پنجشنبه 9 فروردين 1403 شمسی /3/28/2024 9:53:25 PM
حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات در انجمن اقتصاددانان تاکید کرد:

حجت اله صیدی، مدیرعامل بانک صادرات گفت: اجرای اف ای تی اف هیچ مشکلی برای کشور ایجاد نمی کند.
اجرای اف ای تی اف مشکلی برای کشور بوجود نمی آورد/ رفع چالش های نظام بانکی 5 راهکار دارد/وضعیت نظام بانکی ایران بحرانی نیست
▫️اقتصادنامه: مدیر عامل بانک صادرات ایران با حضور در انجمن اقتصاددانان ایران اولویت ها و چالش های اصلاح نظام بانکی را مورد بررسی قرار داد.
🔹حجت اله صیدی که در میان اقتصاددانان و فعالان نظام پولی و بانکی سخن می گفت، افزود: در سطوح مختلف کشور از اصلاح نظام بانکی صحبت می شود اما سندی رسمی در این باره وجود ندارد که کارشناسان بر روی آن بحث کنند.
🔹او گفت: در تعریف اصلاح نظام بانکی باید سه مساله تلقی از اصلاح نظام بانکی، ارزیابی ضرورت اصلاح نظام بانکی و امکان سنجی اصلاح نظام بانکی را باید در نظر گرفت رابطه بانک های تخصصی را با بانک مرکزی در نظر گرفت.
🔹صیدی تصریح کرد: اهمیت بحث به گونه ای است که مقامات ارشد کشور، اقتصاددانان و تریبون های مختلف در این باره صحبت می کنند و به مطالبه آنان تبدیل شده چرا که در همه کشورها دو صنعت بانکداری و آی تی از صنایع مهم و غیرقابل چشم پوشی است.
او گفت: نظام بانکی در حقیقت نظام مدیریت و توزیع منابع است که بازیگران زیادی در آن به نقش آفرینی می پردازند که شریان اصلی اقتصاد بوده و بدون آن حیات اقتصادی یک کشور غیرممکن است.
🔹صیدی گفت: عدم تعادلهای ساختاری در اقتصاد، نااطمینانی، سیاست های پولی و مالی، نگاه حکمرانی، محدودیت های بین المللی و نرخ ارز از مهمترین چالش های بیرونی و ناترازی ترازنامه بانک ها، بهره وری و نظام راهبری بانک از چالش های درونی نظام بانکی به شمار می رود.
🔹او تصریح کرد: در نظام بانکی با چالش های درونی و بیرونی مواجه هستیم و نمی توان گفت که کدامیک علت و معلول هستند اما روی هم اثرات متقابل دارند و به هر دو چالش باید پرداخت.
🔹مدیرعامل بانک صادرات در تفسیر چالش های بیرونی گفت: عدم تعادل ساختاری در اقتصاد اثرات زیادی دارد و پیش بینی پذیری اقتصاد ایران را سخت کرده است. از سوی دیگر سیاست های پولی و بانکی دولت ها بر نظام بانکی اثر گذاشته و غیر پایدار بودن سیاست های پولی یکی از چالش های مهم است.
🔹او افزود: همه این چالش ها بر هم اثر دارند و باید با یکدیگر اصلاح شوند و نمی توان به اصلاح یک چالش پرداخت و از چالش دیگر چشم پوشی کرد.
🔹صیدی گفت: ترازنامه بانک ها با ترازنامه هر شرکت دیگر فرق می کند چرا که در ترازنامه بانک های دارایی اصلی تسهیلات بانکی است که بخش مهمی از آن از سررسید گذشته و در دسته مطالبات معوق قرار می گیرد.
🔹او افزود: مطالبات معوق مشکلات بزرگی را برای بانک ها بوجود آورده که رقم بزرگی از آن مطالبه از دولت است که رقم آن بالای 120 هزار تومان است.
🔹صیدی گفت: مشکل اینجاست که یک بانک نمی تواند روی دریافت به موقع معوقات از دولت حساب کند اگرچه سوخت و سوز ندارد. بنابراین سررسید مشخصی برای دریافت این معوقات وجود ندارد.
🔹او افزود: البته در دولت تدبیر و امید این مشکلات به حداقل رسیده است.
🔹صیدی گفت: بدهکاران ارزی مشکلات زیادی برای بانک ها در وصول مطالبات ایجاد کرده اند چرا که برخی تسهیلات گیرندگان اصل بدهی را به دلیل افزایش قیمت ارز قبول ندارند و برخی دیگر هم نمی توانند ارز دریافتی را از بازار تهیه کرده و به بانک بدهند.
🔹مدیر عامل بانک صادرات افزود: تسهیلات تکلیفی نظیر وام ازدواج، کمک به سیل زدگان، خود اشتغالی، قرض الحسنه و وام های کوچک رقم سنگینی را تشکیل داده اند که وصول آنها مشکل شده است.
🔹او گفت: دولت برخی اموال خود را از یک سو به عنوان رد دیون به بانک ها واگذار کرده و از سوی دیگر گفته می شود که بانک ها نباید بنگاه داری کنند. از  طرفی دیگر برخی از مسائل موسسات غیرمجاز بانکی بر دوش بانک ها قرار داده شده که هم بار مالی بر روی دوش بانک ها قرار داده و هم برخی نیروهای کم کیفیت را به بدنه بانک ها تزریق کرده است.
🔹صیدی گفت: رقابت بانک ها برای جذب سپرده سبب شده تا نرخ سود بالا رفته و آنها پول را گران تر از بازار جذب کنند.
🔹او گفت: بدهی به صندوق های بازنشستگی از دیگر مشکلات نظام بانکی است که رقم بزرگی را بر دوش بانک ها قرار داده است.
🔹صیدی درباره کفایت سرمایه بانک ها گفت: کیفیت سرمایه پایه از نظر کیفی ضعیف شده و به تبع آن از کیفیت سودی که منجر به ورودی پول به بانک ها می شود را تحت تاثیر قرار داده و مجموع این عوامل ترازنامه بانک ها را تحت تاثیر خود قرار داده است.
🔹او افزود: شعبه های مازاد و تراکم شعبه های بانکی یکی از مشکلات نظام بانکی است که کارایی را پایین آورده است.
🔹صیدی گفت: بانک ها با مازاد نیروی بالایی مواجه است که کیفیت و کارایی را کاهش داده و بانک ها نمی توانند این افراد را تعدیل کنند.
🔹مدیرعامل بانک صادرات تصریح کرد: نرخ سود و بهای تمام شده پول از دیگر چالش های نظام بانکی کشور است.
📍تحریم ها فضای کسب و کار را سخت کرده است 
#اقتصادنامه: حجت اله صیدی عصر امروز با حضور در انجمن اقتصاددانان ایران حاضر شد و چالش های اصلاح نظام بانکی و راهکارهای آن را مورد بررسی قرار داد.
🔹او گفت: بهتر است در نظام بانکی برخی تعارفات جمع شود و کارکنان هر بانک اگر فسادی را متوجه شدند با اعضای هیات مدیره در میان بگذارند و آنها نیز به مانند یک جارچی این فسادها را در اختیار نهادهای نظارتی قرار دهند.
🔹صیدی با اشاره به تحریم ها گفت: باید آسیب تحریم ها به نظام بانکی مورد بررسی قرار گیرد که خوشبختانه دو کتاب "هنر تحریم ها" و "جنگ خزانه داری" در ایران به فارسی منتشر شده و ما می دانیم در ذهن تحریم کنندگان چه می گذرد.
🔹مدیرعامل بانک صادرات گفت: تحریم ها فضای کسب و کار را در کشور سخت تر کرده و این واقعیتی است که نمی توان از آن چشم پوشید.
🔹او افزود: رابطه کارگزاری بسیاری از نهادهای مالی و بانکی با ایران قطع شده و همه هزینه های این محدودیت ها در نرخ ارز مستتر شده است.
📍5 راهکار رفع  چالش های نظام بانکی 
🔹او با اشاره به موانع موجود بر سر را تصویب اف ای تی اف افزود: به عنوان یک کارشناس می گویم که بخشی از اف ای تی اف در ایران اجرا می شود و اجرای کامل آن مشکلی برای کشور ایجاد نمی کند.
🔹صیدی گفت: مشکل اف ای تی اف اسیر مشکلات سیاسی شده و نیاز است تا در فضای کارشناسی مورد بحث قرار گیرد.
🔹او افزود: قانون عملیات بانکی بدون ربا قانون کارآمدی است اما نباید فکر کنیم با اصرار بر اصلاح آن در مجلس همه مشکلات نظام بانکی ما حل می شود. با همین قوانین می توانیم نظام بانکی کارآمدی داشته باشیم.
🔹مدیرعامل بانک صادرات گفت: تاکید بیش از حد بر لزوم اصلاح عملیات بانکداری بدون ربا، استقلال بانک مرکزی، لزوم هدایت نقدینگی و خروج بانک ها از بنگاهداری آدرس های غلطی است که برخی افراد به سیاستگذاران می دهند.
🔹او تصریح کرد: چند سال پیش گفتم نظام بانکی ساعت 8 صبح ساختمان پلاسکو است و اگر با دادش نرسیم فرو خواهد ریخت. اما امروز معتقدم که یک برج مستحکم است و درباره آن اغراق می شود مثل این است که چند لوله آن ترکیده و یا در آن شکسته است. باید این برج را تعمیر کرد نا اینکه بایستیم تا فرو بریزد و یک برج دیگر را در جایی دیگر بسازیم.
🔹صیدی افزود: 5 کار اگر انجام دهیم نظام بانکی بشدت متحول می شد. نخست پایبندی به قوانین و مقررات در عمل، دوم، حذف تدریجی مطالبات معوق، سوم، افزایش سرمایه نقدی بانک ها، چهارم، تعیین تکلیف بدهی دولت به بانک ها و پنجم، ارتقای نظام راهبری شرکتی در بانک هاست.
🔹او گفت: اجرای این راهکارها جسارت زیادی برای انجام اصلاحات میخواهد و نیاز است تا جامعه آماده این کار شده و فرهنگ سازی شود. او در پاسخ به سوال دکتر بهروز هادی زنوز درباره وجود بحران در نظام بانکی گفت: معتقد نیستم نظام بانکی دارای بحران است اما می گویم در مقاطعی دچار بحران شده است.
🔹او افزود: وضعیت بانک صادرات از نظر تعداد مشتریان واقعی و کیفیت دارایی ها بهبود یافت است. 
🔹صیدی گفت: بحران بانکی عمیق نیست اما باید برای رفع مشکلات تمام تلاش خود را بکار گیریم و اقدام کنیم.
 


مطالب مرتبط



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

نظرات کاربران

آخرین عناوین