دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 شمسی /5/6/2024 5:07:40 AM

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: در هشت ماه سال جاری ۳۱ هزار میلیارد تومان صرفه‌جویی کردیم که این مبلغ به صورت هوشمند به حقوق و معیشت کارمندان و مردم اختصاص یافت.
نوبخت: ۳۱ هزار میلیارد تومان در بودجه ۹۹ صرفه‌جویی شد

به گزارش اقتصادنامه، محمدباقر نوبخت روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که برای تشریح لایحه بودجه سال آینده برگزار شد، عملکرد بودجه در هشت ماهه نخست امسال را تبیین کرد.  

وی اظهارداشت: منابع پیش‌بینی شده برای امسال ۵۷۱ هزار میلیارد تومان بود که ۳۸۴ هزار میلیارد تومان سهم هشت ماه بود که براساس گزارش خزانه ۳۳۴ هزار میلیارد تومان آن واریز شده است.  

معاون رییس جمهوری افزود: تفاوت منابع پیش بینی شده با مبلغ واریزی ۵۰ هزار میلیارد تومان است یعنی ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع پیش‌بینی شده تحقق نیافت.  

وی در توضیح مصارف در بودجه ۹۹ گفت: براساس قانون اجازه مصرف ۵۷۱ هزار میلیارد تومان داشتیم و سهم هشت ماه نیز برابر  ۳۸۴ هزار میلیارد تومان بود که خزانه ۳۵۳ هزار میلیارد تومان پرداخت کرد و ۳۱ هزار میلیارد تومان کمتر نسبت به قانون مصرف شد.  

نوبخت گفت: میزان مصارف ما در هشت ماه سال جاری نسبت به سال گذشته ۳۹ درصد رشد داشت.

وی با بیان اینکه مصارف ما در بخش هزینه‌ای و عمرانی است، افزود: مقایسه اعتبارات هزینه‌ای هشت ماهه امسال نسبت به سال ۹۸ نزدیک به ۳۵ درصد بود. و چون حقوق و مزایا جزو گروه هزینه‌ای است امسال ۵۳ درصد بیشتر از سال گذشته حقوق و مزایا را افزایش دادیم.

معاون رییس جمهوری ادامه داد: هزینه عمرانی در هشت ماه امسال ۶۵ درصد رشد داشت.

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره ناترازی بودجه در هشت ماهه امسال، گفت: در این مدت ۵۰ هزار میلیارد تومان از منابع و ۳۱ هزار میلیارد تومان از مصارف تحقق نیافت و می‌توان گفت ناترازی بودجه ۹۹ در هشت ماه امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان است که از تنخواه بانک مرکزی استفاده کردیم.

نوبخت افزود: امسال اجازه داشتیم ۳۹ هزار میلیارد تومان از تنخواه بانک مرکزی استفاده کنیم، اما تنها ۱۹ هزار میلیارد تومان برداشت کردیم و این مبلغ در مقایسه با سال قبل پنج هزار میلیارد تومان کمتر بود و اینکه گفته می‌شود کسری بودجه را به بانک مرکزی انتقال دادیم درست نیست بلکه ۲۰ هزار میلیارد تومان هم از مبلغ تعیین شده، کمتر بود.

رییس سازمان برنامه و بودجه اظهارداشت: سیاست دولت این بود که در برابر منابع محدود، کمتر خرج کنیم و در واقع میزان صرفه‌جویی را به حقوق و مزایای کارکنان و مردم اختصاص دهیم تا معیشت مردم بهبود یابد.

وی با اشاره به آخرین آمار رشد اقتصادی که مرکز آمار منتشر کرده گفت: در تابستان امسال رشد ناخالص داخلی با نفت ۰.۲ درصد بود و اجزای این رشد به جز بخش خدمات که با توجه به شیوع بیماری کرونا و اعمال محدودیت‌ها منفی سه درصد بود، در بقیه بخش‌ها همچون کشاورزی مثبت ۲.۷، صنایع و معادن مثبت ۴ و صنایع و معادن بدون نفت مثبت ۴.۲ درصد بود.

نوبخت گفت: امسال ۵۲ هزار میلیارد تومان به طرح‌های عمرانی پرداخت شده و این برای اولین بار است که میزان سرمایه‌گذاری ما مثبت بوده است و با این ۵۲ هزار میلیارد تومان دو میلیون فرصت شغلی در بخش عمرانی تثبیت شد.

باقی ماندن ارز ۴۲۰۰ تومانی در بودجه

در ادامه نشست، نوبخت در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره حذف ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه سال آینده و اثر تورمی آن، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی را همچنان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ تثبیت کردیم و وجود دارد.

رییس سازمان برنامه و بودجه افزود: اما اگر بررسی کنیم و به این نتیجه برسیم که هزینه تعدیل نرخ ارز کمتر از ادامه آن است، تعدیل را انجام می‌دهیم. اما مهم این است که تا اطمینان حاصل نکنیم که می‌توانیم شرایط را کنترل ‌کنیم این کار را انجام نمی‌دهیم.

معاون رییس جمهوری گفت: چنانچه ارز ۴۲۰۰ در بودجه حذف شود، هر مبلغی که از این محل آزاد شود که معتقدیم تا ۹۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌تواند باشد، آن را برای کالاهای اساسی، سلامت مردم و دارو هزینه می‌کنیم و به مردم بازمی‌گردانیم.

پیش‌بینی فروش یک تا ۲.۳ میلیون بشکه نفت در روز

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره پیش بینی فروش نفت در سال آینده گفت: میزان فروش نفت یک کف و سقفی دارد، حداقل فروش وضع موجود یعنی یک میلیون بشکه است و سقف آن نیز که احتمال دارد بتوانیم به آن دست پیدا کنیم ۲.۳ میلیون بشکه است. بنابراین برای یک تا ۲.۳ میلیون بشکه برنامه‌ریزی کردیم.

نوبخت افزود: اگر وضع موجود باشد یک میلیون بشکه را می‌فروشیم و بقیه را به صورت پیش‌فروش داخلی خواهیم داشت، بنابراین طبق صادرات نفت عمل می‌کنیم.

رییس سازمان برنامه و بودجه با طرح این سوال که ممکن است برخی بگویند چرا مبنا را برای یک میلیون بشکه نگذاشتیم که اگر وضع خوب شد تا ۲.۳ میلیون بشکه پیش برویم؟ گفت: در بحث قانون مالیات که اکنون ۲۲۵ هزار میلیارد تومان است اگر بیش از این میزان وصول شود و حتی به ۳۲۵ هزار میلیارد تومان برسد طبق قانون مجاز هستیم همه آن را مصرف کنیم اما در مبحث نفت اینطور نیست.

وی خاطر نشان کرد: حتی اگر یک ریال بیشتر از بودجه باشد، اجازه استفاده از آن را نداریم و باید به حساب ذخیره ارزی بریزیم. بنابراین مبلغ ۱۹۹ هزار میلیارد تومان با نرخ ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان پیش‌بینی کردیم در حالی که امسال نرخ ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومان و ارز نیمایی هشت هزار تومان است.

رییس سازمان برنامه و بودجه با تاکید براینکه نگرانی از کسری بودجه نداریم، گفت: در جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی دو روش برای جبران کسری بودجه در نظرگرفته شده است؛ اول، فروش اوراق و دیگر، فروش سهام کارخانجات است.

نوبخت ادامه داد: هرچه نتوانستیم از صادرات ۱۹۹ هزار میلیارد تومانی نفت به دست بیاوریم از طریق اوراق و فروش شرکت‌ها و سهام تامین می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که با وجود مصوبه هسته‌ای اخیر مجلس،  آیا امکان صادرات و فروش ٢.٣ میلیون بشکه نفت در سال ١۴٠٠ وجود دارد؟ گفت: حتما پس از لغو تحریم‌ها در نتیجه مصوبه اخیر مجلس نه تنها ٢.٣ میلیون بشکه که حتی ۴.۶ میلیون بشکه نفت هم می‌توانیم صادر کنیم.

دولت خواهان تقویت پول ملی است

رییس سازمان برنامه و بودجه گفت: حفظ پول ملی و قدرت خرید مردم اولویت دولت است و اینکه گفته می‌شود دولت برای جبران کسری بودجه نرخ ارز را افزایش می‌دهد درست نیست.

همسان‌سازی حقوق سال آینده نیز ادامه دارد

نوبخت درباره افزایش حقوق کارمندان گفت: در بودجه سال آینده پیش‌بینی شده که حقوق کارکنان ۲۵ درصد افزایش یابد و به تبع آن مستمری مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی نیز ۲۵ درصد افزایش می‌یابد.

وی درخصوص اجرای همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهارداشت: برای سال آینده نیز اعتبارات لازم برای همسان سازی حقوق بازنشستگان درنظر گرفته شده و این روند ادامه خواهد داشت.

اخذ مالیات از کشاورزان صحت ندارد

رییس سازمان برنامه و بودجه درباره اخذ مالیات از کشاورزان و کسب و کارهایی که از کرونا آسیب دیدند نیز گفت: در بودجه سال آینده برنامه‌ای برای اخذ مالیات از کشاورزان نداریم و این موضوع صحت ندارد.

نوبخت افزود: امسال ۱۰۰ درصد از درآمد مالیاتی محقق شده است و در بودجه سال آینده نیز افزایش نرخ جدید نداشته‌ایم، بلکه تلاش کردیم به کمک شیوه‌های جدید، فرارهای مالیاتی را شناسایی کنیم.

پیش‌بینی اعتبار خرید واکسن کرونا در ردیف خرید دارو

در ادامه معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه درباره محل اعتبار خرید واکسن کرونا گفت: اعتبار لازم برای خرید واکسن کرونا در ردیف خرید دارو، شیرخشک و واکسن پیش‌بینی شده است.

حمید پوراصغری افزود: امیدواریم علاوه بر اعتبار در نظر گرفته شده برای تامین واکسن از خارج، واکسن تولید داخل نیز هرچه زودتر به بازار برسد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین