پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 7:22:29 PM

حذف چهار صفر از پول ملی، مزیت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. این مزیت‌ها عبارتند از: 1. کاهش حجم اسکناس؛ 2. کاهش هزینه انتشار اسکناس جدید؛ 3. کاهش هزینه‌های سیستم بانکی؛ 4. کاهش هزینه‌‌های محاسباتی، مالی و حسابداری؛ 5. تسهیل و کاهش استهلاک فعالیت‌های دستگاه‌های خودپرداز؛ 6. حمل و نقل آسان پول؛ 7. تأثیر در تورم در بلندمدت؛ 8. افزایش سرمایه‌گذاری خارجی. در کنار این مزایا، قطعاً مشکلاتی هم خواهد داشت. این مشکلات عبارتند از: 1. در فاز نخست افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به جهت عدم کاهش قیمت‌ها متناسب با تغییر واحد پول را در پی خواهد داشت؛ 2. به نوعی قبح افزایش قیمت‌ها به جهت کوچک شدن ارقام ریخته می‌شود؛ 3. جمع‌آوری پول‌های موجود و امحای آنها و چاپ اسکناس‌های جدید هزینه‌بر است؛ 4. در هنگام انتقال پول قدیم به جدید احتمال وقوع بی‌نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید در پایگاه‌های اطلاعاتی و در صورت‌های مالی بنگاه‌ها وجود دارد؛ 5. به نوعی شاید موجب سردرگمی مردم در فواصل زمانی جابه‌جایی پول شود.
تمام آثار حذف چهار صفر پول ملی

پول وسیله‌ای است برای اینکه مبادلات انجام شود و یک معیار سنجش است. باید گفت پول یک ذخیره ارزش اقتصادی است و ابزاری برای استحکام و تحکیم دولت به‌شمار می‌رود و اگر ارزش پول بالا باشد، هویت ملی و اقتدار دولت بالا خواهد بود. ارزش پول هر کشوری به عوامل متعددی بستگی دارد؛ ازجمله به ثبات سیاسی، شرایط اقتصادی و میزان تولیدات کشور در قیاس با سطح جهانی، کارهای دولت، میزان رعایت اصول و قوانین بین‌المللی. همه این عوامل روی ارزش پول آن کشور تأثیرگذار است و حفظ ارزش و جایگاه پول آن کشور به عهده دولت است. در اصل این کار کارشناسی‌شده و فنی است. نباید با نگاه سیاسی به آن نگاه کرد و این باید در راستای یکسری اصلاحات اقتصادی باشد؛ یعنی یکی از پازل‌های اصلاحات اقتصادی باید قلمداد شود. اگر این نگاه و شرایط نرم را در اقتصاد داشته باشیم، حذف چهار صفر از پول ملی، مزیت‌های زیادی می‌تواند داشته باشد. این مزیت‌ها عبارتند از: 1. کاهش حجم اسکناس؛ 2. کاهش هزینه انتشار اسکناس جدید؛ 3. کاهش هزینه‌های سیستم بانکی؛ 4. کاهش هزینه‌‌های محاسباتی، مالی و حسابداری؛ 5. تسهیل و کاهش استهلاک فعالیت‌های دستگاه‌های خودپرداز؛ 6. حمل و نقل آسان پول؛ 7. تأثیر در تورم در بلندمدت؛ 8. افزایش سرمایه‌گذاری خارجی. در کنار این مزایا، قطعاً مشکلاتی هم خواهد داشت. این مشکلات عبارتند از: 1. در فاز نخست افزایش سطح عمومی قیمت‌ها به جهت عدم کاهش قیمت‌ها متناسب با تغییر واحد پول را در پی خواهد داشت؛ 2. به نوعی قبح افزایش قیمت‌ها به جهت کوچک شدن ارقام ریخته می‌شود؛ 3. جمع‌آوری پول‌های موجود و امحای آنها و چاپ اسکناس‌های جدید هزینه‌بر است؛ 4. در هنگام انتقال پول قدیم به جدید احتمال وقوع بی‌نظمی بین اطلاعات قبلی و جدید در پایگاه‌های اطلاعاتی و در صورت‌های مالی بنگاه‌ها وجود دارد؛ 5. به نوعی شاید موجب سردرگمی مردم در فواصل زمانی جابه‌جایی پول شود.
شاید به نوعی این کار ضرورت هم داشته باشد چون دیگر ریال در مبادلات ما کاربردی ندارد و از تومان استفاده می‌شود و مسکوکات کشور عملاً به خاطر افت ارزش پول دیگر قابلیت کاربرد ندارند و از مدار استفاده خارج شده‌اند. استفاده از ارقام بزرگ در صورت‌های مالی امروز واقعاً سخت است.
در شرایط فعلی در کشور ما در تورم تاثیری نخواهد داشت. اصل کار شاید مورد تایید است؛ اما اینکه در این شرایط اجرا شود یا خیر، با توجه به سیاست‌هایی که دولت در اصلاح سیاست‌های بانکی و پولی دارد، باید دید این کار در کجای پازل اصلاحات قرار می‌گیرد و تاخیر و تقدم آن لحاظ شود؛ اما این کار در این چرخه می‌تواند به بخشی از اصلاحات اقتصادی کمک کند؛ ولی اینکه در اصلاحات دارای اولویت است یا خیر، آن بحث دیگری است که در دولت و مجلس باید کار کارشناسی شود که تقدم و تاخر آن به چه صورت است. حتماً در این حوزه باید از تجارب دیگر کشورها استفاده شود که با کمترین بار و آثار سوء بتوان آن را انجام داد. این کار نباید سریع انجام شود و باید در بازه زمانی مشخص و به صورت کنترل‌شده و برنامه‌ریزی‌شده انجام شود تا آثار مثبت به همراه داشته باشد.


عباس آرگون، نایب‌رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه

منبع: اقتصادنامه

مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین