شنبه 1 ارديبهشت 1403 شمسی /4/20/2024 1:56:26 AM
"اقتصادنامه" بررسی کرد:

دولت دوازدهم آخرین لایحه بودجه خود را با سقف ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان تقدیم مجلس کرد.
دخل و خرج چهارده دوصفر

به گزارش اقتصادنامه، در غیاب رئیس جمهور، حسینعلی امیری معاونت پارلمانی رئیس جمهور  لایحه بودجه ۱۴۰۰ را به مجلس برده است.

کلیات بودجه سال آینده از تراز شدن منابع و مصارف با رقم ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان حکایت دارد.
 این در حالی است که دولت در بخش منابع ۸۴۱ هزار میلیارد تومان منابع عمومی و در مجموع ۹۲۹ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی پیش بینی کرده است.
منابع عمومی دولت شامل درآمدها (مالیات و سایر درآمدها) با ۳۱۷ هزار میلیارد تومان، واگذاری دارایی سرمایه ای(فروش نفت و فرآورده های آن و ...) ۲۲۵ هزار میلیارد تومان و واگذاری دارایی مالی ۲۹۸ هزار میلیارد تومان است.
منابع عمومی دولت به همراه ۸۸ هزار میلیارد تومان درآمدهای اختصاصی مجموع بودجه عمومی با ۹۲۹ هزار میلیارد تومان را تشکیل می دهد که با بودجه شرکت های دولتی که ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان پیشنهاد شده سقف بودجه به ۲۴۳۵ هزار میلیارد تومان می رسد.
اما در بخش مصارف هزینه های جاری (عمدتا حقوق و دستمزد) ۶۳۷ هزار میلیارد تومان، بودجه عمرانی ۱۰۴ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مجموع منابع عمومی را تشکیل می دهد که همراه با هزینه از محل درآمد اختصاصی مجموعه مصارف عمومی به۹۲۹ هزار میلیارد تومان می رسد.
همچنین مصارف شرکت های دولتی ۱۵۶۱ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.


📍سرعت تاریخی مجلس و شورای نگهبان در قانون‌شدن کاهش تعهدات هسته‌ای

🔹قالیباف ابلاغ کرد
روحانی مخالف است

رئیس جمهور با ابراز خرسندی از تقدیم لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور در موعد مقرر به مجلس شورای اسلامی، برخی گمانه زنی‌های رسانه ای درباره دلیل حضور رئیس جمهور در مجلس هنگام تقدیم لایحه بودجه را رد کرد و گفت که عدم حضور در مجلس شورای اسلامی صرفا به دلیل مصوبات ستاد ملی کروناست و همه موظفیم دستورات ستاد ملی برای سلامت جامعه را به عنوان وظیفه قانونی و حتی وظیفه شرعی اجرا و پیاده کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه گمانه‌زنی‌هایی که ممکن است در رسانه‌ها مطرح شود که عدم حضور امروز من در مجلس شورای اسلامی به خاطر مصوبه دیروز مجلس شورای اسلامی است، تصریح کرد: البته دولت با آن مصوبه موافق نیست و آن را برای روند فعالیت‌های دیپلماتیک مضر می‌داند اما نرفتن به مجلس صرفا به دلیل پروتکل‌های بهداشتی و نه مساله دیگر بوده است.

روحانی در ادامه به اهمیت خاص و ویژه بودجه امسال اشاره کرد و گفت: اساسا سال ۱۴۰۰ از جهاتی سال ممتاز و حائز اهمیت است. اولا سال آینده سال پایانی قرن چهاردهم و در آستانه ورود به قرن جدید خواهیم بود و از طرف دیگر این بودجه در زمانی به مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌شود که احساس می‌کنیم شرایط سال آینده با دهه‌ای که گذشت از آغاز سال ۹۰ تا امروز، کمی متفاوت خواهد بود.

رئیس جمهور اظهارداشت: دشمنان همه توان خود را برای تسلیم مردم ایران در این دهه به کار گرفتند و به ویژه در سه سال اخیر تحریم را به یک جنگ تمام عیار اقتصادی تبدیل کردند. اما در عین حال فکر می‌کنیم با شکست این جنگ و فشار حداکثری، شرایط در سال آینده شرایط متفاوتی خواهد بود.


📍رئیس مجلس "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها" را به دولت ابلاغ کرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی گفت: رئیس مجلس امروز در نامه ای "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران" را به منظور اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد.

مجتبی ذوالنور رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌های خارجی مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت از ابلاغ قانون لغو پروتکل الحاقی به دولت خبر داد وگفت: محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز طی نامه‌ای به حسن روحانی رئیس جمهور، "قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران" را ابلاغ کرد.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین