پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 10:30:21 PM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:23356
  • زمان انتشار:شنبه 15 آذر 1399-15:48
  • کاربر:
با هدف تامین مالی پروژه «آب نیروی مکران»؛

زنگنه با اعلام اینکه بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی در عسلویه توسط شستان انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید متانول شرکت‌های زیرمجموعه شستان در عسلویه ۳.۳ میلیون تن است و با راه‌اندازی فاز ۲ پتروشیمی بوشهر ظرفیت تولید زیرمجموعه‌های شستان در عسلویه بیش از ۶ میلیون تن محصولات مختلف خواهد بود.
اوراق اجاره سهام شرکت شستان در فرابورس پذیره‌نویسی شد

به گزارش اقتصادنامه، کمال زنگنه معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری شستان صبح امروز در نشست خبری یک دیدار، یک عرضه که به مناسبت پذیره‌نویسی اوراق اجاره سهام شرکت سرمایه‌گذاری شستان در فرابورس برگزار شد، گفت: امروز اولین اوراق شرکت شستان را توسط فرابورس منتشر و پذیره‌نویسی می‌کنیم؛ این اوراق دارای نرخ سود ۱۸ درصد سالانه و با بازپرداخت هر سه ماه یک‌بار است.

زنگنه با اشاره به اینکه این اوراق ۴ ساله است، اعلام کرد که اوراق اجاره سهام شستان از طریق تمامی کارگزاری‌های عضو فرابورس قابل خرید است.

او دست‌اندرکاران انتشار این اوراق را گروه مالی مهرگان به عنوان بازوی مالی ساتا و نیز بانک‌های تجارت و کارآفرین به عنوان نهاد ضامن این اوراق اعلام کرد.

زنگنه در ادامه به معرفی شرکت سرمایه‌گذاری شستان پرداخت و گفت: شستان یک هلدینگ سرمایه‌گذاری و زیرمجموعه تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) است که بخش عمده سرمایه‌گذاری این شرکت در زمینه پتروشیمی است.

به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری شستان‌ این شرکت همچنین در زمینه سایر صنایع نظیر فولاد، فروآلیاژ، بازرگانی و ساختمان، تولید برق و تولید رمزارزها سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام داده است.

او با اشاره به اینکه در حوزه بازرگانی، سرمایه‌گذاری‌های شستان در عسلویه شامل شرکت پلیمر آریاساسول است، اظهار کرد: شرکت پتروشیمی مرجان، پتروشیمی دماوند، پتروشیمی عظیم بوشهر و مخازن سبز عسلویه دیگر سرمایه‌گذاری‌های شستان در عسلویه به شمار می‌رود.

زنگنه با اعلام اینکه بیش از ۳ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی در عسلویه توسط شستان انجام شده است، ادامه داد: در حال حاضر ظرفیت تولید متانول شرکت‌های زیرمجموعه شستان در عسلویه ۳.۳ میلیون تن است و با راه‌اندازی فاز ۲ پتروشیمی بوشهر ظرفیت تولید زیرمجموعه‌های شستان در عسلویه بیش از ۶ میلیون تن محصولات مختلف خواهد بود.

او با اشاره به منویات مقام معظم رهبری در خصوص توسعه منطقه مکران و در پی آن سیاست‌گذاری‌های دولت در زمینه پتروشیمی، عنوان کرد: طرح بزرگ پتروشیمی مکران و توسعه منطقه مکران در استان سیستان بلوچستان به شستان واگذار شده که شامل ایجاد زیرساخت‌‌ها و احداث یک واحد پتروشیمی است که در حال حاضر حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گفته معاون مالی و اقتصادی شرکت سرمایه‌گذاری شستان‌ در شهرک پتروشیمی که توسعه زیرساخت‌های آن توسط شستان در حال انجام است، در فاز اول ۶ پتروشیمی توسط سرمایه‌گذاران مختلف ایجاد خواهد شد. در بخش زیرساخت‌ها نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و طبق برنامه‌ریزی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۱ اولین پتروشیمی در این منطقه با ظرفیت تولید یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن متانول راه‌‌اندازی می‌شود.

او همچنین اعلام کرد که شستان طبق تاکیدات رئیس‌جمهور و وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در فرایند آماده‌سازی و پذیرش در بورس تهران قرار گرفته است و طبق برنامه تا پایان سال جاری شاهد عرضه سهم این شرکت سرمایه‌گذاری در بورس خواهیم بود.

زنگنه با اشاره به اولین عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه شستان در بازار سرمایه، اظهار کرد: خردادماه امسال بخشی از سهام شرکت پلیمر آریاساسول در بازار فرابورس عرضه اولیه و با استقبال خریداران روبه‌رو شد. تا پایان سال نیز سهام حداقل دو شرکت دیگر از شرکت‌های زیرمجموعه در فرابورس عرضه خواهد شد.

او در پایان با تاکید بر اینکه حجم سرمایه‌گذاری‌های شستان به خصوص در سه سال آتی و از طرفی تکمیل فازهای باقیمانده پتروشیمی بوشهر ارقام بالایی خواهد بود، عنوان کرد: بر همین اساس شستان روی تامین مالی از بورس و فرابورس به کمک عرضه سهام شرکت‌های زیرمجموعه و انتشار اوراق حساب ویژه‌ای باز کرده است که در این راستا از جمله طرح‌های ملی بزرگ دیگری که به شستان واگذار شده ایجاد پالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای است که با توجه به حجم بسیار بالای سرمایه‌گذاری موردنیاز، همکاری بانک‌ها و بازار سرمایه را می‌طلبد.

لازم به ذکر است امروز ۱۵ آذرماه پذیره‌نویسی ۱۰ میلیون ورقه اوراق اجاره سهام شرکت شستان به ارزش اسمی هر ورقه یک میلیون ریال در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس انجام شد تا به گفته سید محمد هاشمی‌نژاد مدیرعامل گروه مالی ساتا این گروه از طریق ظرفیت‌های بازار سرمایه تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد ریالی را به منظور تامین مالی پروژه «آب نیروی مکران» -که تامین کننده آب، برق و گاز شهرک پتروشیمی مکران است-، محقق کند.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین