پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 6:45:38 PM
بانک مرکزی، مهر تایید زد

دوئل آماری میان بانک‌مرکزی و سازمان گمرک به مرحله جدیدی رسیده است. 
سبقت صادرات از واردات

در حالی که عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی در یک برنامه تراز تجاری اقتصاد کشور را در سال‌جاری مثبت اعلام کرده بود، اما این موضوع با واکنش مسوولان سازمان گمرک روبه‌رو شد. مقامات گمرک مدعی بودند که براساس آمارهای رسمی در ۸ ماه اول سال ۹۹، تراز تجاری کشور منفی بوده و میزان واردات بیشتر از صادرات بوده است. حال تازه‌ترین واکنش بانک‌مرکزی با تکیه بر داده‌های آماری سامانه تجارت تایید می‌کند که تراز تجاری کشور تا روز ۱۸ آذرماه مثبت بوده است و نشان‌دهنده این موضوع است که صادرات از واردات سبقت گرفته است.

رئیس‌کل بانک مرکزی دوشنبه شب ۱۷/ ۰۸/ ۱۳۹۹ در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری» با بیان اینکه متغیرهای اقتصادی نوید ماه‌های بهتری را می‌دهند،‌ گفت: از ابتدای سال تاکنون ۵/ ۲۶ میلیارد دلار صادرات و ۲۵ میلیارد دلار واردات انجام شده است که نشان از تراز مثبت یک و نیم میلیارد دلاری دارد.

سخنگوی گمرک در واکنش به اطلاعات ارائه‌شده گفت: آنچه گمرک به‌عنوان مرجع بیان آمار تجارت خارجی کشور، درخصوص تجارت ۸ ماهه اعلام کرده، صادرات ۲۱ میلیارد و ۴۴۸ میلیون دلاری و واردات ۲۳ میلیارد و ۱۳۲ میلیون دلاری است که تراز کشور در این مدت نه‌تنها مثبت نیست، بلکه منفی یک میلیارد و ۶۸۴ میلیون دلار است.

روح‌الله لطیفی افزود: ناگفته نماند که تراز ماهانه در دو ماه مهر و آبان (مقایسه ارزش واردات و ارزش صادرات صرفا در هر کدام از این دو ماه) مثبت بوده ولی تراز تجارت کشور در ۸ ماه گذشته همچنان منفی است.

«دنیای‌اقتصاد» در عنوان خبری «دو روایت از مسابقه تجارت» آمار رئیس‌کل بانک مرکزی از وضعیت تجارت خارجی و پاسخ مطرح‌شده از سوی سخنگوی گمرک را بررسی کرده است.

در ادامه جدال آماری میان این دو نهاد اجرایی تاثیر‌گذار، روابط عمومی بانک مرکزی ایران در جدیدترین واکنش، در صفحه توییتری خود توضیح داد: «آمار اعلامی صادرات و واردات توسط ریاست کل در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه ۲ سیما، مبتنی بر اطلاعات سامانه جامع تجارت تا تاریخ ۱۶ آذرماه ۱۳۹۹ است.

این سامانه منبع رسمی آمار تجارت خارجی است.» همچنین در این پست توییتری بر اساس عکسی از سامانه آمار تجارت، وجود تراز تجاری مثبت در آمار تجارت خارجی را نشان داد. در عکس منتشر‌شده آخرین آمار از مجموع صادرات سالانه سال‌جاری ۲۶ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار و آخرین آمار مربوط به مجموع واردات سالانه تا شانزدهم آبان ماه ۲۵ میلیارد و ۳۵۶ میلیون دلار ثبت و منتشر شده است.

با توجه به آمارهای ارائه شده از تجارت خارجی، تا تاریخ گفت‌وگوی ویژه‌ خبری رئیس‌کل بانک مرکزی، تراز تجاری ایران یک میلیارد و ۴۸۴ میلیون دلار محاسبه می‌شود‌ که تصدیقی بر اظهار‌نظر عبد‌الناصر همتی است. بر اساس جداول آماری منتشر شده، در حال‌حاضر از مجموع واردات سالانه انجام‌شده در سال‌های دهه نود، کمترین میزان صادرات در سال‌جاری ثبت شده است.

این موضوع برای صادرات نیز با شیبی ملایم‌تر اتفاق افتاده است. البته ناگفته نماند مقایسه آمار سالانه پس از پایان سال دیدی صحیح‌تر را برای بررسی به‌وجود خواهد آورد و مطمئنا در ۴ ماه باقی‌مانده تا پایان سال تغییراتی در ارقام مربوط به صادرات و واردات ثبت خواهد شد.

در بررسی روند ارائه شده از ارزش واردات و صادرات سالانه کشور، تراز تجاری در سه سال اخیر با احتساب سال‌جاری مثبت بوده است. بر اساس روند ارزش‌های ثبت شده در سال‌های ۹۰ تا ۹۳ با اختلاف زیاد از هم قرار دارند و تراز تجاری در ارقام بزرگی منفی به‌دست آمده است.

فاصله میان ارزش صادرات سالانه و واردات سالانه در سال‌های ۹۴ و ۹۵ کمترین اختلاف را در دهه ۹۰ ثبت کرده است. در سال ۹۶ تراز تجاری رقمی منفی را ثبت کرده و در سال‌های بعد تا حالا تراز تجاری رقمی مثبت را نشان می‌دهد. در عکس منتشر شده در صفحه توییتر روابط‌عمومی بانک مرکزی مرجع داده، پورتال گمرک جمهوری اسلامی ایران ذکر شده است.

 منبع: دنیای اقتصاد



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین