جمعه 10 فروردين 1403 شمسی /3/29/2024 11:49:46 AM
  • گروه مطلب:| خبر| بورس| فارسی|
  • کد مطلب:2328
  • زمان انتشار:يکشنبه 13 مرداد 1398-19:57
  • کاربر:.
مدیرعامل فرابورس ایران خبر داد:

هامونی از کاربردهای مهم عملیات بازار باز را کنترل نقدینگی در کشور دانست و گفت: بانک مرکزی می‌تواند برای کنترل و یا ‏افزایش نقدینگی، اقدام به خریداری یا انتشار اوراق بهادار کند و به عنوان معامله‌گر مستقل در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، ‏نقش‌آفرینی کند. عملیات بازار باز که از قانون بودجه سال 98 نشات گرفته است، به بانک مرکزی اجاره می‌دهد که در بازار اوراق ‏دولتی اعم از اخزا، اشاد، افاد و ... ورود کند.‏
کنترل نقدینگی در کشور به کمک عملیات بازار باز

مدیرعامل فرابورس ایران طی نشست خبری با خبرنگاران رسانه‌های حوزه‌های مختلف اعم از بازار سرمایه، دانش‌بنیان، فین‌تک و... از عملیات بازار باز به عنوان یکی از مهم‌ترین همکاری‌های 40 سال گذشته بین ارکان بازار سرمایه و بانک مرکزی یاد کرد و افزود: تا کنون در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، ابزار و سیاست بازار محور برای اعمال منویات و سیاست‌های پولی نداشتیم اما اکنون از طریق راه‌اندازی عملیات بازار باز با کمک سازمان بورس، شورای عالی بورس، شورای عالی پول و اعتبار و بانک مرکزی می‌توانیم به توسعه ابزارهای بازارمحور سیاست‌های پولی کمک کنیم.

به گزارش مدیریت ارتباطات فرابورس ایران، امیر هامونی با بیان اینکه عملیات بازار باز به بانک مرکزی امکان می‌دهد که کاملا هدفمند و پیشگیرانه در بازار بدهی و صکوک ورود کند و نرخ کف و سقف سود را در کوتاه‌مدت و میان‌مدت تعیین کند، اظهار کرد: این ابزار به بازارهای بدهی و سهام کمک نیز می‌کند و چند سال گذشته شاهد نوسانات در بازار بدهی بودیم که این قضیه بازار سهام را نیز تحت تاثیر قرار داد اما با تعیین کف و سقف نرخ نه تنها بازار بدهی به تعادل نزدیک می‌شود بلکه بازار سرمایه نیز می‌تواند از این قضیه منتفع شود.

هامونی از کاربردهای مهم عملیات بازار باز را کنترل نقدینگی در کشور دانست و گفت: بانک مرکزی می‌تواند برای کنترل و یا افزایش نقدینگی، اقدام به خریداری یا انتشار اوراق بهادار کند و به عنوان معامله‌گر مستقل در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس، نقش‌آفرینی کند. عملیات بازار باز که از قانون بودجه سال 98 نشات گرفته است، به بانک مرکزی اجاره می‌دهد که در بازار اوراق دولتی اعم از اخزا، اشاد، افاد و ... ورود کند.

بازار متشکل ارزی به زودی راه‌اندازی می‌شود

مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص شرکت بازار متشکل ارزی که به گفته وی 20 درصد از سهام آن متعلق به فرابورس است، عنوان کرد: رئیس بانک مرکزی تاکید داشت که بازار سرمایه در بازار متشکل ارزی حضور داشته باشد و حضور فرابورس در این بازار در شورای پول و اعتبار مصوب شد. شرکت بازار متشکل ارزی اواخر اردیبهشت‌ماه ثبت شد و با توجه به اطلاع‌رسانی رسمی بانک مرکزی به زودی شاهد راه‌اندازی این بازار خواهیم بود.

در ادامه هامونی در پاسخ به چند سوال در مورد نقش فرابورس در تامین مالی جمعی، رمز ارز و بلاک‌چین از برنامه فرابورس برای استفاده از بلاک‌چین در زمینه گواهی‌های الکترونیکی دارایی‌های مالی و دارایی‌های ثابت مشهود خبر داد و اضافه کرد: نباید رمز ارز با بلاک‌چین اشتباه گرفته شود و فرابورس به بحث رمز ارز ورود نکرده چرا که سیاست‌گذار آن مشخص است و بانک مرکزی باید در این حوزه اظهارنظر کند؛ اما در زمینه تامین مالی جمعی حدود ده درخواست داشته‌ایم که در کارگروه ارزیابی تامین مالی جمعی بررسی شده و یکی از آن‌ها موفق به دریافت موافقت اصولی از این کارگروه شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه کمیته بلاک چین را تشکیل داده‌ و فراخوان آن را نیز منتشر کرده‌ایم، افزود: با تیم‌هایی که در حوزه بلاک چین حرفی برای گفتن دارند، نشست‌هایی برگزار کردیم تا این تیم‌ها برنامه خود را ارائه کنند و در حال مذاکره و عقد تفاهم‌نامه با برخی از فعالان حوزه بلاک چین هستیم.

مدیرعامل فرابورس همچنین از معامله یک پتنت در بازار دارایی فکری فرابورس به ارزش بالغ بر دو میلیارد تومان خبر داد که به گفته وی بیشترین رقم ارزش معامله در بازار دارایی فکری از تاریخ راه‌اندازی این بازار تا کنون بوده است.

 

سهم 99 درصدی شرکت‌های SME در بین بنگاه‌های کشور

مدیرعامل فرابورس ایران در خصوص شرایط ورود به بازار شرکت‌های کوچک و متوسط با اشاره به اینکه شرکت‌ها برای ورود به بازار سرمایه باید صورت‌های مالی حسابرسی‌شده و شفاف داشته باشند و در عین حال ساختارشان به لحاظ حاکمیت شرکتی ارتقا یابد، اظهار کرد: دو مانع بزرگ برای توسعه شرکت‌های SME شفافیت و حاکمیت شرکتی است این در حالی است که این شرکت‌ها سهم قابل توجهی در رشد اقتصادی و سهم 45 درصدی در اشتغال دارند. علاوه بر این تعداد بنگاه‌های کوچک متوسط نیز 99 درصد کل از بنگاه‌های فعال در کشور را شامل می‌شود که رقم قابل توجهی است.

هامونی ضمن اشاره به فهرست شرکت‌هایی که از سوی معاونت علمی و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به فرابورس ارسال شده است از برگزاری جلسات پی‌درپی فرابورس با وزارت صنعت و ارسال فهرستی از 3000 شرکت کوچک و متوسط از سوی این وزارتخانه به فرابورس خبر داد و افزود: بازار شرکت‌های کوچک و متوسط می‌تواند نه تنها به بخش مالی بلکه به بخش واقعی اقتصاد نیز کمک کند.

وی با بیان اینکه از بین شرکت‌هایی که درخواست پذیرش در بازار SME داده‌اند، 18 شرکت استانداردهای مد نظر فرابورس را برای پذیرش در این بازار کسب کرده‌اند، افزود: بازار شرکت‌های کوچک و متوسط قطعا یکی از بازارهای روبه رشد و آینده‌دار بازار سرمایه است و یک سری اصلاح قوانین و مقررات باید صورت بگیرد اما در خصوص بحث‌های مالیاتی و ثبتی شرکت‌ها نیز لازم است تفاهم‌هایی بین دستگاه‌هایی که خارج از حیطه اختیار فرابورس است، صورت بگیرد.

هامونی تاکید کرد که قرار نیست سهام شرکت‌های کوچک و متوسط هر روز معامله شود و در بورس‌های پیشرفته دنیا نیز معاملات سهام این‌ شرکت‌ها چند روز یک بار انجام می‌شود اما مهم این است که با ورود شرکت‌های SME به بازار سرمایه علاوه بر اینکه شفاف می‌شوند به تامین و درنهایت رشد آن‌ها را نیز کمک می‌شود.

مدیرعامل فرابورس در ادامه در پاسخ به سوالی در مورد چرایی عدم موفقیت برخی از شرکت‌های استارتاپی برای ورود به بازار سرمایه، به عرضه اولیه سهام 29 شرکت دانش‌بنیان در بورس تهران و فرابورس ایران به ارزش بازاری بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان اشاره کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان باید شفافیت و حاکمیت شرکتی را رعایت کنند و با توجه به اینکه مدیران عامل و هیات مدیره این شرکت‌ها بیشتر در مباحث فنی تخصص دارند و کمتر به استفاده از مدیران مالی متخصص برای تنظیم نظام‌های مالی و حسابداری قوی بها می‌دهند، با مشکل شفافیت و حاکمیت شرکتی مواجه‌اند و بازار سرمایه روی این موارد حساس است چرا که سرمایه‌گذاران در برخورد با این شرکت‌ها با ابهام مواجه می‌شوند.

لزوم سیاست‌های مکمل برای حذف 4 صفر از پول ملی

هامونی در بخش دیگری از این نشست خبری در خصوص سیاست حذف چهار صفر از پول ملی و تاثیر آن بر اقتصاد گفت: این اقدام قطعا تاثیری بر بخش واقعی اقتصاد نخواهد داشت و صرفا آثار محاسباتی بر سامانه‌ها دارد، اما باید توجه داشت که این اقدام در کشورهایی توانسته موفق عمل کند که سیاست‌های مکمل برای ثبات مالی در آن‌ها اندیشیده شده و البته باید به این موضوع نیز اشاره کرد که این سیاست بخشی از بسته بزرگ‌تری از اصلاحات اقتصادی خواهد بود.

وی با بیان اینکه در صورت عملیاتی شدن این موضوع باید جزئیات آن مشخص شود چراکه در بازار سرمایه، حق تقدم‌های زیر 10 تومان معامله می‌شود و قاعدتا حق تقدم‌هایی که با ریال معامله می‌شود باید اصلاح شود و حتی شاید با ارزش بالاتری به فروش برسند که این اقدام به سهامداران خرد کمک می‌کند، افزود: با توجه به جلساتی که در این خصوص برگزار می‌شود به نظر می‌رسد بانک مرکزی سیاست‌های تکمیلی نیز برای حذف چهار صفر از پول ملی تعریف کند.

آمادگی فرابورس برای بررسی شرایط سرخابی‌ها

مدیرعامل فرابورس در نهایت در پاسخ به سوالی در مورد واگذاری دو باشگاه ورزشی پرسپولیس و استقلال، با اشاره به اینکه ما پیش از این صورت‌های مالی از این دو باشگاه دریافت کرده‌ایم اما تاکنون درخواست رسمی برای ورود به فرابورس از سوی این باشگاه‌ها مطرح نشده است، گفت: در قانون بودجه، وزارت ورزش و جوانان مکلف شده است سهام باشگاه‌های پرسپولیس و استقلال را از طریق بازار پایه فرابورس واگذار کند و سازمان بورس، بازار سرمایه و فرابورس ایران به طور کامل آمادگی بررسی شرایط این دو باشگاه برای ورود به فرابورس را دارد که به محض دریافت رسمی، شرایط آن‌ها را برای ورود به فرابورس را بررسی می‌کنیم.



منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین