پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 شمسی /4/25/2024 5:26:31 PM
سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با «اقتصادنامه»:

رئیس پیشین کمیته قراردادهای نفتی گفت: منشأ تخریب‌هایی که امروز علیه آقای زنگنه صورت می‌گیرد کاملاً مشخص است و نیاز به آدرس دادن ندارد.
آن‌هایی که نگذاشتند آی پی سی اجرا شود امروز به تخریب زنگنه روی آورده‌اند/ منشأ تخریب‌های وزیر نفت مشخص است نیاز به آدرس ندارد

سیدمهدی حسینی در گفت‌وگو با «اقتصادنامه» با اشاره به تخریب برخی جریان‌های سیاسی و اقتصادی علیه وزیر نفت گفت: امروز آقای زنگنه در خط مقدم جنگ اقتصادی قرارگرفته‌اند اما برخی از جریان‌های داخلی برای منافع شخصی و سیاسی خود از پشت به ایشان خنجر می‌زنند.

او افزود: همان افرادی که در سال‌های گذشته اجازه ندادند سرمایه‌گذاران خارجی به ایران بیایند و این صنعت را توسعه دهند، افرادی که پیش پای قراردادهای جدید نفتی سنگ‌اندازی کردند، کسانیکه نگذاشتند فنّاوری‌های جدید وارد کشور شود، امروز چهره عوض کرده‌اند و اقدام به تخریب چهره وزیر نفت و جمعی از مدیران آبرومند صنعت نفت کشور می‌کنند.

حسینی گفت: این افراد نه عرق ملی دارند و نه دلشان برای توسعه کشور می‌سوزد بلکه همیشه منافع سیاسی و اقتصادی خود را به منافع ملی ترجیح داده‌اند و در چند سال گذشته با هر حرکت رو به جلویی در صنعت نفت مخالفت کرده‌اند.

این کارشناس برجسته صنعت نفت افزود: بنده با بیش از چهل سال سابقه در صنعت نفت مدعی آن نیستم که از تمام زیروبم‌های این صنعت مطلع هستم اما نمی‌دانم چطور افرادی که یک ساعت هم در این صنعت نبوده‌اند، قراردادهای بین‌المللی را نمی‌دانند، درکی از بازار نفت ندارد و از سازوکارهای اقتصاد سیاسی این صنعت بی‌خبرند درباره این صنعت نظر می‌دهند.

حسینی گفت: نتیجه چنین اظهارنظرهایی سبب می‌شود که فردی به خاطر داشتن جایگاه سیاسی مطلبی را علیه وزارت نفت منتشر می‌کند که در آن نمی‌داند فرق صادرات روزانه ما چقدر است و با 30 برابر خطا مطلب خود را اطلاع‌رسانی می‌کند.

این کارشناس صنعت نفت کشور افزود: برخی آمار و ارقام فعلی را با آمار ارقام تحریم‌های قبلی مقایسه کرده و نتیجه می‌گیرند که صادرات نفت درآن زمان بیشتر بوده درحالی‌که متوجه نیستند تحریم‌های فعلی ازهرجهت بسیار سنگین‌تر و سخت‌تر از دوره قبل است و تمام منافذ صادرات نفت از سوی آمریکایی‌ها و تیم تحریم کننده ایران بسته‌شده است. ضمن آنکه اعداد و ارقامی را که اعلام می‌کنند نادرست بوده و بر اساس این آمار اشتباه نتیجه‌گیری هم می‌کنند.

حسینی گفت: امسال و سال آینده فشارهای داخلی بر صنعت نفت قوت خواهد گرفت چراکه هم انتخابات مجلس را پیش روداریم و هم انتخابات ریاست جمهوری را. ازاین‌جهت جناح سیاسی مقابل تمام توان خود را بکار خواهد گرفت تا چهره سربازان اقتصادی کشور را مخدوش کرده و اقدام به سیاه نمایی علیه آنان کنند.

رئیس پیشین کمیته قراردادهای نفتی تصریح کرد: اگر نمایندگان مجلس واقعاً راهکار و پیشنهادی برای بهبود وضعیت فروش نفت دارند بهتر است به‌صورت محرمانه و مکتوب طرح‌های خود را به وزیر نفت ارائه دهند نه اینکه در قالب جریان سازی‌های خبری، نامه‌های سرگشاده و بیان مطالب غیرواقعی اقدام به تخریب وزیر نفت کنند.

او افزود: همه نهادهای کشور بر سر اینکه ما امروز در شرایط جنگی اقتصادی قرار داریم توافق دارند ازاین‌رو نباید برخی افراد و چهره‌های سیاسی دعواهای داخلی به راه بیندازند چراکه جز تضعیف قدرت کشور در برابر این نبرد اقتصادی کاری دیگر انجام نمی‌دهند.

حسینی افزود: این حرف آقای زنگنه بسیار صحیح و منطقی است که می‌گویند روش‌های فروش نفت را لو نمی‌دهند و در جلسات بالای  نفر حرفی به‌صورت محرمانه باقی نمی‌ماند ازاین‌رو نباید به ایشان فشار وارد کرد و به تخریب تیمی که آرایش جنگی را تشکیل داده‌اند پرداخت.

او گفت: امیدوارم آقای زنگنه به دوستان خود که منافع ملی و توسعه کشور برایشان مهم است را در این شرایط به همکاری فرابخوانند و راهکارهای عبور از این شرایط را از آنان جویا شوند چراکه حتماً آنان نسخه‌هایی برای خروج صنعت نفت کشور از این وضعیت دارند.

حسینی افزود: برخی نمایندگان مجلس به‌جای دادن نظرات کارشناسی از طریق انجام مطالعات، نسخه‌هایی را برای صنعت نفت می‌چینند درحالی‌که سازوکارهای حاکم بر این صنعت در دنیا را نمی‌دانند و یک دقیقه هم کار نفتی انجام نداده‌اند. باید از آنان پرسید که این نسخه‌ها را بر اساس کدام معیارهای ملی و بین‌المللی نوشته‌اید که بر روی اجرای آن پافشاری می‌کنید؟

او گفت: فشارها بر آقای زنگنه زیاد شده و امیدواریم که ایشان به‌عنوان عالی‌ترین مقام صنعت نفت کشور در برابر این فشارها مقاومت کرده و یک‌قدم هم عقب‌نشینی نکنند چراکه این مقاومت جانانه وزیر نفت در مقطع کنونی در تاریخ به ثبت خواهد رسید.



مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین