجه سال آینده را بر این مبنا برنامه‌ریزی کردیم؛ بنابراین حتی اگر تحریم باشد ما این مقدار را تولید و خواهیم فروخت گرچه معتقدم عمر تحریم به سر آمده است.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین